1

Onderwerp: Bruidstaart

Hallo allemaal,
Ik maak binnenkort een bruidstaart voor een vriendin. Nogal een project, en het mag natuurlijk niet mislukken! Nu vraag ik me een paar dingen af, wie weet kunnen jullie me helpen?

Het zou een ivoor-witte taart moeten worden. Ik heb ivoor-witte dust, maar ik heb net een test-taartje gemaakt. Gewoon dusten had een redelijk resultaat. Dus oplossen in alcohol en dan erop schilderen werd streperig, dat is niet zo'n succes. Iemand nog tips?

Dan... De taart (4 lagen apart) moet vervoerd worden van Belgie naar omg. Utrecht (kleine 2 uurtjes rijden). Ik was eerst van plan om de taart te maken en in te vriezen en de dag vantevoren uit de vriezer te halen, mee te nemen en daar in de koelkast te zetten. Zal het niet teveel zweten in die tussentijd? Er komen pareltjes op (met gem petal powder-'lijm'), blijven die mooi zitten of vallen ze er misschien af?

Alvast bedankt voor je reactie!!!
Esther.

2

Re: Bruidstaart

mischien beter idee kleuren fondant of marsepein, en volgens mij dusten met spoons , of je kan spray gebruiken maar ik denk geen ivoor bestaat.

als je wil dat echt vast zitten die parels doe maar met icing of pipping gel

vervoeren ja als is niet te warm moet lukken

3

Ivoorwit.... in fondant of marsepein?
Ik ben niet van het invriezen, is er een reden dat je dat wilt doen?
:think: wat voor vulling hebben 'we' het over?

iets meer info graag dus  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Tx! Ik zal dan beter icing maken voor de pareltjes.
Als ik de fondant wil kleuren met ivoor heb ik daar dan niet heel veel voor nodig? En die spray zoek ik even op...
Hopelijk word het niet te warm idd, daar had ik ook al aan gedacht... Ik  heb nog zitten denken om heel de boel in te pakken met bubbeltjes-plastic zodat het langer koel blijft ofzo...

5

Ik zou ook de marsepein/fondant kleuren in ivoor en niet de hele taart dusten of verven.

Een taart die net uit de vriezer komt 'moet' je eerst 24 uur in de koelkast laten ontdooien. Anders gaat het te snel (temperatuurverschil is te groot) en heb je inderdaad een grote kans op een smeltende taart.
Wat voor vulling gebruik je? Gaan de taarten in een soort koelbox?
Twee uur is nl best wel lang, zeker wanneer het warm is buiten en je geen airco oid hebt in de auto. Ik zou het met een 'buiten de koelkast veilige vulling' niet eens durven  :o

6

Ah en Carien: Fondant dus. Invriezen om het maken van de taarten wat te kunnen spreiden en de stress zo wat te verlagen (al is dat waarschijnlijk niet helemaal nodig). De vulling: Aardbeienjam (en misschien verse aardbeien) en chocolade boterroom.

7

EstherMvF&S schreef:

Als ik de fondant wil kleuren met ivoor heb ik daar dan niet heel veel voor nodig? En die spray zoek ik even op...
Hopelijk word het niet te warm idd, daar had ik ook al aan gedacht... Ik  heb nog zitten denken om heel de boel in te pakken met bubbeltjes-plastic zodat het langer koel blijft ofzo...

Beetje lang getypt  ;)
Waar wilde je de parels eerst van maken? Denk trouwens dat vanwelie bedoelt dat je de parels met ri kan vastplakken en niet de parels van ri maken. Weet niet zeker  :o
Je hebt maar heel weinig kleurstof nodig, zeker voor lichtere kleuren. Weet niet of dat plastic erg goed helpt. Is wel 2 uur...

8

Esther68 schreef:
EstherMvF&S schreef:

Beetje lang getypt  ;)
Waar wilde je de parels eerst van maken? Denk trouwens dat vanwelie bedoelt dat je de parels met ri kan vastplakken en niet de parels van ri maken. Weet niet zeker  :o
Je hebt maar heel weinig kleurstof nodig, zeker voor lichtere kleuren. Weet niet of dat plastic erg goed helpt. Is wel 2 uur...

ik bedoel ind. plakken parels met ri niet van ri maken.

9

De pareltjes zijn al kant en klaar en zou ik idd vastplakken, ik was alleen bang dat ze door evt het zweten van de taart eraf zouden vallen. Maar nu ik zowieso al beter niet invries zal dat allemaal al wel goedkomen.
Ik ben net even de zolder op gerend, de twee bovenste taarten passen in mijn koelbox, dus moet ik snel nog even een berichtje op fb zetten om nog twee koelboxen te lenen ofzo om dan de onderste twee taarten in te kunnen zetten. Pff wel spannend zo. Het is allemaal niet ideaal maar het moet gewoon.
Ik zal straks eens een beetje ivoor door fondant kneden, even testen.
:) Tx allemaal al voor het meedenken!!!

10

:think: met crème (boterroom) erin moet dat toch gewoon lukken (mits niet de zon vol op de taart staat enz)  :Y
Ik zou het invriezen achterwege laten, mits mogelijk.
Taarten niet in de koelkast doen, geeft alleen maar zweetkansen. Gewoon koel wegzetten en zo koel mogelijk vervoeren :)
Succes, komt vast goed :Y

11

d'r is laatst een bruidstaart van mij naar België meegenomen (met frambozenmbc), gewoon ingepakt in folie.
Dat is helemaal goed gegaan, dus van België naar Nederland gaat ook goed ;)

12

Bedankt allemaal voor het meedenken, dat maakt de spanning al wat minder :) . Ondertussen zijn er al koelboxen geregeld voor de rit naar NL. Nu nog spannend dat ze onderweg toch niet verschuiven (ben van plan ze wat vast te zetten met een lik botercreme in een taart-doos, en die doos dan in de koelbox, wat "vast gezet" door bv krantenpapier ). Zoals je ziet heb ik nog niet veel taarten moeten vervoeren (meestal in de buurt of cc, da's makkelijk...).
Groeten, Esther.

13

En ipv koelboxen kan je ook van die koeltassen gebruiken.. met koelelemensten eronder dan moet het koel genoeg blijven volgens mij