1

Onderwerp: appelflappen/roomhoorn

Heeft iemand een idee hoe je de appelflappen of roomhoorn het beste kan bakken in de oven zonder dat het zwart aan de onderkant wordt.
De suiker die je erop strooit, smelt heel gauw en gaat aan de onderkant zitten, geen gezicht en proeft aangebrand.

2

Re: appelflappen/roomhoorn

Het eerste wat in mij op komt is om ze op een rooster te bakken!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

3

Ik denk dat je keuken dan vol met rook komt te liggen. De gesmolten suiker valt dan op de bodem en die veroorzaakt veel rook.

4

Op bakpapier en een beetje schuin houden zodat t niet blijft liggen op je papier.
Op een rooster gaat niet, dat zakt erdoorheen

5

Ik bak ook op bakpapier maar wordt toch zwart aan d onderkant.

6

lagere temp bakken!

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

7

Lagere temp heb ik ook geprobeerd maar dan is de binnenkant niet gaar.

8

lagere temp en dus langer bakken !
moet goed gaan

nog nooit aangebrande flappen gehad
en altijd gaar

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

9

Zijn ze allemaal zo of enkele? Het eerste dat bij mij opkomt is ook
- lagere temperatuur
- minder lang bakken
- bakplaat minder hoog

10

By the way ik heb je ook even gemeld, want deze rubriek is om recepten te plaatsen.

11

Move to ~> Bakken en vullen.

De rubriek ingezonden recepten is voor ingezonden recepten van forummers.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

12

Dank je wel Pooh, ik dacht dat er misschien een ander recept van appelflappen/roomhoorn was.

Een kruidenier vertelde dat ik griensuiker kan gebruiken, die smelt niet. Iemand ervaring mee?

13

hoi Tiesrani
ik gebruik grove suiker, dit smelt niet en is heerlijk op de appelflappen en amandelbroodjes en de onderkant van je appelflap brand ook niet aan doordat de suiker gewoonweg niet smelt.
je kan het bestellen bij de bakwinkel in maasbracht
ik ben er heel tevreden over

14

etmc schreef:

Op bakpapier en een beetje schuin houden zodat t niet blijft liggen op je papier.
Op een rooster gaat niet, dat zakt erdoorheen

Ik bedoelde zo'n rooster van Wilton waarop ik mijn taart laat afkoelen.

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

15

dribbeltje schreef:

hoi Tiesrani
ik gebruik grove suiker, dit smelt niet en is heerlijk op de appelflappen en amandelbroodjes en de onderkant van je appelflap brand ook niet aan doordat de suiker gewoonweg niet smelt.

Bedankt, zeker de moeite waard om te bestellen.
Zijn er nog meer bakwinkels die dat verkopen?

16

Alle molens iig. Ms kan je t ook bij je bakker halen. Grove melis heet dat. Smelt trouwens wel maar duurt wat langer  ;)

17

etmc schreef:

Alle molens iig. Ms kan je t ook bij je bakker halen. Grove melis heet dat. Smelt trouwens wel maar duurt wat langer  ;)

Dank je wel. De meeste bakkers hier in de buurt zijn Turks en hebben nooit van gehoord :grr:
Ken je een adres van de molen in Rotterdam?
Ik woon namelijk in zuid.

18

Gewoon ff googlen, ik weet weinig van zuid eigenlijk. Hier in terbregge zit n molen maar er is vast wel wat in de buurt...

19

maar hoe komt de suiker dan aan de onderkant?
als ik appelflappen bak dan smeer ik de bovenkant in met een beetje ei en daar strooi ik wat suiker op.
net mooi voor een korstje. door het ei blijft het gewoon zitten waar het zit.
ik bak ze zo'n 20 minuten op 180 graden, op bakpapier op een bakplaat.

20

dribbeltje schreef:

hoi Tiesrani

Oh tnx! ben inderdaad al lang nieuwsgierig naar het soort suiker dan bakkers bij appelflappen gebruiken. Die grove suiker is toch net een meerwaarde (:
Iemand ook nog tips voor de vulling zoals van de bakker? ik bedoel, die zijn altijd rijkelijker gevuld. :+

21

chantal1980 schreef:

maar hoe komt de suiker dan aan de onderkant?
als ik appelflappen bak dan smeer ik de bovenkant in met een beetje ei en daar strooi ik wat suiker op.
net mooi voor een korstje. door het ei blijft het gewoon zitten waar het zit.
ik bak ze zo'n 20 minuten op 180 graden, op bakpapier op een bakplaat.

De gewone kristal suiker smelt en sijpelt naar beneden. Ik smeer ook met ei.

22

oke, geen idee hoe het komt dat het hier niet gebeurd :) misschien de oven minder heet doen? ik gebruik gewone suiker, zo'n kilozak.

23

Ik bak er geen suiker op maar doe er poedersuiker op na het bakken. Dat vind ik veel lekkerder en er mooier uitzien.

24

Dorien4444 schreef:

Ik bak er geen suiker op maar doe er poedersuiker op na het bakken. Dat vind ik veel lekkerder en er mooier uitzien.

Dat is ook een mogelijkheid.

25

Ik bak korstproducten nooit onder de 200 graden