1

Onderwerp: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Hallo allemaal,

Wij hebben de vraag gekregen of we voor een meisje een verjaardags taart willen maken , en natuurlijk kunnen we daar geen nee tegen zeggen.

Maar nu is ze Lactose Intolerant, oeps uitdaging

Nu hebben we voor de taart van Markant de cacke mix gehaald want die mag ze hebben, dus dat wordt heel veel mengen  :D

Maar nu zaten we met het afsmeren van de taart zodat de fondant blijft plakken.
nu las ik op de site dat je met de Wajang boter en poedersuiker het kan maken.
Maar nu heb ik daar twee vraagjes over:

1) wat voeg je toe om een smaakje eraan te krijgen
2) ik lees steeds dat de wajang boter klontjes geeft, hoe los je dit op?

En iemand nog ideeen om de taart mee te vullen?
We hebben al:

Jam
en van dr Oetker de kookpudding om daar een room van te maken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want dit is voor ons de eerste keer dat we een taart mogen maken voor iemand die Lactose Intolarant is.

Groetjes Madelon

2

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Ganache met Lactose vrije slagroom en daar pure chcolade insmelten , of anders met kokosmelk. ook erg lekker, smaakt lekker met kokos, ananas, maar kan ook best met rood fruit in de smaak, dus vullen met bv rode of bosvruchtenjam. met deze ganache kun je afsmeren.je kunt ook de kokosmelk gebruiken om de pudding van de te maken...  :9

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

eerst even navragen of ze minus L slagroom mag dat is lactoseARME slagroom

mijn meisje (ook lactoseintolerant) mag het wel maar niet elke lactose intolerant kan het hebben

de pudding met kokosmelk (iets minder kokosmelk erin doen dan er op t pakje van dr oetker staat)  is lekker.. maar kijk wel als je een pakje koopt of hij inderdaad lactosevrij is.. niet alle zijn dat heb ik gemerkt

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

4

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Bedankt voor de tips!

Ze mag helaas ook geen chocolade  :s

Ik heb het pakje gelezen van DR oetker met de kookpudding maar daar staat alleen op toevoegen 500 ml melk.
Wordt het dan een hele stevige pudding?

Want ik las op het forum dat iemand 250 ml melk toevoegd en 100 ml Nutco kokosmelk.
Krijg je dan een luchtigere pudding zodat hij wordt zoals banketbakkersroom?

5

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Waarom mag ze geen chocolade?? Zijn er meerdere intoleranties?
Ik gebruik voor mijn zoontje altijd chocolade op basis van rijstemelk. Zelfs de witte chocolade is dan lactose en koemelkeiwitvrij vrij.

Ik maak zelf vaak botercreme van de plantaardige boter van Ah eigenmerk maar kan ook van wajang. Ik doe er dan een beetje smaakstof in of een scheutje citroensap. Eerst maak ik glucosestroop, en dat bij opgeklopt eigeel met de zachte boter. Daar dus een smaakje door heen. Heerlijk luchtig!

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

6

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Wajang moet je héél goed op kamertemp laten komen. 24-48 uur van te voren uit de koelkast halen, dan wordt het heerlijk werkbaar. Je BC blijft uiteindelijk wel iets stugger dan met roomboter, maar dat is de aard van het beestje/product.

Ik heb ook nog wel recepten voor koemelkvrije vullingen, stuur me dan ff een privébericht, dan kan ik ze voor je opzoeken.

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

gewoon de melk bij dr oetker vervangen met kokos en dan ietsje minder dan als het gewone melk is.. wordt gewoon een stevige pudding

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

8

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Is er geen lactosevrije slagroom in nederland?? Soms ben ik toch erg verwent hier hoor! Er is nu toch wel lactose vrije melk, die zag ik van campina nu in de allerhande staan.

Anders ipv melk sojamelk gebruiken, de soja-vanillemelk is erg lekker voor pudding!

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

ja er is minus L slagroom (houdbare) maar vrij betekend in de eu arm ;)

dus het zit er wel in dus je moet eerst nagaan of ze die kan hebben..

(had ik in een eerdere post ook al gezegt)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

10

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

pennyroyaltea schreef:

ja er is minus L slagroom (houdbare) maar vrij betekend in de eu arm ;)

dus het zit er wel in dus je moet eerst nagaan of ze die kan hebben..

(had ik in een eerdere post ook al gezegt)

Tja ik gebruik nooit lactose-vrij, allen melkvrij, en ga er dan vanuit dat vrij ook echt vrij is. Ik zal morgen hier eens op een paar pakken kijken of het hier ook arm is ipv van vrij, ben ik nu wel benieuwd naar! bedankt  pennyroyaltea, dan zal ik het ook niet meer aanraden wil geen problemen veroorzaken door verkeerd advies!  :nooo  zit er soms ook wel een beetje ver van af dan ( zo'n 1500 km  :) )

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

helaas staat er dan bij <0,1 % lactose.. dus het zit er wel in.. helemaal vrij is het meestal nooit..

mijn dochter kan gelukkig minus L verdragen (zolang ze er maar niet te veel van eet of drink)

minus L is een merk die gewone koemelk producten bewerkt zodat de lactose al veranderd is in lactase (wat wel te verwerken is voor intoleranten)

maar mijn tante bijvoorbeeld kan minus L niet verdragen..

overigens kan zij 48+ kaas zoals old amsterdam wel weer verdragen (want dat schijnt wel vrij van lactose te zijn)


het is een verwarrend wereldje af en toe.. gelukkig heb ik nu alweer 2 jaar ervaring erin :)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

In Belgi¨¨e kan je nu Lactosevrije! melk, room en kaas vinden, in de betere supermarkt! ;-)

Groetjes,Marie.
Making a cake.....It's my personal therapy!!!

13

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Ik kocht in almere bij een bio winkel koemelk (en lactose vrije) slagroom en chocolade in alle soorten. Mijn zoon was heel tevreden :)

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

14

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

pennyroyaltea schreef:

helaas staat er dan bij <0,1 % lactose.. dus het zit er wel in.. helemaal vrij is het meestal nooit..

mijn dochter kan gelukkig minus L verdragen (zolang ze er maar niet te veel van eet of drink)

minus L is een merk die gewone koemelk producten bewerkt zodat de lactose al veranderd is in lactase (wat wel te verwerken is voor intoleranten)

maar mijn tante bijvoorbeeld kan minus L niet verdragen..

overigens kan zij 48+ kaas zoals old amsterdam wel weer verdragen (want dat schijnt wel vrij van lactose te zijn)


het is een verwarrend wereldje af en toe.. gelukkig heb ik nu alweer 2 jaar ervaring erin :)



vandaag gekeken, en alles is echt lactosevrij hier in zweden, alles 0 %.

15 Laatst bewerkt door pennyroyaltea (27-04-2013 16:52)

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

hier in nl houdenze zich aan eu voorschriften als het onder 0,1% is mogen ze het vrij noemen...  gelukkig vind zweden dat dus niet genoeg en hebben ze het daar wel volledig :)

edit: woehoeee.. mijn 6000ste post :P

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

16

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Madelon, waarom cake mix gebruiken? Je kunt heel eenvoudig een biscuit maken van eieren, suiker en bloem, komt geen lactose aan te pas.

Wajang met poedersuiker als bc evt beetje smaakstof er doorheen, maar als je het niet te dik doet kan het ook goed zonder.

Als vulling kan je ook deze bc gebruiken met smaakstof van patidess (vele zijn melk vrij, lactose weet ik niet) of met dr oetker aroma vanillen of citroen.

vlaaifruit, gebakken appeltjes met kaneel, jam, lemon curd, bij de recepten staat kokosvulling.

succes

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

17

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Met lemoncurd ook weer uitkijken of er geen roomboter in zit.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

hier in almere wordt bij de ah sinds kort alpro soja slagroom om op te kloppen verkocht! zoooo blij mee want mn zoon heeft lactose intollerantie.

En idd met kookpudding uitkijken welke je hebt. Chocola moet je wel uitkijken welke je hebt, maar sommige pure chocolade zijn lactosevrij, sowieso de rijstemelkchocola bij de ah.

19

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Ik heb net met sojaroom de ganache geprobeert te maken, met melkvrije chocolade. Heel erg lekker!

20

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Ik ben ook lactose intolerant  :(

Je zou ook de plantaardige margarine van albert heijn kunnen gebruiken, die mengen met poedersuiker en je hebt (vindt ik) lekkere botercreme.

Door die botercreme zou je gemalen Bastogne kunnen mengen voor bastognecreme.

Of moccacreme, ook met bovengenoemde botercreme.

En iemand hierboven noemde het ook al, maar ook ik maak mijn taarten niet met een mix maar met eieren, bloem en suiker.

21

Re: Lactose Intolerant botercreme met welke smaak het lekkerst?

Ik ben ook lact intol. Ik gebruik ook de plantaardige margarine van de ah.... En doe er vanille suiker doorheen voor extra smaak.