1

Onderwerp: Help!!! Ruzie met m'n blanda schalen

Zoals het onderwerp al zegt, groooote ruzie met m'n blanda schalen, 2 van 12 cm in dit geval... En ze winnen ook nog eens !! Ik leeg over de strokentechniek? Hoe werkt dit?? Want ik krijg ze met geen mogelijkheid mooi rond... Probeerde ze te verhogen met een enkele strook langs de rand, (liep op niks uit) en ze komen er ook nog eens met geen mogelijkheid uit... Help!!!

Life is like a box of chocolate, you never know what you're gonna get!

2

Re: Help!!! Ruzie met m'n blanda schalen

Heb je wel huishoudfolie (dat plakkerige spul is dat) in de schalen gelegd voor je ze vulde met repen? Ik maak de schaal altijd een beetje nat zodat het folie goed plakt en dan maar vullen met repen. Daarna vulling erop en weer repen tot het helemaal vol zit, de laatste laag is weer repen cake. Dan in de koelkast, een nachtje, met een bord erop en iets zwaars daarop zodat de cake en vulling worden aangedrukt. Volgende dag storten en het plastic eraf halen. Daarna kun je afsmeren en decoreren.

Snap je?

Tieneke

3

Ben ik nou zo blond of gaat er echt geen lampje branden?? Ik bedoelde de blanda schalen om borsten mee te bakken... Of zoals ik van plan was ; billen!

4

Ben ik nou zo blond of gaat er echt geen lampje branden?? Ik bedoelde de blanda schalen om borsten mee te bakken... Of zoals ik van plan was ; billen!

5 Laatst bewerkt door Raieswarinho (26-04-2013 12:15)

denk dat "strokentechniek" nogal verwarrend overkomt in je post..?

maar ik vet mijn schalen (geen blanda wel halve bollen van de xenos) gewoon een beetje in en dan bak ik ze
gaat 9/10 gewoon goed.. heb het ook weleens met 2 stroken bakpapier kruislings gedaan maar daar scheurde mn biscuit van:S

dus nu als ze niet eruit willen dan ga ik pielen met een prikkertje bij de randjes en dan valt ie er meestal gewoon goed uit.

maar ik lees verder nog wel even mee voor de goudentip:D

6

Als ik ze goed ingevet heb vallen de " borsten" gewoon uit de schaaltjes.

Ik bak ze wel in de oven met mix, niet met stroken.

7

Blanda schalen zijn eigenlijk niet te verhogen.
Goed invetten met boter en afpoederen met meel en dan het beslag ering. Gegarandeerd dat ie er mooi uit komt na het bakken!

Repentechniek; zie hier: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=103038
Hier doe je dus eerst huishoudfolie in de vorm!

Ik weet niet hoe blond je bent, maar je komt wat scherp over... :think:  ;)  :)

Dat is toch een TAART waard!

8

Ik bak ze ook in de oven.
Ik Vet ze van te voren goed in met boter en daarna bestrooi ik ze met bloem.
Als ze uit de oven komen zet ik ze meteen op zn kop en laat ze eventjes zo staan.
Zodra je de schaaltjes vast kunt pakken zonder je handen te branden (en ze dus nog wel wat warm zijn) tik ik even met het randje van het schaaltje op mijn aanrechtblad of houten plank.
Meestal storten ze er dan zo uit.
Heel soms blijft hij plakken, dat gebeurt voornamelijk als je hem iets te ver hebt gevuld en de biscuitmix over de rand is gelopen.
Het plakt dan nml aan de rand vast en dan is het wat lastiger.
Dan moet je eerst goed de rand losmaken, voor je hem probeert er uit te halen.

Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt.

Groetjes Sandra

I may not be perfect, but i'm always me

9

Ik sla altijd, met ovenwanten aan, tegen de zijkant van de schaaltjes, direct als ze uit de oven komen. Dan zitten ze los en kun je ze zo op een rooster storten en af laten koelen.

Dat is toch een TAART waard!

10

La_Honey schreef:

:think:  Ik ben donkerblond, maar begrijp (ook) niet wat je bedoelt met deze zin  :o

Denk dat het ook ligt aan het niet goed invetten. Mijn biscuit blijft soms plakken, maar dit is alleen maar aan de rand. Daar ga ik dus met een mesje langs en hopla, hij valt er zo uit. En inderdaad gelijk storten. Het voordeel van de repentechniek vind ik dat je bol echt rond blijft, wat dus bij de gebakken blanda niet is wanneer je deze dus in lagen snijd

11

wanneer ze blijven plakken zijn ze niet goed gaar, gewoon 5 minuten langer in de oven  :)

(en je excuus aanbieden aan Tante Tien... die deed haar best om je te helpen, maar er was sprake van begripsverwarring....)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Carien schreef:

wanneer ze blijven plakken zijn ze niet goed gaar, gewoon 5 minuten langer in de oven  :)

(en je excuus aanbieden aan Tante Tien... die deed haar best om je te helpen, maar er was sprake van begripsverwarring....)

Dat hoeft niet hoor Carien, wel lief van je, maar kan gebeuren. Schrijven blijft altijd lastiger dan gewoon met elkaar praten.

Liefs en groetjes en succes met bakken,

Tieneke

13

Ik spray ze altijd in met bakspray en dan wat meel erover!

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

14

ik gebruik strookjes bak papier in de blanda 3 kruis links over elkaar
en dan gaat het bij mij altijd wel goed ik vet hem ook nog in

15

Superbedankt  oa tante tien ;) ik snapte er alleen helemaal niks van!! Idd geval miscommunictie ;)  inmiddels pak mic verpest al, maar de aanhouder wint!

16

La_Honey schreef:

Superbedankt  oa tante tien ;) ik snapte er alleen helemaal niks van!! Idd geval miscommunictie ;)  inmiddels pak mic verpest al, maar de aanhouder wint!

Oh! JIJ snapte het niet  ;) . Vond het al zo raar, omdat ik de uitlag van Tante Tien erg duidelijk vond en je om een 'strokenuitleg' vroeg  ;)

17

La_Honey schreef:

Geeft niks meis, succes met je tweede poging. Wat ook wil helpen bij het lossen is andersom af laten koelen op een rooster. Door het condens wil het uit de vorm komen ook weleens makkelijker gaan.

Tieneke