1

Onderwerp: wat is het verschil tussen ganache en chocolademouse?

hallo,
Ik lees regelmatig verhalen over ganache, dus het recept maar eens opgezocht. Dit lezende dacht ik dat dit (zeeeker de opgeklopte variant als vulling) gewoon chocolademouse was.
Is dit ook echt hetzelfde maar dan met een duurder woord, of zit er toch echt verschil in? En wat is dat verschil dan?

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

2

Re: wat is het verschil tussen ganache en chocolademouse?

Ik lees even mee. ik meen te herinneren dat mousse veel luchter is, maar ben ook benieuwd naar het antwoord. :)

Mousse wordt meersal gemaakt met gesmolen chocoade door opgeklopte slagroom eventueel met toevoeging van eiwitten. Ganache wordt gemaakt van gekookte room waar chocolade in gesmolten wordt en dan afkoeld. Is ongeklopt veel steviger en prima om mee af te smeren of dijkjes te spuiten. Opgeklopt lekker als vulling en bovendien buiten de koelkast houdbaar! Super handig in bijv bruidstaarten of op een dessertable waar alles lang buiten de koelkast moet staan. Mijn ervaring is ook dat ganache veel vormvaster en steviger is als mousse, maar wel compacter als mousse.

Groetjes Petra

4

Mousse maak je anders en is niet zo lang houdbaar omdat er ook opgeklopte slagroom inzit. Dus het is, ondanks dat de ingrediënten over t algemeen gelijk zijn, wat anders

5

maar waarom is de ganache (waar slagroom in zit) langer houdbaar dan mouse (waar ook slagroom in zit? Dat snap ik dan nog weer niet  :/

6

Omdat de slagroom die in de ganache zit gekookt/verwarmd is.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

7

owke, dus, als ik het goed begrijp:
ganache en mouse worden wel beiden met chocolade en (pakjes zelf te kloppen) slagroom gemaakt. maar bij de ganache kook je de room eerst en smelt je dan de choco erin. Mij mouse smelt je de choco en doe je de koude room er doorheen.
Is de structuur dan sowieso anders door de andere bereidingswijze, of ligt dat eraan hoe luchtig je het opklopt met ganache of mouse?

In mousse zit per definitie eiwit in....toch??

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

9

Esthers Feestelijke Taart schreef:

In mousse zit per definitie eiwit in....toch??

Nee, er staat hier ergens bij de lijst met vullingen die je ook kunt invriezen een recept van Nigella Lawson waar marshmallows inzitten i.p.v. eiwitten.

Groetjes, Michaela.

10

marshmallows bestaan ook grotendeels uit eiwitten...

je kan ook mousse maken zonder eiwit.. en ook door een beetje slagroom te verwarmen met chocola en dan door de opgeklopte slagroom en eiwit te spatelen.
mousse is veel luchtiger dan ganache, of je t nou opklopt of niet

11

etmc schreef:

marshmallows bestaan ook grotendeels uit eiwitten...

je kan ook mousse maken zonder eiwit.. en ook door een beetje slagroom te verwarmen met chocola en dan door de opgeklopte slagroom en eiwit te spatelen.
mousse is veel luchtiger dan ganache, of je t nou opklopt of niet

Maar de marshmallows zijn iig niet rauw  ;) .

Groetjes, Michaela.