1

Onderwerp: taart maken van 40x40 doormiddel van bakblik 20x20

Hallo dames, ik heb een vraagje ik moet een taart maken van 40x40 cm. Maar nu heb ik alleen een bakblik van 20x20 en een grotere past ook niet in mijn over.

Dus zat ik te denken om dan maar 4 kapsels te maken en deze tegen elkaar aan te leggen. Maar nu weet ik even niet zo goed of ik deze op een of andere manier vast moet of kan maken. En hoe ik deze dan het beste kan bekleden dus 1 hele grote lap fondant of meerdere stukken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

2 Laatst bewerkt door Pinqui (18-04-2013 06:00)

Re: taart maken van 40x40 doormiddel van bakblik 20x20

Je kan ze tegen elkaar aan leggen en dan vullen en als 1 taart afsmeren. Je zal alleen met wat beleid moeten werken ivm schuiven.
Ook het beklden kan dan in 1 keer. Zorg en dan alleen wel voor dat je alle naden en kieren goed afsmeert zodat je ze niet meer ziet.
hou er wel rekening mee 40 x 40 is een flinke lap die je moet uitrollen om de taart in 1x te kleden.

Succes met je taart en wel ff showen als ie af is hoor ;)

3 Laatst bewerkt door Jolly-Joycie (18-04-2013 07:36)

Je kan voor iets meer stabiliteit ook een laag bc tussen de vier kapsels in doen en ze zo als t ware 'aan elkaar plakken'.
Doe je t met 1:1 met een smaakje toegevoegd voor de lekker

Dus eerst de vier kapsels vullen, dan de bc spatelen op de plekken waar de kapsels elkaar ralen. Tegen elkaar aan plakken en vervolgens de hele taart als 1 geheel afsmeren.

Wel zorgen dat in de tussentijd je kapsels niet uitdrogen dus na t vullen van 1 kapsel afgedekt houden met folie

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

4

Dank je wel. Ik vind het wel een moeilijk iets hoor want normaal zet ik de taart als hij besmeert is nog even terug in de koelkast en dat gaan nu natuurlijk niet. Ik ben dan wel bang dat de fondant niet zo goed blijft plakken.

Ik heb een roller van 50 cm dus dat moet wel redelijk kunnen. Ik zat ook al te denken om de randen apart te doen wit en de bovenkant apart want dat wordt een weg dus grijs maar ik weet niet of hij er dan mooier op wordt
groetjes mirjam

5

Ik heb een 50x50 cm taart gemaakt. Deze was wel van cake en niet zo gevuld als bij een taart. Heb er alleen een beetje jam tussen gedaan, bleef ook goed plakken  ;) .Ik heb dus ook meerdere cakes gebakken die ik eigenlijk overlappend heb gevuld zodat er een soort baksteeneffect ontstond. Hierdoor bleef de cake goed stabiel. De boven- en zijkanten heb ik apart bekleed. Is anders niet te doen. Hou er wel rekening mee dat deze taart best wel zwaar wordt en je er een dikke (mdf) plaat onder moet leggen. Ik gebruik altijd de 4mm dikke mdf platen voor onder mijn taarten, maar dat was echt te dun. Ik heb er toen nog een dikkere plaat onder gezet. Bij mij paste de taart, na de rekjes in de deur eruit gehaald te hebben,  wel in de koelkast  :Y

6

De taart komt op een 50x50 spiegel,  ik wilde gewoon de taarten vullen en dan tegen elkaar aan leggen. Er komt ook nog een taartje vw busje bovenop. Dus dan moet ik sowieso even kijken of ik dan het beste biscuit kan gebruiken of cake. En ik moet natuurlijk iets van deuvels gebruiken zodat het busje niet door de onderste taart zakt.

7

Misschien een idee om ganache te gebruiken ipv botercreme om de stukken aan elkaar te plakken en daarna af te smeren? Ik vind dat wat steviger en het wordt ook beter hard. Ik vind het prettiger dan bc, vooral voor 3D of grotere taarten.

8

Rumy,  jij bedoeld toch dat soort gesmolten chocolade. En daar dan de taarten mee vastplakken en dan afspelen wel gewoon met bc

9

ganache is chocola met slagroom, daar kun je je hele taart mee afsmeren hoor, is geen bc meer nodig  ;)
(kijk eens op youtube, inspired by Michelle, en dan wel veeeeeel dunner afsmeren ;) ).
Ik vind dat baksteenstapelen van Esther wel een heel slimme :Y  daardoor krijg je minder duidelijke naden en is de taart stabieler denk ik  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

wat een uitdaging!!!
maar ik heb ook wel eens een halfe ronde bakpan gezien
daar moet je dan het zelfde mee doen als wat je nu van plan bent
succes

11 Laatst bewerkt door miss (18-04-2013 15:27)

wat een uitdaging!!!
maar ik heb ook wel eens een halve ronde bakpan gezien
daar moet je dan het zelfde mee doen als wat je nu van plan bent
succes

12

Alleen wil ik hem bekleden met witte fondant waardoor de donkere kleur er waarschijnlijk doorheen zou komen.

Ik vind het ook echt een uitdaging, maar die vriendin heeft alle vertrouwen erin daarom heb ik ook ja gezegd. Maar daarom vraag ik hier ook advies omdat ik wel al wat taarten gemaakt heb maar nog nooit van dit formaat.

Over dat baksteeneffect moet ik even overnadenken hoe ik dat dan het beste zou kunnen doen.

13

Je kan ganache ook van witte chocolade maken

14

Dank je dames voor jullie tips ik ga morgen alvast de 4 taarten bakken en invriezen en dan over 2 weken ga ik beginnen aan deze spannende klus

Ik heb even meegelezen.
Ben heeel benieuwd naar de foto`s.
succes.