1

Onderwerp: Vragen over maken bruidstaart/ taartstandaard

Ik ben een poosje weggeweest dus weet niet of ik hier goed sta. Dacht dat het ook wel 'bakken voor anderen' kon zijn maar ja, voor hetzelfde geld is het mn eigen bruidstaart (niet) en het gaat ook over taartdecoratie dus ik zet hem hier maar.

Verhaal: Ik mag bruidstaart van mijn zusje maken en dit zal mijn eerste bruidstaart worden. Zij ziet het nog meer zitten als ik, maar dat ligt aan mij  ;)
Misschien dat jullie nav mijn vragen denken dat ik er maar niet aan moet beginnen, maar ik denk dat het wel een goede aftrap is en ook goed voor mijn zelfvertrouwen.

Mijn vragen:

Ik wil gebruik maken van een standaard omdat ik nog maar 1x heb gestapeld. Nu zie ik deze wel zitten maar dat moet ik nog even uitzoeken: http://www.liescakeshop.nl/images/307-892.jpg

* Er moet een gat in de taart: Maak je die van boven naar onder, of van onder naar boven? (misschien domme vraag maar ik zag een heel raar Wilton filmpje die de hele taart verklaaide)
* Taartkarton is ter grootte van de taart. Hoe til je dan de taart op om deze op de standaard te plaatsen? Zonder het randje kapot te maken...
* Hoe lang stapelen jullie van tevoren? (hoe lang kan deze in de koffieruimte staan?)
* Smeren jullie af met botercreme 1:1 of alleen als het warm is?
* Heeft iemand al eens een taart gemaakt met bovenstaande standaard?
* Welke vulling is het meest gevraagd bij jullie bruidstaarten? Heb een beetje inspiratie nodig want eigenlijk vind mijn zusje alleen appeltaart lekker haha.

Bedankt voor het lezen van het lange verhaal en alvast bedankt voor de hulp

2

Re: Vragen over maken bruidstaart/ taartstandaard

Okay, ik stel OF hele moeilijke vragen OF ik sta verkeerd.
Ik zal mezelf even melden

3

Ik denk dat je geen moeilijke vragen stel hoor! Wat standaard betreft kan ik je niet helpen met tips maar wel over die 1:1 botercreme. Ik smeer daar het liefst mee af omdat dat voor mij veel strakker werkt dan de mix. Wat ik ook prettig vindt afsmeren is de chocoladefudge van de site.

Je vindt mijn taarten ook op Facebook: https://www.facebook.com/bakkriebels/
Wat meer lezen bij mijn baksels? http://bakkriebels.nl/

4

ik heb 2 keer gedaan via deze standaard, maar ik vind niet de beste keuze,het is niet echt mooi stabiel als je gebruik 6 lagen en elke laag moet aardig gaat in maken dat vind ik zonder

5

Ik heb (ook) geen ervaring met zo'n standaard, maar als ik het zo zie zou ik liever 'gewoon' stapelen  :Y
Anders zou ik de taarten opmaken op het stapelplateau, ongestapeld vervoeren en dan op locatie afstapelen.

Afsmeren doe ik met 1:1 of ganache ( :9 )

Enne..... appeltaart vind ik ook het lekkerst!!!!! En wat dat betreft zie ik ook wel mogelijkheden met deze standaard hoor! Gewoon allemaal heeeeeeerlijke appeltaarten bakken, die stapelen met de standaard en per laag versieren met linten, bloemen enz enz  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

6

vanwelie schreef:

ik heb 2 keer gedaan via deze standaard, maar ik vind niet de beste keuze,het is niet echt mooi stabiel als je gebruik 6 lagen en elke laag moet aardig gaat in maken dat vind ik zonder

Ik snap je berichtje niet helemaal. (laatste zin)

7

Sonj@ schreef:

Ik heb (ook) geen ervaring met zo'n standaard, maar als ik het zo zie zou ik liever 'gewoon' stapelen  :Y
Anders zou ik de taarten opmaken op het stapelplateau, ongestapeld vervoeren en dan op locatie afstapelen.

Afsmeren doe ik met 1:1 of ganache ( :9 )

Enne..... appeltaart vind ik ook het lekkerst!!!!! En wat dat betreft zie ik ook wel mogelijkheden met deze standaard hoor! Gewoon allemaal heeeeeeerlijke appeltaarten bakken, die stapelen met de standaard en per laag versieren met linten, bloemen enz enz  :Y

Ik heb maar 1x eerder gestapeld, jaren geleden.
Ik ben zo bang dat het inzakt (ondanks deuvels) tijdens vervoeren of als het daar staat/aangesneden wordt. Omdat ik het zo weinig heb gedaan.
Hoe bedoel je 'de taarten opmaken op het stapelplateau, ' ?

8

Ganache is geen optie want mijn zusje lust geen chocola. haha

9

Zo te zien bestaat je standaard uit losse plateau's en pilaren?
Dan zou ik ze opmaken op die plateau's met een dun met een dun taartkarton (ook met gat!!) eronder. Dus niet eerst ergens anders op en daarna overzetten op je standaard. Maar zoals gezegd: ik heb ook geen ervaring met zo'n standaard dus of dat de makkelijkste manier is weet ik niet  ;)

Ik zou liever gewoon stapelen omdat je dan niet met die gaten zit! Geeeeeen idee hoe je dat moet doen dat ze op de goede plek zitten en zo :/

10

Sonj@ schreef:

Dan zou ik ze opmaken op die plateau's met een dun met een dun taartkarton (ook met gat!!) eronder. Dus niet eerst ergens anders op en daarna overzetten op je standaard. Maar zoals gezegd: ik heb ook geen ervaring met zo'n standaard dus of dat de makkelijkste manier is weet ik niet  ;)

Ik zou liever gewoon stapelen omdat je dan niet met die gaten zit! Geeeeeen idee hoe je dat moet doen dat ze op de goede plek zitten en zo :/

haha ok.
vind het wel lastig hoor. Heb echt nog maar 1x gestapeld en zo'n bruidstaart is dan wel eng.
En om te oefenen van tevoren: Zit ik met 3/4 taarten.

Dit was mijn taart toen: (3 jaar geleden)
http://5.media.hyves-static.net/1206079396/6/Xdtd/0/img1206079396.jpeg

Niet echt tevreden over.
Er zaten alleen maar taartkartonnetjes tussen maar ik denk dat ik dan met cakeboards moet werken denk ik
Maar ja, welke maat (qua dikte) zou ik dan weer moeten hebben?
Ik maak het mezelf wel lastig geloof ik haha

11

Voor hoeveel personen maak je je taart?

Bij 3 lagen gebruik ik voor de 1e verdieping een drum van 1 cm (ietsje kleiner dan je taart en dan gewoon mee afsmeren en bekleden, zie je niks van). Dan voor de volgende een cakeboard op dezelfde manier: buigt niks door of zo: gaat goed!!

12

Idelet schreef:
vanwelie schreef:

Ik snap je berichtje niet helemaal. (laatste zin)

je moet in elke laag aardig groot gaat maken om op dstandaard je taart doen.

dus ook in kartoon.

13

Idelet schreef:
Sonj@ schreef:

haha ok.
vind het wel lastig hoor. Heb echt nog maar 1x gestapeld en zo'n bruidstaart is dan wel eng.
En om te oefenen van tevoren: Zit ik met 3/4 taarten.

Dit was mijn taart toen: (3 jaar geleden)
http://5.media.hyves-static.net/1206079396/6/Xdtd/0/img1206079396.jpeg

Niet echt tevreden over.
Er zaten alleen maar taartkartonnetjes tussen maar ik denk dat ik dan met cakeboards moet werken denk ik
Maar ja, welke maat (qua dikte) zou ik dan weer moeten hebben?
Ik maak het mezelf wel lastig geloof ik haha

oefening maak kinst hoor,

14

Sonj@ schreef:

Voor hoeveel personen maak je je taart?

Bij 3 lagen gebruik ik voor de 1e verdieping een drum van 1 cm (ietsje kleiner dan je taart en dan gewoon mee afsmeren en bekleden, zie je niks van). Dan voor de volgende een cakeboard op dezelfde manier: buigt niks door of zo: gaat goed!!

30-40 personen. Er komen in principe 30 gasten.
Bij een stapeltaart is het dan niet de gewoonte om de bovenste taart aan bruidspaar mee te geven of wel?
Want die wordt toch ook aangesneden?

Dank je wel voor toelichting  :thumb:

15

voor 30-40 pers, kan ook andere makkelijkere standard gebruiken als je wil niet stappelen.

16

Bij een stapeltaart kan de bovenste ook bewaard worden. Tijdens het aansnijmoment snijdt het bruidspaar in de 2e laag. Daarna gaat de bovenste taart weer in een doos en de rest wordt aangesneden.

Het gat maak je van boven naar beneden, dan duw je niet per ongeluk de hele laag van de taart omhoog.

En je staat hier prima. :thumb:

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

17

Pooh schreef:

Bij een stapeltaart kan de bovenste ook bewaard worden. Tijdens het aansnijmoment snijdt het bruidspaar in de 2e laag. Daarna gaat de bovenste taart weer in een doos en de rest wordt aangesneden.

Het gat maak je van boven naar beneden, dan duw je niet per ongeluk de hele laag van de taart omhoog.

En je staat hier prima. :thumb:

Aah super, dank je wel.
In het filmpje van Wilton deden ze van onder naar boven (maar was geen fondanttaart) en toen kwam alles omhoog idd.

TOch maar eens gaan nadenken over stapeltaart dus