1

Onderwerp: Het uitrollen van het deeg

Ik had een vraag over het uitrollen van het deeg met een deegroller
Ik doe dat op mijn aanrecht en bestrooi eerst het aanrecht met bloem en strooi ook wat op de deegroller
Maar het blijft aan de deegroller plakken !! Ik word er gek van ..Het beslag maak ik altijd via een recept.
Wat doe ik fout ???
Als ik marsepein gebruik strooi ik poedersuiker op het aanrecht en dat gaat prima.

2

Re: Het uitrollen van het deeg

Het plakt door de boter. Leg je het een uurtje in de koelkast voor je gaat rollen? Dat wil nog wel een beetje schelen. Of iets meer bloem. Gebruik je dezelfde roller als voor je marsepein? Ik gebruik een houten roller voor harde wenerdeeg. (Hoewel ik eigenlijk niet weet waarom.)

3 Laatst bewerkt door sunshine (28-03-2013 18:26)

Nee ik leg het geen uur in de koelkast dat ga ik volgende keer dan maar doen.
Klopt ik gebruik de zelfde houten deegroller voor de marsepein.
Maar de ondergrond of roller hebben hier niks mee te maken ?
Ik zie sommige mensen ook weleens zo,n plastice roller gebruiken zou het daar niet aan blijven plakken ?

4

Die kunststof rollers kan ik wel aanraden ja, zeker voor marsepein werkt  dat heel fijn. Misschien ook wel voor deeg inderdaad. Moet ik zelf misschien ook maar eens proberen.  :lol:

5

Ja, zeker een uur in de koelkast leggen. En wat ik ook altijd doe is terwijl ik aan het uitrollen ben telkens een beetje bloem op het deeg gooien .Echt maar miniem, maar zo plakt het zeker niet...

6

Ik neem aan dat je het over koekjesdeeg hebt? Je schrijft nl in je bericht ook over beslag..........

Ik maak het deeg, en laat het dan als een soort pizzaplak (dus al redelijk plat) in de koelkast voor minstends een uur............daarna rol ik het op de goede dikte met een stuk PVC-buis van de bouwmarkt........

7

Ik ben ook zo'n ongeduldig typetje dat de tijd niet altijd de tijd neemt om het weer in de koelkast te leggen.

Ik rol het dan tussen 2 stukken bakpapier :+ . Voorzichtig loshalen weer.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

8

ik had het ook heel erg met het zanddeegrecept hier van het forum. het was een drama en ik werd er helemaal kriegel van  :grr: .
ik had de tip gelezen er een beetje boter (of ei) doorheen te doen en dan weer te kneden. toen werd het deeg steviger. daarna uitgerold tussen 2 stukken bakpapier. dit 2 uur in de koelkast gelegd met plastic folie erop en daarna nog iets verder uitgerold. toen kon ik heel goed koekjes uitsteken die ook stevig bleven en niet uit elkaar vielen. ik heb de keer erna trouwens het vanillekoekjesrecept van de koekenbakkers gebruikt. en dit beviel me ook heel goed (met een extra ei erdoor want anders is het zo droog). en verder weer de eerder beschreven manier gebruiken.

9

Ik ga het ook eens proberen om het op bakpapier uit terollen
bedankt voor de tips ik zal nog laten weten of het heeft gewerkt

10

sunshine schreef:

Ik ga het ook eens proberen om het op bakpapier uit terollen
bedankt voor de tips ik zal nog laten weten of het heeft gewerkt

je kunt het beste het deeg TUSSEN twee vellen bakpapier uitrollen, dan plakt het ook niet aan je roller.

11 Laatst bewerkt door djehr (05-04-2013 16:06)

Ik ben ook niet zo van het wachten  :lol:  :lol:
- Ik maak het deeg
- Leg het tussen twee vellen bakpapier
- Rol het uit
- en leg het uitgerold in de koelkast

Wat ook goed werkt zijn die siliconen bakmatjes in plaats van bakpapier

12

Nu heb ik ergens gelezen dat een plastic tafelkleed niet plakt .

Maar ik ga vanmiddag een taart bakken en dan leg ik het tussen bakpapier ik ben heel benieuwd.

13

fondant en deeg zijn wel verschillende producten en eigenlijk heb ik nog nooit geprobeerd om deeg uit te rollen op een zeil. gewoon een beetje bloem eronder en erop (vooral een beetje voordat je deeg veranderd omdat je teveel bloem toevoegt en t een droge bende wordt)

14

Tussen het bakpapier is het prima gelukt.
Bedankt voor de tips !

jamie oliver doet het met bakpapier erop. had ik van het weekend ook gedaan, ging koekjes bakken met mijn kids. en het rolde heel mooi, zonder scheuren en plakken uit!

16

Ik heb een plastic tafelkleed op mijn tafel liggen (niet mooi, wel uitermate praktisch met twee kleine kinderen) en dat is perfect voor taartwerk. Je kunt er alles perfect op uitrollen. Marsepein rol ik met een kunstof roller die ik indien nodig insmeer met een heel klein beetje crisco. Geen poedersuiker gebruiken want dat geeft vlekken. Beter kan je tijdens het rollen je lap telkens even oppakken en omdraaien.

17

sunshine schreef:

Tussen het bakpapier is het prima gelukt.
Bedankt voor de tips !

:thumb:  :thumb:

En misschien nog een tip voor je: het koekjes topic

18

Bekleden is niet de juiste rubriek voor vragen over koekjesdeeg  ;)
[MOVE] -> bakken & vullen