1

Onderwerp: Pruttige vulling/topping

Beste bakgenoten,

Ik ben nog niet zo lang aan het bakken en nog vanalles aan het uitproberen. Zo heb ik gisteren wortel cupcakes gebakken. Ze smaken prima. Nu heb ik een roomkaasvulling gemaakt. Roomkaas zacht geroerd met poedersuiker en vanillesuiker. Slagroom geklopt en toen door de roomkaas gespatelt. Toen citroenrasp met een beetje van het sap er doorheen. Smaak goed, structuur fout. Was al wat pruttig voor de sap dus weer niet of het daar aan ligt. Wat extra poedersuiker erin gedaan en een nachtje in de koelkast gezet maar het is niet steviger geworden. Ik denk er over om het nog verder te kloppen maar weet niet of het helpt. Zou kunnen dat de slagroom dan boterig wordt. Wat denken jullie? Is mijn mengsel nog te redden?

2

Re: Pruttige vulling/topping

Ik denk dat er een te groot temperatuurverschil was tusen de verschillende producten waarna het is gaan schiften.
Alles wat je mengt of mixt heeft dezelfde kamertemperatuur nodig

3 Laatst bewerkt door Jonge taart (07-04-2013 11:47)

Het stond allemaal al een halve dag uit de koelkast bij elkaar. Weet niet of dat het is. Ik heb nog een bekertje slagroom staan in de koelkast en de vulling staat ook in de koelkast. Kan ik proberen dat er nog doorheen te scheppen als ik het heb gemixt

4

Citroensap/rasp en melkproducten gaan niet zo goed samen, dat schift eigenlijk altijd!
En door de citroen wordt je slagroom dan ook niet mooi stijf.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

5

Siska1974 schreef:

Citroensap/rasp en melkproducten gaan niet zo goed samen, dat schift eigenlijk altijd!
En door de citroen wordt je slagroom dan ook niet mooi stijf.

Is he nu dan nog wel te redden? Of moet ik weer opnieuw beginnen?

6

Als je het als vulling wilt gebruiken kan het misschien wel, ik weet niet hoe dik het is, als de smaak wel oké is..... Ik zou even zelf kijken of het kan.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

7

Geschifte vullingen zijn echt niet lekker om te eten..

8

Bedankt voor jullie hulp. Morgen ga ik opnieuw beginnen.

9

Voor volgende keer zou ik geen slagroom door de vulling doen.
Gewoon roomkaas met poedersuiker en citroensap.

200 g roomkaas naturel
sap van 1 limoen, uitgeperst
130 gram poedersuiker

Wil je hem wat voller/steviger hebben gebruik dan roomboter.
200 g roomkaas naturel
200 gr poedersuiker
200 gr roomboter
sap van 1 limoen, uitgeperst

10

Goeie tip, dank je.