1

Onderwerp: Lactosevrij biscuit

Sinds kort zijn we erachter gekomen dat mijn dochter van 23 jaar een lactosetolerantie heeft. Al een hele tijd had ze buikklachten en nu is ze overgegaan naar een lactosevrij dieet.

Nu heb ik de nieuwe mix van Funcakes gekocht omdat daar voorzover ik kan zien geen lactose inzit. Maar nu moet ik nog iets met het fondant doen.
In gewone witte fondant zit lactose maar nu had ze zelf opgezocht dat er in de chocoladefondant geen lactose zit. Van Funcakes hebben ze chocolade en ook Satin Ice heeft zo'n variant. Nu heb ik die beiden niet dus mijn vraag is of iemand die deze wel heeft even kan kijken op de verpakking. Of weet iemand misschien wel een ander lactosevrij merk van fondant?
Alvast bedankt voor het opzoeken!

Re: Lactosevrij biscuit

gewone van funcakes calabaut en van satin ice zit geen lactose in..

(dochter heeft het flink)

bij funcake mix moet je oppassen.. ze zijn weer aan het veranderen van samenstelling naar de oude mix waar wel lactose inzit

overigens heb ik eigelijk nog geen fondant gezien waar wel lactose inzit  :think:

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

3

Ik heb op de verpakking gekeken van mijn fondant en je hebt helemaal gelijk, daar zit geen lactose is!!

Op de verpakking van het pak biscuit van Funcake staat niets van lactose aangegeven dus dan heb ik de goeie toch?

Waar moet ik dan mee afsmeren? Ze mag geen boter alleen een aantal vloeibare zoals BleuBand light. Kan ik dat gebruiken om mijn botercreme te maken of zijn er alternatieven?

4

Bij de biscuit moet je even bij de allergenen kijken. Als het daar niet staat, heb je nog de juiste verpakking.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

je kan wajang nemen (niet t kuipje maar t pakje)

weet niet of je minus L producten al heb geprobeerd (zuivel producten dat lactosearm is.. ) de 1 kan er wel tegen een ander niet..

als ze daartegen kan kan je pure chocolade ganache maken met minus L houdbare slagroom

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela

6

We hebben inmiddels inderdaad ook al lactose vrije melk en toetjes en dat gaat goed. Daar is ook slagroom van zag ik.Een bepaalde chocolade van de AH mag ze ook, ben even kwijt welke het is.

Dan komt het wel goed, dank voor je antwoorden!

7 Laatst bewerkt door ireen123 (01-04-2013 17:52)

Bij lactose is ook de hoeveelheid van lactose arme producten, zoals producten van Minus L, die je per dag inneemt van belang.

Dus als je al van bijvoorbeeld Minus L al toetjes of andere producten hebt gegeten en daarna ga je taart eten met producten van Minus L erin= het totaal van de innname lactose arme producten mss net teveel.
Minus L is niet lactose vrij, maar lactose arm. daarom telt het op.

Chocolade, de pure chocolade is vaker vrij van lactose.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

8

Ze heeft onlangs een gesprek bij een diëtiste gehad en die heeft dat inderdaad ook gezegd. Kleine hoeveelheden kan wel en het is even uitvogelen wat ze aankan. Ze heeft overigens ook tabletjes gekregen die ze kan nemen als ze bv. uit eten gaat.

Het is best wel een uitzoekwerkje wat wel en wat niet kan. Boodschappen doen duurt iets langer nu......maar ik schrijf alles op zodat er vanzelf een lijst ontstaat.

9 Laatst bewerkt door pennyroyaltea (02-04-2013 07:40)

ireen123 schreef:

Bij lactose is ook de hoeveelheid van lactose arme producten, zoals producten van Minus L, die je per dag inneemt van belang.

Dus als je al van bijvoorbeeld Minus L al toetjes of andere producten hebt gegeten en daarna ga je taart eten met producten van Minus L erin= het totaal van de innname lactose arme producten mss net teveel.
Minus L is niet lactose vrij, maar lactose arm. daarom telt het op.

Chocolade, de pure chocolade is vaker vrij van lactose.

en daarom zei ik dus al lactose ARM  ;)

nu schrijf je alles op. maar op een gegeven moment wordt het een gewoonte.. hier een dochter van bijna 3 die al haar hele leven lactose intolerant is minus L kan ze hebben maar inderdaad niet te vaak (max 1/2 beker per dag of een beetje slagroom)

10

Antwannette schreef:

We hebben inmiddels inderdaad ook al lactose vrije melk en toetjes en dat gaat goed. Daar is ook slagroom van zag ik.

Ja, pennyroyaltea, jij kent de verschillen.
Omdat Antwannette het had over lactosevrij heb ik het nog maar eens benadrukt.

De tabletten zijn wss kerutabs.

11

Zo heten die tabletjes inderdaad. Ik ben nog niet zo thuis in heel de materie en weet eigenlijk ook nog niet wat wel en niet kan.
Minus L kan ze tot nu goed hebben maar inderdaad ze let goed op de hoeveelheid die ze neemt. En ze merkt het ook wel als ze er teveel van neemt aangezien het dan optelt.
Ik denk ook wel dat over een tijdje het "gewoon" wordt. Ze woont op zichzelf en is in de weekenden thuis. Ik doe er wat langer over om er aan te wennen en moet nog goed vragen als ik iets wil eten of het kan.
Maar uiteindelijk komt het wel goed!

Mijn dochter en ik zijn ook lactose intolerant. Hou er rekening mee dat het wel 6 maanden kan duren voor de darmen van je dochter zijn hersteld. Dan kun je pas zeggen wat je wel en niet verdraagt.
De Funcakes biscuit mix daar zit wel lactose in. Dat zou ik de eerste maanden nog zeker niet gebruiken. Gewoon zelf maken, dat gaat hartstikke goed.
Kijk even op mijn blog, daar staan een aantal lactosevrije recepten.
Je mag me ook mailen, want alleen met 'lactose' op de verpakking ben je er niet.
Het voert te ver om dat hier allemaal te vertellen, dan wordt het zo'n verhaal.

Twee keer knippen, nog te kort.

13

weipoeder is er 1 ;)

melksuiker, droge melkbestanddelen, karnemelkpoeder.. pfff t valt echt tegen waar het allemaal in zit. mijn zoontje is ook lactoseintollerant en ondertussen is t hier allemaal routine en hebben we veel producten die mn zoontje wel mag en ook lekkere dingen. Bastognekoeken bv, jodenkoeken, negerzoenen, pure chocola(niet alle merken), m&m's intens..

Ik maak mn biscuits eigenlijk altijd met eigen recept, nooit een mix.

yup zit veel in en zelfs als je al jaren ervaring heb maak je wel eens fouten..

zo had mijn vent die toch ook al jaren boodschappen doet vandeweek nieuw brood meegenomen..

droge melkbestandsdelen.. had hij over het hoofd gezien.. mijn meisje blij.. ze kreeg beschuit met t ontbijt XD

vond ze totaal niet erg..