1

Onderwerp: Biscuittaart zakt in, tips uit vorige topics al geprobeerd volgens mij

Goedemorgen!

Gisteravond weer een taart gebakken met de mix voor biscuittaart.
Volgens mij precies gedaan zoals het hoort. Alles op kamertemp, de mix lang gemixt. De eerste 7 minuten op vol vermogen, daarna nog een paar minuten op de lage stand. In de over gezet op de juiste temp (150-160 graden, ik heb een oventhermometer) en na het bakken eruit gehaald en gestort en al tijdens het eruit halen stort het midden van de taart helemaal in....
Is de eerste keer dat ik de mix gebruik, ik heb werkelijk geen idee wat ik fout doe, HELP!!!

Groetjes Lotte

2

Re: Biscuittaart zakt in, tips uit vorige topics al geprobeerd volgens mij

Allereerst welkom op dit gezellige forum  :)

Ik heb nog wat extra vragen  ;)
Hoe groot is je bakvorm? Hoeveel mix heb je gebruikt?
Bij een grote bakvorm kan het belangrijk zijn een heatingcore te gebruiken  :Y Wat voor soort oven heb je? Niet alle ovens zijn geschikt voor het bakken van biscuit  :/
Ook is het handig om even te testen voordat je de taart uit de oven haalt, bijvoorbeeld met een sateprikker, of even voelen met je hand op de bovenkant: veert die terug bij licht indrukken, dan is je taart gaar  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

dank voor de snelle reactie!
En bedankt voor het welkom heten!

Ik las wel vaak mee, maar nu ik meer ga bakken is het wle handig om ook zelf een account aan te maken.

De over staat alweer voor te verwarmen dus poging nr 2 met de mix staat zo te gebeuren....

Ik heb een bakvorm van 22 cm en ik heb een heteluchtoven.
Ik dacht dat je nooit de ovendeur mag opendoen. Als de taart nog niet gaar is, dat deze dan sowieso verpest is???
Maar ik heb de andere taart net opengesneden om te kijken wat er te redden viel en hij was nog niet gaar vanbinnen. Maar ik had hem dus op 150-160 graden en voor ruim 35minuten in de oven gedaan, zoals op de verpakking staat.
Maar dan zal ik bij deze jouw voorbeeld volgen en even met een sateprikker prikken alvorens hem helemaal uit de oven te halen.

4

Ik heb een oven waarbij ik door ervaring weet dat ik deze altijd net iets heter moet zetten. Biscuit bak ik op 180 en dat is nog nooit mislukt met de mix. Misschien dus iets hogere temperatuur?

5

35 minuten is ook afhankelijk van de hoeveelheid eieren die je gebruikt  ;)

Verder moet je inderdaad de oven gesloten houden, tot minstens 2/3 van de baktijd verstreken is  :Y

Succes!

6

Nou, ik hou jullie op de hoogte!
tot straks!

Ik bak ook met een heteluchtoven (combimagnetron) en mijn ervaring is dat het er langer in moet. De eerste tijd op 150 graden, dan rijst ie mooi, ong 30 min, daarna zet ik em nog een paar minuten wat hoger.

Eerst werd de taart bij mij ook niet goed gaar, ook al bakte ik lang. Nu ik de temp op het laatst wat verhoog gaat het wel goed.

Succes!

8

Ik begin met 12 minuten op 140 graden dan 12 minuten op 150 graden en dan eerst 14 minuten op 160 graden. Na 14 min even prikken en evt nog 3 min, weer prikken enz tot ie gaar is. Ik bak in heteluchtoven.

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

9 Laatst bewerkt door Butzies (29-03-2013 10:10)

Een keer was genoeg?  :Y

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

10

Mijn ervaring is ook dat de biscuit er veel langer moet als op de verpakking staat. Ligt natuurlijk aan de grootte van je vorm hoe lang, maar een 25 cm bv, staat er bij mij zeker 10-15 minuten langer in  :Y

11

ik heb pas een nieuwe oven en bij moet hij er nu veel langer in
anders is hij echt nog niet gaar

12

Nou hier frustratie alom....Ik heb de taart nu ongeveer 20 minuten langer in de oven gedaan dan 'moest'. Daarna met de oven dicht af laten koelen, op verjaardagsbezoek geweest en ik kom terug: weer ingezakt!! Ik heb de taart nu net doormidden gesneden en nog steeds niet helemaal gaar! Zometeen poging nr 3, dan probeer ik wel 30 minuten op 150 en dan nog 10 minuten op 160. Misschien dat dat dan werkt???
Hopelijk is 3 keer scheepsrecht! Mijn eieren zijn daarna ook allemaal op ;)

13

In mijn oven moet een biscuit 60 minuten. Wat de tijd is in jouw oven kun je het beste achter komen door te blijven prikken met sateprikker. Als er echt niets meer aanzit na het prikken dan is hij echt gaar

14

Niet opgeven hoor! De aanwijzingen op de verpakking zijn wat ze zijn: aanwijzingen!! Veel kans dat dat voor jouw oven niet werkt  ;)

Schrijf steeds goed op wat je gedaan hebt, dan hoef je niet twee keer dezelfde fout te maken  :D
Verder is het echt een kwestie van kijken wat voor jou en jouw oven fijn werkt  :Y Temp wat hoger, in delen laten oplopen, wat langer bakken enz. enz.

Houd vol! Komt vast goed  :Y

15

Je moet biscuit iig niet in de oven af laten koelen, ook niet in de vorm...

16

Na anderhalf (!!!!!!!!) uur in de oven kwam de sateprikker er schoon uit en heb ik het aangedurft om 'm eruit te halen.
Nu net gevuld en opgemaakt en met het doormidden snijden was die helemaal gaar!!!! Joehoe!!!!
Net de marsepein erop gedaan en vlinders parels e.d. (Alleen nog leren om de marsepein er mooi strak omheen te krijgen, maar dat gaan we de volgende keer weer lezen op dit forum ;) )
Voor een beginneling (schrijf je dat zo?) ziet het er denk ik best aardig uit!
Jullie allemaal bedankt voor de tips en een heel fijn paasweekend toegewenst!

17

:thumb:  fotoooooooooo!!!!!!!

18

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FGPNGX7W-D.jpg

even snel een foto gemaakt en erop gezet.
Ik hoop dat de link werkt!

19

Ziet er heerlijk uit!!!

Bij mij gaat hij ook meer als een uur de oven in (geen hete lucht) voordat hij er gaar uitkomt.

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

20

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FGPNGX7W-D.jpg

even zichtbaar gemaakt  ;)
Ziet er netjes uit hoor!!