1 Laatst bewerkt door EikeGuppie (26-03-2013 19:50)

Onderwerp: Dijkje spuiten

Ik ga voor mijn verjaardag een stapeltaart maken. Ik heb een proeftaart gemaakt paar weken geleden, om te kijken hoe dat ging. Ik heb botercreme gemaakt voor de dijkjes en om af te smeren, ik vind botercreme echt NIET LEKKER! EN hij heeft zoooooo veeeel calorieën!! Want ik heb dus uitgerekend dat ik 500 gram boter moet gebruiken :O  Dus weet iemand waarmee ik botercrème kan vervangen??

2

Re: Dijkje spuiten

Het voordeel is wel dat die 500 gram niet per persoon is, maar voor de hele taart  ;)

Afsmeren, vullen en dijkjes maken kan bijvoorbeeld ook met ganache. Maar dat is dus een mengsel van chocolade en slagroom, dus of dat nu opschiet voor de caloriën?  :think:  :/  ;)

Ik heb hier eens een uitspraak gelezen waar ik het roerend mee eens ben: 'een goeie taart is de zonde waard'.
Dus maak je taart zo lekker mogelijk! Snijd de stukken niet te groot en voor wie wil lijnen is er maar één optie: toekijken hoe anderen genieten  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Ja das waar! Ik laat het dan denk ik zo, maar weet jij toevallig of dat waar is, ik heb het ergens gelezen namelijk: als je een kwartier je botercrème mengt dat je dan minder de boter smaak hebt?

4

Ik gebruik/maak geen dijkjes..............vullen en 1 cm van de rand afblijven. niet te dik vullen, liever meer lagen maken.......

Afsmeren zou je ook met chocolade-ganache kunnen doen............errug lekker en ook nog eens heel strak te krijgen, zodat je fondant of marsepeinlaag ook mooi strak wordt.

Botercreme kun je ook een smaak aan toevoegen, kijk eens in de webshop bij patidess...........

Succes met het maken van je stapeltaart!

5

hoe maak je je botercreme? daar zit qua smaak ook nog verschil in! misschienook het onderzoeken waard..

EikeGuppie schreef:

Ja das waar! Ik laat het dan denk ik zo, maar weet jij toevallig of dat waar is, ik heb het ergens gelezen namelijk: als je een kwartier je botercrème mengt dat je dan minder de boter smaak hebt?

Ik mix altijd 10 minuten en dan smaakte de (1:1) botercreme naar een heerlijke slagroom! Je kunt er evt een smaakje aan toe voegen.

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

7

Ik doe voor dijkjes vaak het volgende:
Eerst gewoon 1:1 afsmeercreme maken, goed luchtig kloppen.
Dan haal ik hier een gedeelte af voor de dijkjes, hier doe ik verkruimelde amarettikoekjes door. Waar koekjes zitten, zit geen boter  ;) en het is nog lekker ook.
Soms doe ik ook nog een schep pure chocopasta of nutella erdoor, ligt aan de vulling.
Zo heb je nog een verrassende bite aan het eind van je stukje taart.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

8 Laatst bewerkt door EikeGuppie (27-03-2013 12:08)

Dankjewel allemaal voor de goeie reacties! Ik doe de onderste taart vullen met hemelse modder en de bovenste met aardbeienbavois. dan doe ik bij de onderste wat chocoladepasta aan de botercrème toevoegen, maar zal ik dan bij de bovenste was jam kunnen toevoegen? En trouwens, misschien domme vraag. maar 1:1 is toch netzoveel boter als poedersuiker?

9

Klopt 1:1 is evenveel boter als poedersuiker.
Enne chocolade past ook heeeeel goed bij aardbeien dus ik zou daar dezelfde smaak dijkje gebruiken.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

10

Ik meng altijd gelijke delen boter en gesmolten witte chocola (soms meer chocola als het steviger moet zijn) Boter flink doorkloppen, wordt de botersmaak minder en daarna de gesmolten chocola erdoor. Ik maak nooit dijkjes, gewoon ca 1 cm van de rand afblijven en daarna afsmeren met deze botercreme. Laten koelen en je hebt een hele stevige botercreme die niet kan mislukken en ook nog lekker is. Doordat er geen poedersuiker doorgaat is hij ook minder zoet. De calorieën blijven natuurlijk, maar als je die niet wilt, moet je denk ik geen taart eten *D

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

11

mamski schreef:

Klopt 1:1 is evenveel boter als poedersuiker.
Enne chocolade past ook heeeeel goed bij aardbeien dus ik zou daar dezelfde smaak dijkje gebruiken.

dus aardbeienjam kan er gewoon door heen?

12

Neeee geen jam door je botercreme! Veel te vochtig!

Ik doe persoonlijk,altijd een beetje smaakstof door m'n botercreme, bijvoorbeeld vanille of citroen: vinden we hier erg lekker!

Sweet as sugar and everything nice

13

Heidimaris schreef:

Ik meng altijd gelijke delen boter en gesmolten witte chocola *D

Goeie tip, ga ik proberen, dank je wel.

14

Ik lees op het ene forum dat je gewoon aardbeienjam er door heen kan doen en op het andere forum lees ik dat het dan gaat schiften. :think:  Wanneer gaat het wel goed en wanneer gaat het dan schiften? licht het aan de jam of aan hoe vochtig de jam is? Want kan ik dan misschien een lepel jam in een vergiet doen om het uit te laten lekken en dat het dan wel werkt?

15

Ik gebruik Wajang en sindsin vind ik botercreme WEL lekker....Met een ander merken vind ik niet lekker.

En ik smeer dan heeel dun laagje erop..dat gaat nog wel...en snij smalle stukken dan is niet zo machtig...

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd