51

Re: Tip: vuistregel choco-biscuit

djehr schreef:

Als je cacaopoeder gebruikt dan vervang je 10% van de mix door cacaopoeder (doe je gelijk bij de mix) en voegt een extra eitje toe. Ik gebruik altijd de cacao van Blooker. naar mijn weten is deze ongezoet.

Ik ga het proberen. Dat wil zeggen, ik heb laatst al een chocobiscuit gebakken, maar dat heb ik, lekker slim, op de gok gedaan. Werd perfect en heel lekker. Maar hoeveel cacao erbij zat?. Geen idee. Nu ga ik een stapel maken voor Pasen en zal ik het doen zoals jij beschrijft. Maar... Een extra eitje, dat is voor een gemiddelde grootte taart? Wanneer moet er maar een half eitje extra bij en wanneer twee? De kleinste taart wordt 15 cm. Dan is een heel extra ei erbij wel veel toch?

52

Ik heb het getest en het is op zich prima gelukt. Alleen werd mijn biscuit minder hoog dan ik had gehoopt.

Uiteindelijk hoefde mocht ik van de klant gewoon de normale mix gebruiken, dus was het hele experimenteren niet nodig geweest  :)

Maar ik weet nu in ieder geval wel hoe ik een chocobiscuit moet maken met de gewone mix. Ik ga het vast weer een keer proberen en hopelijk krijg ik dan wel een hoger kapsel.

Bedankt voor alle tips en trucs!!!

53

als je chocolade of cacao door het geklopte beslag klopt gaan door t vet in de chocolade alle luchtbellen kapot
beter is om dit er op t laatst door te spatelen om de luchtigheid te behouden
anders is dit met mixen daar zit dan weer een emulgator in die de luchtbellen sterker maakt al zou ik bij de mix ook spatelen om de maximale luchtigheid te behouden

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

54

Lori schreef:
djehr schreef:

Als je cacaopoeder gebruikt dan vervang je 10% van de mix door cacaopoeder (doe je gelijk bij de mix) en voegt een extra eitje toe. Ik gebruik altijd de cacao van Blooker. naar mijn weten is deze ongezoet.

Ik ga het proberen. Dat wil zeggen, ik heb laatst al een chocobiscuit gebakken, maar dat heb ik, lekker slim, op de gok gedaan. Werd perfect en heel lekker. Maar hoeveel cacao erbij zat?. Geen idee. Nu ga ik een stapel maken voor Pasen en zal ik het doen zoals jij beschrijft. Maar... Een extra eitje, dat is voor een gemiddelde grootte taart? Wanneer moet er maar een half eitje extra bij en wanneer twee? De kleinste taart wordt 15 cm. Dan is een heel extra ei erbij wel veel toch?

Voor een 30 cm doe je 2 eitjes, voor een 20 cm 1 ei.
Dus logisch lijkt mij voor een 15 cm een half ei en voor een 25 cm 1 1/2 ei.

55

Na drie mislukkingen heb ik voorlopig even de moed opgegeven en kant en klaar chocobiscuit gekocht voor dit weekend. Andere keer ga ik wel weer verder experimenteren...

56

Ga dit eens uitproberen en kijken hoe mijn biscuit wordt. Ben benieuwd

57

Toevallig vandaag een aanvraag gekregen van mensen die de vorige taart, van chocobiscuit, erg geslaagd vonden en deze weer wilde. Ik heb deze ook gemaakt volgens het recept van Adrienne, dus met de gesmolten chocolade.