1 Laatst bewerkt door Maik (19-03-2013 11:05)

Onderwerp: Kent iemand deze??

http://di33.shoppingshadow.com/images/di/79/53/33/6d6156634f436f65794d7836477a6b6a325951-149x149-0-0.jpg?p=gLfQrakcu6&a=1&c=276&l=7000182&t=03%2F19%2F13%2004%3A51%3A13%20AM&r=1&d=29.89&rt=mr

Mijn moeder had deze nog in de kast staan. Doorsnee 19 cm 2,5 liter. Gevuld met water tot de bovenste rand 3 liter. Dacht een mooie vorm voor een barbie. Maar kent iemand deze vorm en hoe lang moet deze in de oven??
Zal deze hoog genoeg zijn voor een barbie?
Het is een vorm van dr Oetker maar kan in het Nederlands niets vinden.

Alvast bedankt voor het meedenken.

2

Re: Kent iemand deze??

Patisse heeft deze vorm ook. Ik heb er nooit mee gewerkt, maar hij is er dus nog wel.
2,5 liter lijkt me voor een barbie meer dan genoeg. De wondermold is echt neit groter.

3

dit is een vorm voor een ´bakpudding´, bv. zgn ´broeder´,
gebruiken ze ook vaak in Engeland voor baksels.
zijn voldoende recepten voor, ff googelen ;)

je vult m met recept (?) en bakt dit in de oven in een met water gevulde ovenschaal.

of je er gewoon mee bakken kunt?  is dus ovenvast, maar niet zo´n dikke vorm, meer aluminium dacht ik, dus of dat erg goed gaat?
ik zou zeggen, gewoon proberen en tijdens het bakken goede opletten.

Het is inderdaad een vorm voor een 'pudding' (lees 'poeding'). De hairy bikers hebben nog al wat recepten, zie bijvoorbeeld: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/lemon … ing_23282.
Tip van Mary Berry: leg een deksel van een jampot onder je 'poeding' vorm. Anders heb je kans dat de 'poeding' aan de onderkant verbrandt.

Een 'poeding' kunje maken in een oven of op het fornuis. Dit duurt enkele uren. Let er goed op dat er steeds water rond de vorm staat.

Veel succes!

Twee keer knippen, nog te kort.

5

Nou heb geprobeerd biscuit er in te maken. Het is goed gelukt. 155 graden ongeveer op hetelucht 45 min. Kreeg hem wel moeilijk uit de vorm. Het bleef aan de pin plakken maar het is goed bij te werken. Maar deze vorm is dus wel hoog genoeg voor zo'n barbietaart? Heb er nog nooit 1 gemaakt, heb nog niet eens een barbie om te kijken.
In ieder geval bedankt voor de reacties. Zal zeker wat gaan proberen.

6

Mijn moeder heeft hem ook, je kunt er ook trommelkoek in maken (oud Hollands recept) dan gaat er beslag in en dat gaar je terwijl de vorm in een pan met kokend water staat.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

Dat is een poffertpan

8

janneke@britt schreef:

Dat is een poffertpan

Dat was mijn gedachte ook: t zal wel noordelijks zijn..... ;)

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

9

Ik heb zon ding ook; mijnman dacht datbik daar lekkere kookpuddingen in kon maken.. Nou datbgaatbwel, maar je brandt je vingers aan de vorm als je er warme oudding ingiet  :s