1

Onderwerp: formule voor afsmeren en dijkje?

Hoi Allen,

Ik ben al een paar dagen op zoek naar een goed schema voor 1:1 BC
Ik heb deze nog niet kunnen vinden.

Vulling bereken ik altijd met helft diameter x helft diameter x pi en dat is altijd prima.

Heeft er iemand een formule waarmee je BC voor een 2 x een dijkje en afsmeren kan berekenen?

2 Laatst bewerkt door Rabbeltje (19-03-2013 10:54)

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

omtrek van een cirkel is diameter x pi, dat is dan dus de 'lengte' van de je dijkje.
De hoogte van je taart is diameter x pi x hoogte, plus het oppervlak aan de bovenkant halve diameter x halve diameter x pi. Dat is het dan het oppervlak dat je moet afsmeren.
Maar of dat is wat je bedoelt?

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

3

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

Ik ben geen wiskundig genie, maar als ik het zo doen smeer ik af met een cm dik en dat is dus echt veel te veel.

Iemand die er misschien een handig trucje voor heeft?
Of een goed schema? :cool:

4

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

hoe dik wil je afsmeren, bijv. 2 mm, dan doe je dus het getal waar je uitkwam na de formule van Rabbeltje nog x 0,2 en dan heb je dus het volume bc. Niet het gewicht!!

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

NooGle schreef:

Ik ben geen wiskundig genie, maar als ik het zo doen smeer ik af met een cm dik en dat is dus echt veel te veel.

Dat snap ik even niet. De berekening die ik gaf is puur het oppervlak van je taart, of de omtrek, zonder dat daar een dimensie van dikte aan is gegeven. Het is dus in feite een minimaal dun laagje afsmeren en een dijkje van papierdikte zeg maar ;)

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

6

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

Oke ik heb het nu zo gedaan

straal (10) x straal (10) x pi = 314
Diameter (20) x pi = 62.8
Hoogte is 10 x 62.8 = 628
Dikte van de laag is 0,2 dus dat is
314 + 628 x 0.2 = 439.6

Nu wordt het lastig want dan heb je dus eigenlijk de formule voor massa nodig en de exacte.

Hmmm waar be ik aan begonnen :rolleyes:

7

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

En dan heb ik hier de dijkjes nog niet in gedaan. Maar dan heb je toch veel te veel  :o

8

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

weet je wat je moet doen? gewoon een berg maken en de eventuele restjes of invriezen of wegdoen, veel makkelijker ;)

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

9

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

wat Rabbeltje zegt ;)

10

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

Hahahaha ja dat sowieso! Maar ik moet zaterdag in totaal 9 biscuits bekleden en ik vind het toch handig om dan het een en ander uit te rekenen :P

11

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

Hoeveel gram gebruiken jullie dan 1:1 voor laten we zeggen een 20 cm taartje?

12

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … eden-tabel in de tabel van de webshop staan bij een aantal vormen de hoeveelheden voor afsmeren........is wel voor de mix, maar dan heb je een gewichtsindicatie  ;)

Verder zou ik hetzelfde doen als Rabbeltje......

Andere vraag: jouw taarten in de parades die je hebt gepost zijn niet meer zichtbaar...........zou je die weer tevoorschijn kunnen toveren of kunnen de topics weg?

13

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

Adrienne heeft ooit dit overzicht gemaakt : http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 17&p=2

14

Re: formule voor afsmeren en dijkje?

Bedankt. Deze had ik inderdaad gevonden. Toch ben ik benieuwd hoe deze hoeveelheden zijn berekend.

De afbeeldingen zijn vanwege mijn album verdwenen denk ik. Haal de topics maar weg.