1

Onderwerp: clotted cream

Hee,
Van de week heb ik voor een High Tea scones met clotted cream gemaakt. Nu heb ik hier nog wat van over. Kan ik de cream ook gebruiken als vulling  oov rcupcakes en kan ik de cupcakes dan ook nog steeds invriezen??
Ben hier erg benieuwd naar. Heb de cream trouwens gemaakt van mascarpone en creme fraiche, dus niet met slagroom!

Alvast bedankt!

2

Re: clotted cream

Je kunt het gewoon als vulling gebruiken, invriezen kan wel maar ik vind het vaak niet zo lekker uit de vriezer komen als dat het erin gaat.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

3 Laatst bewerkt door Reini (23-02-2011 11:04)

euh...bij ons in de streek is crème fraîche verse room en wanneer je die opklopt heb je slagroom (eventueel met suiker bij, battue en chantilly). Ik heb wel gemerkt dat ze in Nl een onderscheid maken en dat crème fraîche iets 'zuurder/frisser' is...ik ga er eens op letten in de winkel...

Mss wonen wij gewoon te  dicht tegen de Fransen en doen we de moeite niet om er verschil in te maken. :lol:

clotted cream is 55-63% vetgehalte, een dikke lichtgele room die wel wat op zachte boter lijkt en kan niet opgeklopt worden, het product is klaar voor gebruik.  Je kan het zelf maken maar ik dacht door Jersy cow room uren lang te verwarmen (of zoiets)..

Ik ga in elk geval jouw versie van clotted cream/mascarpone eens maken want ik denk wel dat het lekker smaakt. Bedankt voor de tip  O-)

clotted cream uit de winkel invriezen lukt in elk geval wel  ;)

4

Verwarrend voor niet-Nederlanders  :Y  Het Nederlandse creme fraiche is een dikke, zure room: Crème fraîche (Frans voor verse room) is aangezuurde room, met 35% melkvet of meer, gemaakt van koemelk of geitenmelk. Voor het aanzuren gebruikt men melkzuurbacteriën en laat men het ongeveer 12 uur bij een temperatuur van 20 °C rusten. Het is beter geschikt voor warme gerechten dan zure room (10% vet) omdat de kans op schiften veel kleiner is. (bron: Wikipedia)
Ook van Wikipedia: Slagroom is een van de verschillende soorten dunne room die van de volle melk worden geschept. Het vetaandeel van slagroom bedraagt 30 à 40 procent. De aanduiding 'slagroom' is in Nederland wettelijk gereserveerd voor room van koemelk met minstens 30% vet.

Groetjes van Bianca

Brigitte,

Heb je de scones ook zelf gebakken ? Wil je het recept delen ? Zou ik heel lief vinden, wil dit nl ook eens maken. Ik vind het zo lekker.

Alvast bedankt.

6

Hierbij alsnog het recept:

Scones met clotted cream en jam
Bij bakken van scones zijn er enkele dingen erg belangrijk:
•    Scones kun je niet lang bewaren. Het lekkerste zijn ze wanneer ze vers uit de oven komen. Bereid ze uiterlijk een halve dag van tevoren. Wanneer je ruim van tevoren wil maken, kun je de scones invriezen. Het lekkerste zijn ze echter wanneer ze vers zijn.
•    Voeg altijd wat suiker toe om de melige smaak weg te nemen.
•    Gebruik voor luchtige scones half melk en half water. U kunt ook zure room, karnemelk of yoghurt gebruiken, maar voeg dan wel wat water toe.
•    Boter geeft scones meer smaak en kleur en maakt ze langer houdbaar.
•    Kneed het deeg zeer voorzichtig en niet te lang, anders worden de scones hard en taai. Zelfs nauwelijks gekneed deeg is waarschijnlijk al goed genoeg.
•    Voeg tijdens het kneden niet teveel bloem toe, daar worden ze taai en droog van. Gebruik dus slechts een kleine hoeveelheid bloem op het werkoppervlak.
Benodigdheden
Voor 12 stuks
•    250 gr. Zelfrijzend bakmeel
•    2,5 theel. Bakpoeder
•    0,5 theel. Zout 
•    50 gr. Boter of margarine
•    1 Zakje vanillesuiker
•    2 eetl. Suiker
•    35 ml. Melk
•    35 ml. Water
•    1 Ei
•    125 ml Crème fraiche
•    250 gr. Mascarpone
•    Jam naar gewenste smaak
Bereidingswijze
1.    Verwarm de oven voor op 225 °C of gasovenstand 5.
2.    Bekleed een bakblik met bakpapier.
3.    Zeef het bakmeel, bakpoeder en zout boven een kom.
4.     Voeg de vanillesuiker en suiker toe.
5.    Snijd de boter met 2 messen door de bloem in kleine stukjes.
6.    Klop het ei met melk en water los, bewaar een 1/2 eetlepel en schenk de rest bij het bloemmengsel en kneed het geheel tot een samenhangende bal.
7.    Rol het deeg tot een lap van ca. 2,5 cm dik uit op een bebloemd oppervlak. Steek hieruit  twaalf rondjes met een uitsteekvorm en leg deze op het  bakblik. Bestrijk de scones met de rest van het melkmengsel.
8.    Bak de scones in het midden van de oven in ca. 10 minuten lichtbruin.
9.    Laat de scones uit de oven op een rooster afkoelen.
10.    Maak de clotted cream voor bij de scones door de crème fraiche en mascarpone door dit met een garde tot een gelijkmatige cream te kloppen.
Serveer de scones met de clotted cream en jam.

7

Kan je het deeg eerder maken, en uitsteken.
Dit dan invriezen en dus later afbakken?
Zo ja, hoe lang zouden ze moeten ontdooien?

8

Ik denk het niet, want het is erg belangrijk dat scones luchtig zijn. Ik zou het er niet op wagen, maar je kan het altijf eens proberen!!