1

Onderwerp: Eetbare (echte) bloemen, heeft iemand ervaring?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-E7SQGOZJ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-84QIOWR3-D.jpg

Heeft iemand al eens gewerkt met echte eetbare bloemen?

Ik heb gisteren bij de sligro eetbare orchideeen en rozen gehaald. Prachtig om een bruidstaart mee te decoreren maar hoe houd je ze goed?
Ik heb allerlei you tube filmpjes gekeken: de een kristaliseert ze met eiwi en suiker, de een maakt een suikerstroopje, doopt dat het gehele bloemetje erin en laten drogen. Ik las zelfs ergens dat als je ze goed kristaliseert ze in een luchtdicht doosje zelfs een jaar lang kunt goedhouden!!!
Je moet deze bloemen in de koelkst bewaren en dan zijn ze een aantal dagen goed. Invriezen gaat natuurlijk niet, daar zijn ze te kwetsbaar voor.
Heeft iemand al eens iets uitgeprobeerd hiermee? Het is natuurlijk ook lastig voorwerken als ze zo kort houdbaar zijn en je komt niet elke dag bij een sligro/makro (ik woon in een dorp).

De bloemen zijn nl prachtig, en natuurlijk super op een taart!

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

2

Re: Eetbare (echte) bloemen, heeft iemand ervaring?

Sorry, heb geen idee; maar ik lees wel even mee  O-)
Ik vind de bloemen ook echt prachtig voor op een bruidstaart!

3

Heb eerlijk gezegd ook geen idee, maar ik was altijd in de veronderstelling dat orchideeen giftig waren :s

maar als ze ze als eetbaar verkopen zal dat wel niet zo zijn.

lees ook even mee...

groetjes Bernadette

4

det schreef:

Heb eerlijk gezegd ook geen idee, maar ik was altijd in de veronderstelling dat orchideeen giftig waren :s

maar als ze ze als eetbaar verkopen zal dat wel niet zo zijn.

lees ook even mee...

groetjes Bernadette

deze zijn inderdaad speciaal gekweekt, de orchideen gewoon hier in NL bij Koppert Cress Bv in Monster, ze heten "Karma Edible Orchid" en de roosjes (kunnen ook verschillende andere bloemen zijn, net wat ze binnenkrijgen -altijd verrassing- ) komen uit Frankrijk en Spanje. De orchideeen worden aan chique restaurants geleverd voor salades, desserts, cocktails etc.
De roosjes worden gekweekt door (zoals de man van de sligro zei) "het zuurtje eruit te halen en een zoetje erin te doen".
Was een heel leuk gesprek, dit is ook erg leuk!

5

viooltjes zijn ook heel lekker, rozenblaadjes ook trouwens. als je ze zelf wil suikeren, dan moet je er wel zeker van zijn dat ze nooit gespoten zijn met chemische rotzooi.

6

CakeStudio schreef:

viooltjes zijn ook heel lekker, rozenblaadjes ook trouwens. als je ze zelf wil suikeren, dan moet je er wel zeker van zijn dat ze nooit gespoten zijn met chemische rotzooi.

Tja, ik ga er toch wel vanuit dat een top restaurant ook hun gasten geen bespoten bloemen serveert. Deze zijn eetbaar.

7

Jennifer Lo schreef:
CakeStudio schreef:

Tja, ik ga er toch wel vanuit dat een top restaurant ook hun gasten geen bespoten bloemen serveert. Deze zijn eetbaar.

Daar mag je wel vanuit gaan hoor. Ik bedoel maar, als je met je bloemen vanuit je eigen tuin aan de slag wil....

8 Laatst bewerkt door Jennifer Lo (04-07-2010 20:31)

Heb vandaag maar alvast de bloemen gekristalliseerd.
Dit doe je door eiwit met een beetjes water schuimig te kloppen, met een kwast alle blaadjes te vegen. Daarna met hele fijne kristal suiker bestooien. Daarna laten drogen liefst in een oven ongeveer 50 gr. Of met een fan erop.
Ik had biscuit gebakken en bij het afkoelen van de oven heb ik de deur opengelaten toen het bij ongeveer 50 graden kwam, de bloemen erin gedaan en de fan nog even aangezet.
Daarna nog even op een bakblik met bakpapier met een fan erop.
dit is hoe het er nu uitziet:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4KL6GNOW-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-34GJQGQJ-D.jpg
Heb ze nu in een luchtdicht doosje weer in de koelkast.

Ze zien er heel mooi uit, hoop dat ze nog even te bewaren zijn.

9

Lijkt me leuk om eens te gebruiken, maar vindt ze zonder dat suikerlaagje wel mooier...
De orchideeen zijn wel leuk geworden, maar op de rozen vind ik te veel grote stukken suiker zitten.

Wel super dat je het hebt geprobeerd en hier de foto's laat zien  :thumb:

10

ik vind die gesuikerde orchideen echt prachtig!!!

De rozen vind ik minder mooi uitpakken. Die zou ik naturel op de taart doen.

Liefs, Zanoni

11

en bloemen van waterkers en borage (komkommerbloempje, is dus NIET van de komkommerplant!) kan je ook eten.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

leuk onderwerp!

13

Dat kun je toch bij een tuincentrum zo navragen? Ik ga er teminste vaak heen om mij te informeren. Succes

14

topic is 3 jaar oud.  ;) maar onderwerp blijft idd leuk! :Y

If life gives you lemons, make lemoncurd.