26

Re: Is dit misschien een goed idee?

hoi ik snap het .maar nu is de onderkant die op de tafel ligt wordt de bovenkant van je taart.de bovenkant die je rolt is toch mooier ?of maakt dat niets uit?gr

Re: Is dit misschien een goed idee?

Nee dat maakt niet uit.

De aanhouder wint!

28

Re: Is dit misschien een goed idee?

ok dankje

29

Re: Is dit misschien een goed idee?

Ik zit er ook aan te denken om the mat te kopen aangezien ik nog steeds te dik fondant uitrol en het lijkt me super makkelijk. Alleen..omdat die mat zo groot is, past hij niet op het aanrecht (bij mij in ieder geval niet). Leggen jullie hem op tafel dan?

Want ik rol dus wel eens meer uit op tafel (op de mat van de ikea dan) maar dan gaat heel mijn tafel heen en weer maar dat zal dus bij the mat niet anders zijn.

Re: Is dit misschien een goed idee?

shallY schreef:

Ik zit er ook aan te denken om the mat te kopen aangezien ik nog steeds te dik fondant uitrol en het lijkt me super makkelijk. Alleen..omdat die mat zo groot is, past hij niet op het aanrecht (bij mij in ieder geval niet). Leggen jullie hem op tafel dan?

Want ik rol dus wel eens meer uit op tafel (op de mat van de ikea dan) maar dan gaat heel mijn tafel heen en weer maar dat zal dus bij the mat niet anders zijn.

Ik rol uit op de tafel.

De aanhouder wint!

31

Re: Is dit misschien een goed idee?

ik gebruik gewoon transparant tafelzeil (1 stuk voor onder de marsepein). daar rol ik op uit met een siliconen deegroller (wilton) en dat gaat heel goed. daar heb je echt geen dure mat voor nodig want dit werkt precies hetzelfde (en nog beter omdat je er maar 1 hebt).

32

Re: Is dit misschien een goed idee?

Tafelzeil is niet voedselveilig!  Door de druk en het warm worden kunnen chemische stoffen uit het tafelzeil vrij komen en in je fondant/marsepein oplossen.
The mat is speciaal ontwikkeld voor gebruik met fondant en dergelijke, dus wel voedselveilig.

ik heb een mat voor thuis gebruik, die is wat kleiner (past precies op het aanrecht).

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

33 Laatst bewerkt door Atena (11-03-2013 16:47)

Re: Is dit misschien een goed idee?

Hoi,

Volgens mijn ervaring wordt het werken met de mat  sneller en makkelijker, als de fondant, even 10 s bij 300 W ,in de magnetron warm wordt. Anders wordt een lastige kwestie en ben je lang bezig + moet je veel kracht gebruiken. Eest de mat invetten met beetje crisco.
Pas op: alle 2  gladde kanten van de mat moeten in contact komen met de fondant, dan krijg je een mooie, gladde fondant oppervlakte. Je moet van het centrum naar de zijkanten werken en regelmatig de mat draaien.
ik vind de mat ideaal om te gebruiken.

Groetjes van Atena

Smile, tomorrow will be worse- Murphy's Laws

Re: Is dit misschien een goed idee?

Atena schreef:

Hoi,

Volgens mijn ervaring wordt het werken met de mat  sneller en makkelijker, als de fondant, even 10 s bij 300 W ,in de magnetron warm wordt. Anders wordt een lastige kwestie en ben je lang bezig + moet je veel kracht gebruiken. Eest de mat invetten met beetje crisco.
Pas op: alle 2  gladde kanten van de mat moeten in contact komen met de fondant, dan krijg je een mooie, gladde fondant oppervlakte. Je moet van het centrum naar de zijkanten werken en regelmatig de mat draaien.
ik vind de mat ideaal om te gebruiken.

Groetjes van Atena

Ik ben er ook blij mee!

De aanhouder wint!

35

Re: Is dit misschien een goed idee?

Mirie schreef:
annick67 schreef:

Ik zoek nog naar een manier om de mat niet met mijn heup tegen de tafel moeten 'vastzetten' zodat hij niet de hele tafel over (en af) glijdt..... Verder vind ik het een súpermakkelijke 'tool'!

`De Mat` heb ik niet. Maar bij grote taarten, die niet op de ikea mat passen, gebruik ik een doorzichtig tafelzeil. Deze hou ik op z´n plaats door eerst een vochtige warme doek over de tafel te halen en dan het zeil erop te leggen. Dit verschuift dan niet meer.

Wat is de Ikea mat??? Kan iemand dat misschien uitleggen? En hoe groot is die dan??

36

Re: Is dit misschien een goed idee?

Dat is deze:
PRÖJS
Bureau Onderlegger 45 cm bij 65 cm.
Doorzichtige dikke bureaumat, werkt erg prettig voor het uitrollen van marsepein en fondant.
Geen poedersuiker nodig, soms gebruik ik een heel klein beetje crisco.

37

Re: Is dit misschien een goed idee?

Mirie schreef:

Dat is deze:
PRÖJS
Bureau Onderlegger 45 cm bij 65 cm.
Doorzichtige dikke bureaumat, werkt erg prettig voor het uitrollen van marsepein en fondant.
Geen poedersuiker nodig, soms gebruik ik een heel klein beetje crisco.

Wat mij opvalt is dat er hier op dit forum vaak gesproken wordt over dat tafelzeil niet voedselveilig is. Hoe zit dit met de PROJS? Hierover lees ik nooit iets (waarmee ik niet wil  zeggen dat het nooit geschreven is, ik lees ook niet alles) Kan me zo voorstellen dat ook deze dan niet als voedselveilig kan worden beschouwd, omdat het een bureau mat is, dus absoluut niet bedoeld om voedsel op te bereiden.  Ikea heeft inmiddels ook een bakmat

SOCKERKAKA
Bakmat en mes, lichtblauw
IKEA FAMILY prijs  / st.Price/st. Normale prijs
€ 7.99 / st