1 Laatst bewerkt door Esthervv (11-03-2013 10:57)

Onderwerp: flowerpaste kruimelig

Hoi, nadat ik de witte fondant van DR.Oetker had gebrobeert (mm niet aan te raden, dat was niet fijn werken), toch maar gisteren witte fondant proberen te kopen, maar natuurlijk uitverkocht (een winkel die het verkoopt in de buurt :s ). ik dacht ik maak maar zelf, de vorige keer had ik mmf gemaakt en dat ging erg goed, kon er zelfs mee figuren maken. En aangezien dit voor bloemen was dacht ik waag mij eraan om flowerpaste te maken.

Wat een ellende. hij bleef kruimelig, en pas nadat ik een beetje extra glucose had toegevoegd wou het een bal Worden.... maar het is nog steeds kruimelig. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik heb cocosvet gebruikt, omdat er niets anders hier is (behalve reuzel dan) en een verse eiwit ipv poeder. en gewone poedersuiker, omdat nou ja ook dat het enige voorhanden is...

Wat doe ik verkeerd, verkeerd vet, toch de poedersuiker? iemand een idee? :grr:

het ligt nu in de koelkast en ik zal morgen kijken hoe het is, anders wordt het mmf!!

2

Re: flowerpaste kruimelig

geen ervaring mee
ik koop het altijd en dan vindt ik die van satin ice fijn werken en goed betaalbaar

3 Laatst bewerkt door Boska (15-03-2013 21:57)

Re: flowerpaste kruimelig

Ik maak het altijd van vers eiwit, daar kan het niet aan liggen. Had je het wel eerst losgeklopt? Het mag niet echt schuimig zijn.
Het beste gebruik je icing sugar, omdat die zo super fijn is, maar dubbelgezeefde suikerbakkerspoeder volstaat ook wel.
Hoeveel tylose heb je gebruikt? Op 1 eiwit en 250 gr. suiker gebruik ik zelf 15-17 ML (geen mg) tylose.
Met cocosvet heb ik geen ervaring. Ik heb crisco (ook ca. 15 ML)
Probeer het evt. nog een keer met vast frituurvet als je dat kunt krijgen.
Ik gebruik er overigens nooit glucose in.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

Re: flowerpaste kruimelig

Boska schreef:

Ik maak het altijd van vers eiwit, daar kan het niet aan liggen. Had je het wel eerst losgeklopt? Het mag niet echt schuimig zijn.
Het beste gebruik je icing sugar, omdat die zo super fijn is, maar dubbelgezeefde suikerbakkerspoeder volstaat ook wel.
Hoeveel tylose heb je gebruikt? Op 1 eiwit en 250 gr. suiker gebruik ik zelf 15-17 ML (geen mg).
Met cocosvet heb ik geen ervaring. Ik gebruik crisco (ook ca. 15 ML)
Probeer het evt. nog een keer met vast frituurvet als je dat kunt krijgen.

ze hebben hier helaas geen vast frituurvet. alleen reuzel. ik heb het eiwit niet losgeklopt. Ik heb hier helaas maar een winkel in de buurt die fondant verkoopt, dus als die uitverkocht is heb ik pech. ik kan ook niet zo gemakkelijk aan suikerbakkerspoeder komen. Had mmf gemaak maar dat ging dit keer minder. voor mij werkt het beter als ik het meteen verwerk.

Maar mijn ouders gaan binnekort naar Nederland en dan nemen ze een 5 kilo emmer bakels wit mee. Volgens een vriendin die patissier is was die de beste. ik dacht eerst dat die van de makro ook zou voldoen... ik vind de fondant van de xenos al hartsikke goed in vergelijk met de zweedse :) maar ze zal het wel weten, dus...  en ik hoef dan alleen tylose toe te voegen, om gumpaste te krijgen, toch?

5

Re: flowerpaste kruimelig

Bakels met tylose werkt wel, maar je kunt het niet zo dun uitrollen als flowerpaste. Het scheurt nl. wat sneller.
Wat iemand de beste fondant vindt is zeer persoonlijk.
Bakels is zeker goed (alhoewel er heel af en toe een slechte batch bij zit), andere vinden Satin Ice heel goed en zelf ben ik fan van Callebaut.

Als jij het van de Xenos al goed vindt, hebben ze in Zweden echt bagger fondant zeg!  :D

Als je ouders toch boodschappen doen zouden ze dan ook niet 5 kg suikerbakkerspoeder en een pot crisco mee kunnen nemen?
Hebben ze bij jullie geen gewone poedersuiker die je dan 2x kunt zeven?

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

Re: flowerpaste kruimelig

Er is hier wel gewone poedersuiker, maar er dit Veel antiklontermiddel in. En dat maakt alles droger. Ik zal zeggen dat ze crisco mee moeten nemen. Is dat in de supermarkt te krijgen? Ik vond die van de xenos ext niet  slecht. Ik heb er tot nu toe all mijn taarten mee gemaakt! Ik kreeg het echt heel mooi dun. Nou voor mijn gevoel dan. :) dus hoe zal de andere dan wel niet zijn? Ik zal ook maar een emmertje gumpaste erbij doen dan  :o als de auto niet vol zit. Hier kost een pakje fondant al gauw 3 tot 4 euro!

7

Re: flowerpaste kruimelig

Crisco is te koop in taartwinkels en toko's.  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

8

Re: flowerpaste kruimelig

En ik zag dat je het ook had over de makro.. Daar is crisco ook te koop!

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl