1

Onderwerp: Topping cupcake

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over topping voor op cupcakes. De gewone botercreme vind ik namelijk niet zo lekker voor op cupcakes (vind het vies als je echt boter proeft en vind het ook zo machtig vaak) dus ik heb naar alternatieven gezocht op het forum. Daar zag ik vooral de merengue botercreme en recepten met roomkaas die als erg lekker werden aangeduid.
Nu is dit mijn punt: ik moet 100 cupcakes maken voor een feestje binnenkort. Ik wil graag de crème kleuren en er nog fondant versieringen op maken maar er is dus no way dat ik 100 cupcakes in de ijskast of vriezer krijg. Welke topping raden jullie mij aan in dit acht nemende?

2

Re: Topping cupcake

Kan je niet helpen met de topping want diegene die ik gebruik moet ook steeds koel staan.
Maar heb je geen kelder want daarin gaat het ook prima?

As a wise women taught me: ''beg, steal and borrow!'' So everyone hold on to your cake ideas because I'm coming! haha Just kidding.

3

Nee ook geen kelder helaas :-S Hoop echt dat ik snel kan verhuizen en eens wat meer plek krijg is altijd zo'n gedoe om alles kwijt te komen   :/

4

witte chocolade crème een ideetje?

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

5

Carina schreef:

witte chocolade crème een ideetje?

Kan ik dat ook gewoon kleuren dan?

6

Dan zou ik gaan voor de merengue botercrème!

Dat is toch een TAART waard!

7

ik hou ook helemaal niet van botercreme, maar ik gebruik de botercrememix en had er pas vanillesmaakje doorheengedaan (dr oetker) en toen smaakte het veel minder naar boter. ook kun je er een smaakje van patidess doorheen doen. en anders een topping maken van opgeklopte ganache of botercreme extra (met banketbakkerroom erdoor).je kunt ook een topping maken met monchou of mascarpone. op cupcakerecepten.nl vind je veel recepten voor toppings. succes!

8 Laatst bewerkt door @ppeltje (11-03-2013 13:33)

renata2 schreef:

ik hou ook helemaal niet van botercreme, maar ik gebruik de botercrememix en had er pas vanillesmaakje doorheengedaan (dr oetker) en toen smaakte het veel minder naar boter. ook kun je er een smaakje van patidess doorheen doen. en anders een topping maken van opgeklopte ganache of botercreme extra (met banketbakkerroom erdoor).je kunt ook een topping maken met monchou of mascarpone. op cupcakerecepten.nl vind je veel recepten voor toppings. succes!

Botercrème extra, mascarpone en monchou moetten echter wel in de koelkast bewaard worden.

Opgeklopte ganache is i.d.d. een optie. Deze kun je kleuren, maar ik denk dat je daar wel de speciale kleurstoffen voor chocolade voor nodig hebt.

Merengue botercrème vind ik een stuk luchtiger en dus minder machtig door de eiwitten. Vooral de Italiaanse mbc is erg fijn en zijdezacht van smaak. Maar ook de Swiss mbc is erg lekker, al zou ik dan een verhouding van max. 1:2:2 aanhouden als je de botersmaak niet zo lekker vind. Als je er dan nog een smaakstof toevoegt, proef je helemaal niets meer van de boter.  :9

9

En de merengue botercreme kan buiten de koelkast blijven als ik het bijvoorbeeld in een curverbox in de hal zet (daar is het niet zo heel warm met dit weer nu)?

10

GriePies schreef:

En de merengue botercreme kan buiten de koelkast blijven als ik het bijvoorbeeld in een curverbox in de hal zet (daar is het niet zo heel warm met dit weer nu)?

Ja hoor kan prima!  :Y
Maar pas op met een curverbox; dan heb je kans dat je papiertjes loslaten doordat er geen vocht meer weg kan! (ik spreek uit ervaring)
Beter is in een kartonnen taartdoos bewaren.

11

@ppeltje schreef:
GriePies schreef:

Ja hoor kan prima!  :Y
Maar pas op met een curverbox; dan heb je kans dat je papiertjes loslaten doordat er geen vocht meer weg kan! (ik spreek uit ervaring)
Beter is in een kartonnen taartdoos bewaren.

Ah juist bedankt voor de tip, ik zal kijken of ik ze in taartdozen krijg!

Dus het worden cupcakes met de merengue crème ben benieuwd haha!

12

Mum nog een vraagje, sorry bedenk het me nu pas.

Ik lees is in de meeste recepten voor de mbc dat het wel lekkerder is als je een smaakje toevoegt. Nu vroeg ik mij af wat voor smaak ik het beste toe kan voegen aangezien ik de mbc nog met kleurstof wil kleuren en de smaakstof de kleur dus niet te zeer mag beïnvloeden. Want ik denk dat als ik er jam of lemon curd bij gooi hij erg rozig of gelig wordt, of valt dat wel mee?

13

Je zou een van de smaakstoffen van LorAnn kunnenn gebruiken, die hebben geen invloed op de kleur.  Verder vind ik persoonlijk dat kleur en smaak  ook een beetje bij elkaar horen.   Dus bijv. geen citroengeel, met chocoladesmaak.Bij chocolade hoort voor mijn gevoel toch bruin.. Wanneer je dus jam zou toevoegen, en je gebruikt bijv. aardbeienjam dan zou ik dus de kleur van de toef ook roze/ rood maken,Dan valt het niet meer op dat de toef door de kleurstof al enigzins gekleurd is.