1

Onderwerp: Biscuit ingezakt.....

Ik heb vandaag een Blanda 20 cm gebakken. 200 gram FC mix, 3 eieren en 20 gr. water. Met de handmixer 8 min. hoog, 3 minuten laag tempo. Oven 175°, 30 minuten. De taart stond na 25 minuten erg hoog boven de vorm. Dus even gevoeld of ie veerde en dat leek niet zo. Dus heb ik hem de volle 30 minuten laten gaan.
Daarna draaide ik hem direct om uit de vom en plof, zakte ie zo in :nooo . Ik heb hem meteen weer in de vorm gedaan en terug in de oven gezet voor 10 minuten. Maar na 10 minuten was ie nog net zo plat.
Waar is het misgegaan? Heeft iemand tips?

2

Re: Biscuit ingezakt.....

Niet gaar genoeg: Blanda's moet je langer bakken (en wellicht iets lagere temperatuur  ;) ).

3

annick67 schreef:

Niet gaar genoeg: Blanda's moet je langer bakken (en wellicht iets lagere temperatuur  ;) ).

Zou het terugzetten dan wellicht wel geholpen hebben om het gaar te krijgen? Ik hoop het maar.

4

Ik gebruik 4 eieren voor een blanda van 20 cm. Bak op 150 gr. hete lucht en ca. 47 min.
Elke oven is natuurlijk anders. Gewoon nog een keer proberen, maar 30 min. is echt te kort.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

5

ik laat hem altijd eerst 10 min in de open oven afkoelen. anders zakt hij bij mij ook in. en nee, hij droogt dan niet uit ook al zeggen sommigen dat  ;) .

6

Als hij goed gaar is kan je hem loskloppen van je blik. Ik stort altijd meteen op een taartrooster.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

blanda moet hier wel 50 minuten in de oven op 150 graden.

8 Laatst bewerkt door Tassie60 (13-03-2013 15:58)

Boska schreef:

Als hij goed gaar is kan je hem loskloppen van je blik. Ik stort altijd meteen op een taartrooster.

Da's nou het gekke, hij kwam meteen goed los van het blik. Op het rooster plofte hij zo in elkaar  :( .
Maar ik heb hem dus weer in het blik gedaan en 10 minuten terug in de oven gedaan. Hij werd niet meer zo hoog, maar heb hem toch gebruikt. En hij bleek nu gewoon goed gaar. Alleen de onderkant van de taart was iets "compacter", maar daar heeft echt niemand iets van gemerkt/gezegd (had hem in veel kleine plakjes gesneden en uitgedeeld op mijn werk). Kreeg allen maar complimenten   :thumb: .

9

Ik laat ze altijd garen met verschillende temp.
15 min 135 graden, 15 min 150 gr en dan 10 min 170 gr en dan 10 min in oven laten afkoelen..............