1

Onderwerp: HELP!! 15 cm biscuit mislukt steeds!

Ik heb voor het eerst een 15 cm biscuit gebakken maar het gaat nu al 2x achter elkaar fout. Ik mix 10 minuten hoog en 2 minuten lage stand, ik houd de hoeveelheden van de verpakking van funcakes aan, verwarm de oven voor op 120 graden, zodra de vorm erin gaat zet ik hem op 160 graden, ik bak dan 27 minuten. Nog nooit is een taart mislukt, maar bij deze vorm lukt het gewoon niet. Heeft iemand een goeie tip? Taart 1 kwam er erg licht en laag uit, taart 2 erg donker en ook laag.

Re: HELP!! 15 cm biscuit mislukt steeds!

Ik heb vanmorgen een 12,5 cm taart gebakken ook 10 en 2 min. geklopt toen in mn oven eerst 13 min op 150 graden en toen 13 min op 175 graden en hij kwam er goed uit.
Dus ik weet eerlijk gezegt niet wat er fout is gegaan? Ik verwarm nooit voor maar of dat het is ??
Succes

Groetjes P@trici@

3

saltandpepper schreef:

Ik heb vanmorgen een 12,5 cm taart gebakken ook 10 en 2 min. geklopt toen in mn oven eerst 13 min op 150 graden en toen 13 min op 175 graden en hij kwam er goed uit.
Dus ik weet eerlijk gezegt niet wat er fout is gegaan? Ik verwarm nooit voor maar of dat het is ??
Succes

Ik heb ook geen idee! Ik heb nu de hoeveelheden en het schema van Felicitaartjes aangehouden, nummer 3 zit nu in de oven. Ik heb dit keer ook niet voorverwarmd (al was de oven nog wel wat warm van het bakken van de vorige cake). Ik ben benieuwd!

:think: waarom verwarm je de oven voor op 120?

Het hele idee van voorverwarmen is dat de oven de juiste temperatuur bereikt heeft als je je product erin doet, waarbij je dus ook eerder hoger zou voorverwarmen dan lager, ivm de temperatuur die je verliest door de oven te openen, en dat er dan toch nog steeds de juiste temperatuur in de oven is...

Ik bak constant op hete lucht 160, verwarm ook voor op 160

I never met a calorie I didn't like....

5

Ik gebruik funcakes mix, 7-8 min op hoogste stand dan 2-3 min laagste stand.

Verwarm de oven ( combi , dus hetelucht) voor op 160 gr. en dan gaat de taart 30 min op 160 gr.
Nog geen probleem gehad.

6

Ik zou om te beginnen een voorverwarmde over op constante temp gebruiken.

Even een paar vragen over zaken die van invloed kunnen zijn:

Waren de eieren wel vers?
Wat voor vorm heb je gebruikt? ander type dan die je normaal gebruikt?
Waar mix je mee, handmixer of staande mixer?
Oven met hete lucht of onder/bovenwarmte?
Was de luchtvochtigheid extreem anders dan normaal?
Nieuwe zak biscuitmix aangebroken?

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

7

ik denk dat je te weinig mix gebruikt. ik gebruik altijd (dus bij elke vorm) de hoeveelheden voor een grotere taart, zodat je zeker weet dat hij goed hoog wordt. ik gebruik voor 15 cm 160 gram mix, 3 eieren en 16 ml water. ik mix eerst 10 minuten hoog en daarna 3 op de lage stand. en ik bak 30 min op 160 graden (hetelucht).
waarom verwarm je eigenlijk voor op 120 graden? ik zou hem meteen op 160 zetten. heb je ook hetelucht? want anders moet hij hoger (180 gok ik, maar check dat even).
o ja, en ik haal de eieren altijd een halve dag van tevoren uit de koelkast zodat ze op kamertemperatuur zijn. dan rijst de taart beter. water ook op kamertemperatuur. en ik hoog de vorm op met bakpapier. hopelijk lukt het met deze tips de volgende keer beter!

8

Ik had hetzelfde probleem, maar geen enkel probleem meer sinds ik de tabellen hier gebruik:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

9

Ik heb de choco biscuit vandaag gebakken en 1 maat groter gepakt.
8 min hoogste stand, 2 min laagste en continue temp op 175 in een combi.
Duurde wel langer voordat hij droog was maar perfect gelukt. ( 10 min) langer in de oven dan verpakking aangeeft.

Een leek op taart gebied maar hoop veel te leren hier !