1

Onderwerp: Afsmeren met paletmes of...?

Iets anders? Ik gebruik een kunststof schrapertje maar vraag me af of er dames zijn die handige hulpmiddeltjes hebben om mooi strak mee af te smeren. Met een paletmes lukt het mij niet...

Life is what you bake it.

2

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Ik heb ook een paletmes gekocht maar ik krijg het daar ook niet mee voor elkaar. Ik gebruik meestal een mes die speciaal voor boter smeren is, dus zonder karteltjes! Daarmee krijg ik hem het strakste, haha.

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

3

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Voor het dik insmeren een paletmes en daarna.....een liniaal :D

4

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Ik kwam een filmpie tegen waar ze afsmeerden met ganache en dan de zijkant met een blokhaak glad maakten.

5

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Ik gebruik een paletmes om de botercreme op de taart te doen en een deegschraper om mijn taart glad te krijgen ... En dan gaat ie in de koelkast of vriezer en dan vlak voor dat ik 'm bekleed met een heet paletmes de oneffenheden gladstrijken...

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

6

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Siep schreef:

Voor het dik insmeren een paletmes en daarna.....een liniaal :D

Ook ik gebruik(sinds kort) een lineaal. Heb ook andere dingen geprobeerd, maar de lineaal werkt het best. Met zo'n kunststof schrapertje krijg ik altijd een randje waar het schrapertje ophoudt. Wanneer je een lineaal gebruikt die groter is dan je taart heb je die randjes niet meer. Ik haal wel even eerst de dikste laag weg met een schraper of een mes, maar voor de laatste keer altijd de lineaal.

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Hmmm een lineaal dat is misschien een goeie. Wat is trouwens een blokhaak??

Life is what you bake it.

8

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Taartenmarie schreef:

Hmmm een lineaal dat is misschien een goeie. Wat is trouwens een blokhaak??

Dat is gereedschap, een metalen hoek is het. Is dat nou eigenlijk wel voedselveilig meiden? Ik neem aan dat je een nieuwe gebruikt, maar dan nog...

Tieneke

9

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Die blokhaak heet volgens mij officieel een winkelhaak! Is timmermansgereedschap.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

10 Laatst bewerkt door Henriette34 (08-03-2013 21:24)

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Lasagnaschep met 90 graden hoek.
Zie ook de howto van Lori.

Ik kan niet meer zonder!!

(Zoek op Wilton spatula cookie jumbo, die met rode handvat)

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

11

Re: Afsmeren met paletmes of...?

http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/hettaartatelierdur/full20807553.jpg

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

12

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Henriette34 schreef:

Lasagnaschep met 90 graden hoek.
Zie ook de howto van Lori.

Ik kan niet meer zonder!!

(Zoek op Wilton spatula cookie jumbo, die met rode handvat)

Ja, ik kan me voorstellen dat dit voor de zijkanten handig is, maar de bovenkant dan? Ik krijg altijd een randje/streepje daar waar de spatel ophoudt. Met een liniaal neem je de hele bovenkant in 1x mee. Hoe doe je dit met een zo'n schep?

13

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Ik doe bovenkant met paletmes en zijkant met lasagnaschep. Die is zo hoog dat hij dan bij bovenste rand komt en dat mooi meeneemt.
In de howto van lori zet ze het best duidelijk.


http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

14

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Een geodriehoek werkt ook prima  :)

15

Re: Afsmeren met paletmes of...?

ik smeer ook af met een paletmes en daarna ga ik er met een geodriehoek langs. soms even wat stukjes bijsmeren en nog een keer doen. wordt hardstikke strak.

16

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Niet te ver zoeken, want bij de action heb zo'n set van lineal geodriehoek etc. Stuk of 5. Voor maar 80 cent.   ;) heb ook spijt dat ik zoveel geld heb uitgegeven aan een paletmes.  :nooo

17

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Maar officeel is een geodriehoek natuurlijk niet voedselveilig...

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

18

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Gewoon een keukenmes uit de la, waar we ook de boterhammen mee smeren..........de achterkant is recht, zonder kartels.......op een draaiplateau van de ikea, draaien met de taart en het mes goed rechthouden..........

Deze heb ik ook ooit gekocht http://www.deleukstetaartenshop.nl/litt … ge-scraper werken ook fijn, maar de mijne is kromgetrokken  :s

19

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Ik gebruik ook de straight edge scraper van little venice, werkt voor mij prima! De bovenkant doe ik met een paletmes. :)

Ik heb wel vaak het probleem dat ik de hoek niet heel strak krijg, heeft daar nog iemand tips voor?

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Ik gebruik een platte plastiek plaatje van oliehoorn ( frietsaus merk)
ideaal om grote emmers en pannen mee leegb te halen
Maar dus ook voor zijkant van de taart

21 Laatst bewerkt door Jelly (12-03-2013 19:25)

Re: Afsmeren met paletmes of...?

Henriette34 schreef:

Lasagnaschep met 90 graden hoek.
Zie ook de howto van Lori.

Ik kan niet meer zonder!!

(Zoek op Wilton spatula cookie jumbo, die met rode handvat)

Kan iemand mij vertellen hoe ik de How to van Lori kan vinden??? ik kan het dus niet vinden bijh de How to's. Moet ik ergens anders zoeken??

Ik heb het inmiddels wel gevonden, maar de fot's waar het om gaat kan ik niet zien, er staat dan een rood kruisje

22

Re: Afsmeren met paletmes of...?

ja, is al gemeld in het topic geloof ik, de foto's zijn foetsie...  :s   :(

misschien dat Lori ze nog wel heeft

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"