Dank jullie wel voor het compliment
Om te beginnen heb ik twee side smoothers van Little Venice aangeschaft. Deze hebben een gehoekte kant waardoor je het fondant makkelijk naar elkaar toe kan werken.
Het grootste gedeelte van techniek heb ik afgekeken van de Youtube filmpjes van Inspired by Michelle. Zij werkt met ganache (wat overigens ook fantastisch werkt), maar ik gebruik gewoon 1:1 botercreme.
Ik smeer de taart af met botercreme, ik doe dit zo strak mogelijk. Dan zet ik de afgesmeerde taart in de koelkast of vriezer (ligt een beetje aan hoeveel tijd ik over hebt) en laat de botercreme goed uitharden.
Dan bekleed ik de taart met fondant, werkt de onderkant af. Dan begin ik met de taart met een smoother te bewerken, door rustig over de fondant de wrijven.
Hierna zet ik de taart in koelkast, omdat ik (en dit is heel persoonlijk) heb gemerkt dat als de taart in koelkast heeft gestaan en botercreme onder het fondant nog wat extra is uitgehard, en het fondant makkelijker te bewerken is.
Na ongeveer 45 minuten haal in de taart uit koelkast en begin met het bewerken.
Wat ik doe is, met de side smoothers (maar het kan ook met de reguliere, smoothers alleen moet je wat meer kracht zetten), ik zet een smoother tegen de zijkant van de taart (met de hoekkant naar boven) en leg de andere op de bovenkant van de taart (met de hoekkant, naar de andere hoekkant van de andere scooter) en begin met de bovenste smoother het fondant rustig naar de zijkant de wrijven, en met de smoother aan de zijkant het fondant zachtjes naar boven te wrijven. Ik wrijf dus als ware het fondant als of je het bij elkaar zou knijpen. Het belangrijkste is denk ik, dat je het fondant kleine stukjes te gelijk bewerkt.
Herhaal dit proces net zo lang tot dat je tevreden bent, en vergeet onder tussen niet om de zijkant van de taart glad te wrijven.
zo dat is een heel verhaal, maar ik hoop dat ik het duidelijk heb neer kunnen zetten en dat jullie er wat aan hebben