1

Onderwerp: marsepein of fondant?

Ik ben even benieuwd wat iedereen gebruikt! nu zag ik wel een oud topic maar daar is na 2006 niet meer op gereageerd!

Ik gebruik zelf marsepein omdat ik dat zo geleerd heb tijdens een workshop maar vraag me af of fondant niet makkelijker is.

2

Re: marsepein of fondant?

Ik zelf zweer bij fondant. Het plakt minder en daardoor blijven de onderdelen pas plakken als ik het wil.

Daarnaast vind ik marsepein vies, dus dat maakt de keuze makkelijk :P

3

Re: marsepein of fondant?

Over het algemeen marsepein omdat ik dat lekkerder vind dan fondant. Fondant gebruik ik wel als iets uit moet harden en laatst heb ik er een taartje mee bekleed en vond dit wel een stuk strakker werken.
Het niet plakken van de fondant, vond ik daarentegen weer een nadeel.
Op marsepein plak ik bijna alles zonder hulpmiddelen, op fondant moet je wel eetbare lijm gebruiken en dat was in dit geval met dunne takjes wel een gedoe.
Maar, om een lang verhaal kort te maken, marsepein dus!

4

Re: marsepein of fondant?

Fondant!
Het lijkt net kaugom, dus het rekt lekker mee. Het smaakt wel heel zoet. Ik vind dat het niet zo snel scheurtjes krijgt als je hem over je taart legt, en dit heb ik wel met marsepein.
Marsepein moet ik ook eerst heel goed kneden, en fondant is al zachter dus dit kneed je ook sneller zacht.
Maar als je niet zo'n zoetekauw bent dan wil je liever marsepein.

5

Re: marsepein of fondant?

een mengsel van fondant en marsepein

6

Re: marsepein of fondant?

Marsepein. Ook omdat ik en degene voor wie de taart is, dit lekkerder vinden. Ik werk alleenmet fondant wanneer ik 'harde' decoraties maak.
Maar ik gebruik wel Zeelandia marsepein, of in2bake. Deze zijn erg lekker en erg goed te kneden (soms zelfs te zacht). In tegenstelling tot FunCakes marsepein....die is echt niet te kneden, vind ik.
Een hele tijd geleden heb ik wel een dummy met fondant bekleed met fondant. Ik vind het niet fijn werken. Kan natuurlijk ook het merk liggen (weet niet meer welk merk fondant)

7

Re: marsepein of fondant?

Als ik het zelf ga eten marsepein want dat is gewoon veel lekkerder  :D
Het fijnst werken vind ik marsefond  :Y  en het valt me op dat mensen die geen marsepein lusten het wel lekker vinden met fondant erdoor.
En fondant als iemand dat echt liever heeft of bij een noten allergie zoals bij het dochtertje van een collega.

8

Re: marsepein of fondant?

zon200 schreef:

een mengsel van fondant en marsepein

Doe je dan half marsepein half fondant ? Hoe gaat dat met bekleden?

9

Re: marsepein of fondant?

ik heb altijd ruzie met marsepein. pas in2bake fondant gebruikt en dat werkte heerlijk, zo soepel, geen enkele plooi of scheur. maar wel erg zoet. nu heb ik eindelijk dé marsepein gevonden, 1:3 van in2bake. lekker én soepel! toch weer terug naar de marsepein dus  :) . en als je ze door elkaar mengt, is het vast ook een goede combo, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

10

Re: marsepein of fondant?

IK heb gisteren voor het eerst met marsepein bekleed en ik vond het een drama. Ik kreeg het niet mooi om de taart heen (kan ook komen door de lastige vorm) en het plakte aan mijn handen. Maar ik vond het wel lekkerder dan fondant. Het andere taartje heb ik met marsefond gedaan maar dat was ook geen succes. Dus qua smaak wil ik wel vaker gaan werken met marspein, maar ik vraag me af of ik dan ooit nog mooie taarten krijg.
Nou had ik de marsepein van de Xenos gekocht maar het zou dus kunnen dat het met marsepein van een ander merk wel goed gaat als ik het hier zo lees?

Yesterday is history, Tomorrow is a mysterie
Today is a gift, that's why they call it the present

11

Re: marsepein of fondant?

Fondant.. om de ene of andere reden heb ik altijd ruzien met marsepein!  :)

tanyawesterhoff.wix.com/tanyastaarten

12

Re: marsepein of fondant?

Hier ga je geen eenduidig antwoord op krijgen  ;) . Ik gebruik beide. Marsepein alleen Zeelandia, fondant heb ik nog geen favoriet van. Lang Satin Ice gebruikt, lekker, maar kan er niet mee bekleden, nu andere merken aan het uitproberen.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

13

Re: marsepein of fondant?

Annemarie29 schreef:

Hier ga je geen eenduidig antwoord op krijgen  ;) . Ik gebruik beide. Marsepein alleen Zeelandia, fondant heb ik nog geen favoriet van. Lang Satin Ice gebruikt, lekker, maar kan er niet mee bekleden, nu andere merken aan het uitproberen.

Hier t zelfde... marsepein = zeelandia..

Tijdje satin ice gebruikt maar is niet constant genoeg van kwaliteit vind ik..
Nu callebaut aant gebruiken en dat bevalt beter dan alle fondants die ik tot nu toe heb gebruikt!

14

Re: marsepein of fondant?

unexpected schreef:

IK heb gisteren voor het eerst met marsepein bekleed en ik vond het een drama. Ik kreeg het niet mooi om de taart heen (kan ook komen door de lastige vorm) en het plakte aan mijn handen. Maar ik vond het wel lekkerder dan fondant. Het andere taartje heb ik met marsefond gedaan maar dat was ook geen succes. Dus qua smaak wil ik wel vaker gaan werken met marspein, maar ik vraag me af of ik dan ooit nog mooie taarten krijg.
Nou had ik de marsepein van de Xenos gekocht maar het zou dus kunnen dat het met marsepein van een ander merk wel goed gaat als ik het hier zo lees?

marsepein van de xenos is echt een drama! dit weet ik uit eigen ervaring maar lees dit ook veel op het forum. bij mij plakte het ook en het scheurde aan alle kanten. na een jaar op zoek te zijn geweest naar de juiste marsepein, gebruik ik dit anders meer dan in2bake (of sweet choice, is hetzelfde). zeelandia schijnt inderdaad ook heel goed te zijn. echt, het juiste materiaal scheelt je zoveel ellende. succes!

15

Re: marsepein of fondant?

unexpected schreef:

IK heb gisteren voor het eerst met marsepein bekleed en ik vond het een drama. Ik kreeg het niet mooi om de taart heen (kan ook komen door de lastige vorm) en het plakte aan mijn handen. Maar ik vond het wel lekkerder dan fondant. Het andere taartje heb ik met marsefond gedaan maar dat was ook geen succes. Dus qua smaak wil ik wel vaker gaan werken met marspein, maar ik vraag me af of ik dan ooit nog mooie taarten krijg.
Nou had ik de marsepein van de Xenos gekocht maar het zou dus kunnen dat het met marsepein van een ander merk wel goed gaat als ik het hier zo lees?

Ik zweer bij Zeelandia marsepein en als ik fondant gebruik is het voor mij Callebaut  :Y

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

16

Re: marsepein of fondant?

renata2 schreef:
unexpected schreef:

IK heb gisteren voor het eerst met marsepein bekleed en ik vond het een drama. Ik kreeg het niet mooi om de taart heen (kan ook komen door de lastige vorm) en het plakte aan mijn handen. Maar ik vond het wel lekkerder dan fondant. Het andere taartje heb ik met marsefond gedaan maar dat was ook geen succes. Dus qua smaak wil ik wel vaker gaan werken met marspein, maar ik vraag me af of ik dan ooit nog mooie taarten krijg.
Nou had ik de marsepein van de Xenos gekocht maar het zou dus kunnen dat het met marsepein van een ander merk wel goed gaat als ik het hier zo lees?

marsepein van de xenos is echt een drama! dit weet ik uit eigen ervaring maar lees dit ook veel op het forum. bij mij plakte het ook en het scheurde aan alle kanten. na een jaar op zoek te zijn geweest naar de juiste marsepein, gebruik ik dit anders meer dan in2bake (of sweet choice, is hetzelfde). zeelandia schijnt inderdaad ook heel goed te zijn. echt, het juiste materiaal scheelt je zoveel ellende. succes!

Ok dan ga ik dat maar een keer proberen denk ik, want dit was niet te doen nee.

Yesterday is history, Tomorrow is a mysterie
Today is a gift, that's why they call it the present

17

Re: marsepein of fondant?

marsepein
maar als er iets uit moet harden dan gebruik ik fondant
ook ik gebruik marsepein van zeelandia

18

Re: marsepein of fondant?

Ik gebruik altijd fondant van funcakes. Vind het lekkerder en fijner werken dan marsepein.

Mijn taarten: https://www.facebook.com/CakesByCher.
Webshop voor eetbare prints: www.TaartPrintje.com - vanaf €1,- (frosting)