1

Onderwerp: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

Volgende week ga ik een taart maken in de vorm van een vliegdekschip. Deze moet 3 dagen na het maken ruim 200 km vervoerd worden.
Ik ben dus op zoek naar een manier om de zijkanten van het schip zo te bekleden dat het stevig is en blijft.
Fondant lijkt met te kwetsbaar, Royal Icing wordt te hard en lijkt me niet lekker.
Op Yooutube zag ik diverse filmpjes waarbij 'hard wordende botercreme' gebruikt word.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Of heeft iemand andere tips voor het bekleden van de zijkanten?

2

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

Als je de taart afsmeert met ganache en dan bekleed met fondant, dan denk ik niet dat dat zo kwetsbaar is?

3

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

Wat je bedoelt is amerikaanse buttercream. Die wordt iets harder aan het buitenrandje, maar kun je toch nog wel indrukken hoor. Ik maakte laats de witte-chocolade-variant van de site van wilton en die werd wel aardig hard. Maar fondant/marsepein lijkt mij zelf steviger.

Tieneke

4

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

is het een show stuk misschien?

3 dagen na het maken 200 km vervoeren????
lijkt me niet erg lekker

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

5

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

Zou idd gewoon fondant gebruiken want dat wordt wel redelijk stevig

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

De boter van de aldi wordt wel harder. Als je hem 1:1 afsmeert kan het dan misschien wel.

www.caketolove.nl
Voor verjaardagen, traktaties of gewoon lekker!

7

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

En als je hem gewoon met fondant bekleed en na het maken invriest?
Dan kun je hem er voor de grote reis eruit halen en is ie lekker hard  ;)

Weet niet of dat kan en uitkomt enzo hoor, maar kwam gewoon in me op.. Succes ermee!

Cake Is For Life, Not Just For Birthdays..

8

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

Bedankt voor jullie reacties.
Afgelopen week heb ik het topje van mijn duim bezeerd met de kaasschaaf, hierdoor lukt het me niet om te expirimenteren met smeersels.
Ik neem jullie raad ter harte en ga het schip belkeden met fondant.
Het resultaat stuur ik zien jullie volgende week...

9

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

Helaas, door familieomstandigheden is het feest waarvoor de vliegdekschip-taart bedoeld is niet door. Het is de bedoeling dat hij nu gemaakt gaat worden voor vaderdag. Nog even geduld dus, én extra tijd om te expirimenteren.

10

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

Je zou toch eens de white-chocolatebuttercream van de website van Wilton eens kunnen proberen. Ik heb er dit weekeind een taart mee gemaakt, er wat meer witte chocolade in gekieperd en het wordt een mooie droge laag. Wel maar de helft van het recept maken hoor, anders heb je meteen genoeg voor 4 taarten.

Tieneke

11

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

Ik heb het recept van Whit-chocolate net opgezocht, hij lijkt me erg lekkr.
Ik ben echter nog niet heel handig in het omzetten van de ounces en cups.
Hoeveel heb jij gebruikt van de diverse ingrediënten?

Groet Jantine

12

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

JantineF schreef:

Ik heb het recept van Whit-chocolate net opgezocht, hij lijkt me erg lekkr.
Ik ben echter nog niet heel handig in het omzetten van de ounces en cups.
Hoeveel heb jij gebruikt van de diverse ingrediënten?

Groet Jantine

Ik zag deze vraag een beetje aankomen. Ik heb zelf een setje cupmaatjes gekocht, vind het zo leuk om ze te gebruiken. Ze zijn volgens mij bij de AH ook te koop. Maar je kunt het wel zonder oplossen:
Meet 240 ml water af in je maatbeker. Nu kun je twee dingen doen: zoek een beker waar dat water precies in gaat en gebruik die als maatje of plak een stukje tape ter hoogte van de waterlijn en gebruik je maatbeker als maatje. Verder leverde mijn zoektocht op dat een halve cup boter 120 gram is (crisco zal net zo veel zijn), dat een cup poedersuiker 110-120 gram weegt en dat een 1/4 cup melk 60 ml is. Ik heb de chocolade zelf omgerekend naar 250 gram. Als je 300 gebruikt wordt hij nog wat steviger, maar ook lastiger af te smeren want je paletmes glijdt niet zo goed meer en je kunt je laag opentrekken (ik spreek uit ervaring).

Succes ermee,

Tieneke

13

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

JantineF schreef:

Ik ben echter nog niet heel handig in het omzetten van de ounces en cups.

Hiervoor gebruik ik altijd deze superhandige webite:

http://www.jsward.com/cooking/conversion.shtml

:)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

14

Re: wie heeft ervaring met 'hard wordende botercreme'

misschien rice crispies gebruiken voor de zijkanten en die bekleden met fondant? zelf geen ervaring mee, maar zie het vaak bij cake boss.