1

Onderwerp: Per ongelijk de helft minder boter in het beslag gedaan

Hoi hoi,
Vanmorgen cupcakes gebakken. Druk aan het oefenen om de juiste hoogte te krijgen voor het decoreren van fondant. Nu toch maar een de weegschaal erbij gepakt. 50 gram beslag in een baking cup gedaan.
In de over gezet, 170 graden 20 minuten. Ze waren erg mooi gegroeid, perfecte hoogte gewoon. Dus dat weet ik ook weer.

Nou heb ik de cupcakes eruit gehaald, af laten koelen. En toen bedacht ik me dat ik maar 125 gram roomboter in de cupcakes heb gedaan. Normaal doe ik dat ook met 250 gram cupcakemix van funcakes. Maar nu had ik 500 gram mix gebruikt, oeps. Dus ik in de stress, overal gezocht op internet of het ërg is als er te weinig boter in zit. Dat kon ik nergens vinden.
Het probleem dat ik wel steeds had, was dat de cupcakes echt heel vet waren, de papiertjes waren gewoon vaak doordrenkt aan de onderkant.
Deze keer waren ze dat niet. Ik heb er dus 1 geproefd. En serieus, deze was veel en veel lekkerder, luchtig en absoluut geen zware hap.

Of te wel een geluk bij een ongeluk. En ik ga dit vaker zo doen.

2

Re: Per ongelijk de helft minder boter in het beslag gedaan

heb je geen foto's van de cupcakes gemaakt? Anders sta je namelijk in de verkeerde rubriek.  ;)

3

wat een goede tip. dat scheelt ook een hoop calorieen.....

Groetjes Yvon

4

Met minder boter wordt het soort van cake. Dat is luchtiger. Zo maak ik ze ook :-)))

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

5

[MOVE] -> bakken&vullen

Grappig experiment!
Door minder boter toe te voegen verander je het recept. Je kunt dan wel een luchtiger geheel krijgen, maar mogelijk ook droger en de houdbaarheid wordt minder lang.
Als je iets luchtigers wilt zou ik zelf voor een ander recept kiezen. Denk aan muffins of minibiscuits (petits fours).

7

Zou dat ook kunnen met die van nigella's cupcake's.
Die heeft namelijk 125 gram boter en dan 125 zelfrijzende bakmeel.
Zou ik zeker uit moeten proberen haha :D

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! Taarten bakken!!!!