1

Onderwerp: spoed!!action rvs schaal nou wel of niet in oven?! en reeptechniek???

hallo,
Ik heb het forum al even afgezocht over de rvs-schalen van de action, maar ik ben nog niet tot een antwoord gekomen.
Ik wil graag een theepotje maken, en heb van een vriendin een rvs-schaal te leen gekregen. Zit een heel klein randje bovenaan. Maar nou weet ik nog steeds niet of die wel of niet in de oven kan. En zo niet, wat zijn dan de gevolgen?
En de reeptechniek, die heb ik al een aantal keren gelezen, maar snap er geen hout van wat daarmee gedoeld wordt. Ook al even ge-youtubed, maar zonder resultaat.. :(
Dus als iemand mij hier duidelijkheid over kan geven, ben ik een gelukkig mens...

Bedankt alvast!

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

2

Re: spoed!!action rvs schaal nou wel of niet in oven?! en reeptechniek???

Een rvs schaal kan in de oven als er niet zo'n glimmend laagje op zit. Bij dat laatste kan het trouwens wel, maar het laagje kan loslaten.

De reeptechniek is een biscuit bakken, vierkant of rond. Deze in repen snijden en daarmee een bolvormige schaal bekleden aan de binnenkant. Dan een laagje vulling, daar weer repen op, tot je hele schaal gevuld is. Dat zet je in de vriezer of koelkast. Zodra het koel genoeg is kan je het uit de schaal tikken (eerst folie in de schaal is handig) en dan heb je een bolvormige taart.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Duidelijker dan dit kan het niet zijn... :-)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=103038

Dan hoeft je actionschaal ook niet in de oven.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

4

wow, wat een snelle reactie!
Als ik het goed begrijp" als de buitenkant van de bolvorm er niet  net zo uitziet als de binnenkant (iets krassig, zeg maar) dan kan is er wel dat glimmende laagje, en die kan loslaten?
En wat die repen betreft, gaat dat niet weer uit elkaar vallen als de taart wordt aangesneden enz? En ziet de taart van de binnenkant er dan nog wel een beetje mooi uit? Hoe dik moeten die repen zijn? en hoe komt de "korst" van het biscuit dan in de vorm terug?
K snap dat het een hoop vragen zijn, maar als dit me du duidelijk is, komen er waarschijnlijk geen vragen meer...

5

Als je mijn link volgt kom je in het topic waar dit allemaal beschreven staat, met foto's. :-) De foto's zijn gemaakt met een klein kommetje, maar ene grote kom kan dus ook. :-)

Aan de binnenkant is het niet zo strak als bij een gewone taart, maar dat maakt het niet minder lekker. :-)

<><

6

elleoj schreef:

Volgens mij hebben we op het zelfde moment onze reactie gepost... :)
Maar die how-to had ik nog niet gevonden maar inderdaad: duidelijker kan niet!!
Ik kan spontaan weer verder met het maken van mijn theepottaartje!

Thanks thanks thanks!! :Y  :thumb:  :Y  :thumb:
En ik zal proberen de volgende keer nog veeeeel beter te zoeken, zodat ik het forum niet onnodig vervuil met dubbele vragen...
Volgende week staan de taartjes op het forum!!

7

mickeymama schreef:

wow, wat een snelle reactie!
Als ik het goed begrijp" als de buitenkant van de bolvorm er niet  net zo uitziet als de binnenkant (iets krassig, zeg maar) dan kan is er wel dat glimmende laagje, en die kan loslaten?

Yup. :Y
Maar als je de repentechniek gebruikt, dan hoeft de schaal niet in de oven en kan je hem gewoon gebruiken.
Je taart ziet er bij het aansnijden zo uit als dat je hem vult, vul je hem netjes, dan ziet de binnenkant er netjes uit. Als je alles in elkaar kwakt dan heb je een oorlogsgebied bij het aansnijden.
Hoe dik de repen moeten is een kwestie van smaak. Wat bedoel je met die korst?

8

pooh, mijn vragen zijn door de how-to van Elleoj als sneeuw voor de zon verdwenen...
Ik snap nu wat er bedoeld wordt, en denk er nu mijn eigen draai aan te kunnen geven.
Dank voor je snelle reacties, want daardoor blijft het onderwerp in de nieuwe berichten staan, en is er sneller kans dat er meer mensen reageren...
Fijne dag nog vandaag, en tot ziens op het forum!

9

mickeymama schreef:
elleoj schreef:

En ik zal proberen de volgende keer nog veeeeel beter te zoeken, zodat ik het forum niet onnodig vervuil met dubbele vragen...

Graag gedaan! Je moet ook maar net weten waar je op moet zoeken. Wat ik altid doe is dat ik in google intik "site:deleukstetaarten.nl" en dan de term(en) waar ik naar opzoek ben. Werkt makkelijker dan de zoekfuntie van het forum zelf vind ik. En nog een zoektipje: vrijwel alle uitlegtopics hebben 'how-to' in de titel staan. :-)

<><

10

mickeymama schreef:

pooh, mijn vragen zijn door de how-to van Elleoj als sneeuw voor de zon verdwenen...

:thumb:
Succes!

11

elleoj schreef:
mickeymama schreef:
elleoj schreef:

Graag gedaan! Je moet ook maar net weten waar je op moet zoeken. Wat ik altid doe is dat ik in google intik "site:deleukstetaarten.nl" en dan de term(en) waar ik naar opzoek ben. Werkt makkelijker dan de zoekfuntie van het forum zelf vind ik. En nog een zoektipje: vrijwel alle uitlegtopics hebben 'how-to' in de titel staan. :-)

Zo zoek ik ook altijd. Je krijgt dan idd veel meer topics te zien  :Y

12

conclusie tot nu toe:
ik heb in 1 morgentje een heleboel geleerd.
Ik heb besloten de actionschaal niet te gebruiken, en de repentechniek toe te passen. Dan kan ik nog weer een andere schaal gebruiken dan wanneer het in de oven moest.
k ga de volgende keer zoeken via google en deze site erbij intikken....

Wordt vervolgd als het taartje af is...