1

Onderwerp: Lieveheersbeestje 10 cm diameter

Ik wil een taartje bakken met als topper een lieveheersbeestje met een diameter van zo´n 10 cm.

Weet alleen niet hoe ik dat aan moet pakken  :o  omdat ik geen rond bakvormpje heb in deze maat...

Kan ik gewoon een lieveheersbeestje boetseren van een homp fondant? Of gaat er dan teveel fondant inzitten? Of kan ik een rondje snijden uit een biscuit? Zo ja hoe kan je dat het beste doen?

Of iemand nog een andere suggestie?

2

Re: Lieveheersbeestje 10 cm diameter

ik denk gewoon uitsnijden met mes van biscuit

3

Het makkelijkst is om een biscuit te bakken in een halfronde cakevorm, maar als alternatief kun je ook een rvs vorm gebruiken. Dat kan met bijv. de Blanda van Ikea, maar ook de Xenos heeft halfronde rvs schaaltjes in verschillende maten.

Een andere manier is om een rond schaaltje te gebruiken en die te vullen met biscuit en vulling. Je bakt een biscuit van een iets grotere doorsnede dan het schaaltje. Je snijdt het biscuit in plakken, net zoals je zou doen als je een taart maakt. Bekleed je schaal eerst met een laag huishoudfolie, dan kun je je boltaartje er na afloop makkelijker uit halen.  Vervolgens leg je je eerste plak biscuit in het schaaltje. Zorg dat hij goed tegen de wanden aan ligt, maar druk niet te hard. Hierin smeer je je vulling (maakt niet uit wat), vervolgens weer een laag biscuit, die je bijsnijdt ter hoogte van de rand van het schaaltje. Je gebruikt dus een steeds kleinere plak biscuit. Je kunt je plakken ook uitsteken voor je ze aanbrengt. Als je schaal helemaal vol is breng je nog 1 ronde plak aan als bodem van je vorm en vouwt de overhangende hoeken van je folie er overheen. Breng voor de zekerheid nog een laag folie aan en druk je taartje goed aan, zodat hij je schaaltje precies vult. Zet je schaaltje op zn kop in de koelkast en zet er iets zwaars op zodat de bodem mooi plat wordt. Na een uurtje (of 2) is het stevig genoeg en houdt het vorm. Haal nu voorzichtig de buitenste laag folie eraf en trek vervolgens voorzichtig aan de punten van de 1e laag folie je taart uit het schaaltje en je hebt een perfect boltaartje. Nu nog afsmeren, opnieuw koelen en dan kun je hem gaan bekleden.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk is. Veel succes!

4

Ik woon in het buitenland en heb hier (helaas) geen Xenos voorhanden of andere winkels met taartspullen hier in de buurt.

Ik geloof toch dat ik nog een biscuit extra gaat bakken en dan idd een schaaltje ga vullen met repen en vulling.
Ik neem aan dat dat gewoon in een glazen schaaltje kan.
Mocht dit allemaal niet lukken dan probeer ik een half rondje uit te snijden.

Bedankt dames voor de tips weer !  :thumb:

5

Als het een niet-eetbaar beestje moet/mag zijn, kun je ook een halve tempex bol gebruiken, lijkt me.

casashops.com/es/addressen.html misschien hier even kijken, casa is een superleuke winkel, lijkt erg op xenos, die misschien wel in de buurt zit?

Maar je zou ook gewoon een rond bakje kunnen gebruiken, als het maar in de oven kan.

I never met a calorie I didn't like....

7

taartenprinsesje schreef:

casashops.com/es/addressen.html misschien hier even kijken, casa is een superleuke winkel, lijkt erg op xenos, die misschien wel in de buurt zit?

Maar je zou ook gewoon een rond bakje kunnen gebruiken, als het maar in de oven kan.

Jaaa Casa! Een hele leuke winkel en ze beginnen nu ook steeds meer bakspulletjes te verkopen! Niet echt in de buurt helaas, 45 minuten rijden...

Zou een glazen ovenschaal van Pyrex ook geschikt zijn om een biscuit in te bakken?

8

mama2010 schreef:

Jaaa Casa! Een hele leuke winkel en ze beginnen nu ook steeds meer bakspulletjes te verkopen! Niet echt in de buurt helaas, 45 minuten rijden...

Zou een glazen ovenschaal van Pyrex ook geschikt zijn om een biscuit in te bakken?

Ja hoor dat kan prima!  :Y

Dat is toch een TAART waard!

Ja, dat kan ook, geen probleem met pyrex   :)

Ennuh, 45 min rijden, dat kan wel een keertje toch? Ze hebben superleuke paasspulletjes zag ik O-) (ik vind het ook een superleuke winkel!)

Waar woon je dan in Spanje?

10

Ennuh, 45 min rijden, dat kan wel een keertje toch? Ze hebben superleuke paasspulletjes zag ik O-) (ik vind het ook een superleuke winkel!)

Jawel ik kom er ook regelmatig  :D Maar heb een snelle oplossing nodig. Ik woon in een dorpje niet ver van Cartagena Murcia.

11

Moet je het biscuit niet langer laten bakken als je met de pyrex werkt dan in een stalen vorm?

Je gaat een kleine maken toch?

Volgens mij valt het wel mee dan, gewoon goed testen.

Een bolvorm duurt sowieso langer  dan een gewone ronde taart, hoe groter de bol hoe langer

Maar het hangt ook af van je oven dus echt even proberen

Bij de tabellen kan je zien hoeveel ei je moet gebruiken, ik denk dat je met 1 a 2 eieren al een heel eind bent
Hangt natuurlijk af van de grootte van het pyrex schaaltje

13

Je gaat een kleine maken toch?

Volgens mij valt het wel mee dan, gewoon goed testen.

Een bolvorm duurt sowieso langer  dan een gewone ronde taart, hoe groter de bol hoe langer

Maar het hangt ook af van je oven dus echt even proberen

Bij de tabellen kan je zien hoeveel ei je moet gebruiken, ik denk dat je met 1 a 2 eieren al een heel eind bent
Hangt natuurlijk af van de grootte van het pyrex schaaltje

Bedankt voor je uitleg. Heb een 20 cm pyrex vorm staan. Weet nog niet of ik deze ga gebruiken om een groot lieveheersbeestje te maken of een stapeltaartje ga maken met een beestje er bovenop en dan het kleintje uitsnij van een biscuit die ik hier heb staan.

Als ik de grote pyrex voor 3/4 vul met biscuit beslag zou ik het dan gaar hebben in 45-50 minuten net als in een rvs vorm?

Denk het wel

Baktijd op het forum is bij iedereen verschillend van 45 tot 60 min, dus echt even in de gaten houden en uitproberen

Ik bak zelf altijd constant op 150 tot 160 hetelucht

15

Ok dank je !