1

Onderwerp: Gumpaste roosjes en calla

Dit weekend voor het eerst een taart gedecoreerd met zelfgemaakte gumpaste roosjes en calla's.

Taart was voor een vriendin en de smaak pappillen waren ook heel erg blij, haha

Ik heb de taart gevuld met 1 laag banketbakkersroom, 1 laag lemon curd ( dit is zoooo lekker) en afgesmeerd met ganache. :9

Ik heb het fondant om te bekleden, half om half gekneed met marsepein en daarna met een texture mat het relief er in gedrukt.
Het was de eerste keer dat ik de texture mat gebruikte en op sommige stukjes is het minder diep uitgedrukt, maar eindresultaat viel wel mee.

Hebben jullie ervaring met een texture mat en misschien tips voor mij?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BJU364V8-D.jpg
Taart van opzij

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EAKNOTCS-D.jpg
Taart van boven

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TPQAGKKU-D.jpg
Taart doorgesneden

2

Re: Gumpaste roosjes en calla

Mooie bloemen zeg! En ik vind de texture netjes hoor, geen tips

3

@ Babette : dankjewel,  de mislukte texture zit aan de achterkant van de taart.hihi, wilde niet dat het op de foto te zien was.

Maar ik wist niet goed of ik de mat nu onder of boven de fondant moest leggen, en heb het onder de fondant gelegd, toen met de hand aangedrukt en met de roller erover heen.

Nu zie ik op internet filmpjes, dat je deze mat boven de fondant moet leggen, of je nu een indruk of opdruk wilt maken, klopt dit ?

4

Wat je zelf het makkelijkste vind.... Als je de fondant op de mat doet kun je het met de mat over je taart leggen, maar als je de mat op je fondant doet kun je misschien beter zien of je overal even diep in de fondant gaat.
(Ik doe het laatste en dan kan ik goed zien of het er overal hetzelfde uitziet, bovendien heb ik A4 formaat embossingstencils, dus die moet ik ook nog naast en over elkaar herhalen.)

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

5

@ Siska
Bedankt voor je tip, ga het uit proberen!

6

ik vind het een heel mooi taartje!

maar waar heb je nu mee afgesmeerd??? iets choco achtigs denk ik zomaar... maar wat precies?

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

7

even vraagje van een leek: als je die textuur erop heb, hoe die je dan de taart smootheren??? om hem mooi strak te krijgen.

Vind hem echt mooi

8 Laatst bewerkt door Paulientjuh (25-02-2013 19:00)

@ Siena
Ik heb mijn taart afgesmeerd met ganache= 250 ml slagroom en 250 ml pure chocolad ( van een chocoladreep p uur van de Jumbo)
Het recept hoe ganache maakt staat op dit forum bij de recepten, onder vullingen of afsmeren. Het is echt heeeeeerlijk!
En heb je over, dan zijn kinderen dol op de ganache, want het is net chocolade pasta. Wel in koelkast bewaren, want er zit slagroom in.

@ Denise

Daar zat ik dus ook mee, met het smoothen, want dat kan je dus niet echt met je smoother doen. Het glad trekken van mijn fondant met het patroon is me wel gelukt, werkwijze is net als normale fondant.

Om de bulten toch weg te krijgen heb ik het lichtjes met mijn handen gesmootht en een klein beetje, niet te hard drukken, met de smoother.
Op deze manier kreeg ik mijn fondant goed geplakt tegen de taart.

Als je op de foto kijkt is het nog niet helemaal strak, maar het was ook mijn eerste taart afgewerkt met een patroon.
Maar....ben best tevreden, want ik ben ook pas begonnen en moet nog veel leren haha.