Onderwerp: [howto] vogelkooi van alleen fondant
Voor de dochter van een collega mocht ik een vogelkooitje maken. Ik kon nergens een howto vinden, dus ben zelf aan de slag gegaan en heb daar ook fotos van genomen. Wie weet kan het jou helpen?
Benodigdheden:
Tylose staat er niet op, maar is wel handig Heb ik dan ook gebruikt. En zonder mijn vriend de sugarcraftgun was dit kooitje niet gelukt!
Op een omgekeerde beker heb ik met fondant een ronde top gemaakt, zodat de slierten fondant mooi rond omlaag vallen.
De beker heb ik ingepakt met huishoudfolie, zodat het straks makkelijker verwijderd kan worden. Voor de alerte lezer: ik heb een andere beker erbij gepakt, omdat ik het idee had dat dat een mooiere vorm zou geven. Dat bleek later ook.
Ondertussen heb ik rondjes uitgestoken van fondant met tylose, die bovenop komen. Deze moeten eerst drogen.
Het rondje is droog en deze heb ik bovenop de beker gelegd. Met de sugarcraftgun heb ik 4 medium slierten gemaakt van fondant met tylose en gelijk op het rondje geplakt met eetbare lijm. Vanaf boven heb ik gekeken of de afstanden gelijk waren.
Daarna heb ik met het kleinste discje de overige sliertjes gemaakt (elke keer 3 slierten). Onderaan met een dun lint (met de lintroller) heb ik de sliertjes op gelijke afstand vastgezet (wederom met wat lijm).
Om extra stevigheid te geven heb ik met de medium disc nog een sliert overdwars vastgezet met wat lijm. Dit was nog even prutsen
Bovenop heb ik het andere rondje vastgezet, erbovenop een kleine "ophangring" (maar dat zou ik niet uitproberen )
Toen de buitenkant van het kooitje droog was, heb ik heel voorzichtig de beker eruit gehaald, zodat ook de binnenkant goed kon drogen
En zo was ze dan op de taart :-)
Hoop dat jullie er wat aan hebben :-) Ik vond het super om te maken!