1

Onderwerp: van te voren bakken

Ik weet dat er al veel vragen gesteld zijn over het van te voren bakken maar ik zit nu ook met een dilemma. Vrijdag avond word er een taart opgehaald die zaterdag genuttigd gaat worden. Nu heb ik van mijn zus een bakblik geleend en deze past niet in mijn oven. Ik ga nu bij mijn moeder bakken maar dit kan alleen op woensdag. Eigenlijk is de taart te groot voor de vriezer.

Mijn vraag dus: Blijft dit goed tot zaterdag of moet ik de biscuit maar door midden snijden en aan elkaar plakken met bc op moment van taart maken. Het geheel ( Vullen en afwerking) doe ik op vrijdag.

Alvast bedankt voor het meedenken met mij.

(het is overigens een "opdracht" taart)

Groetjes Diana

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

2

Re: van te voren bakken

ik zou m in 2en invriezen dan anders is t niet meer lekker, zeker niet ok om m te verkopen dan...

3

Mijn ervaring is dat het perfect kan. Ik bak vaker op woensdag omdat het mijn vrije dag is voor taarten die dan pas op zaterdag gegeten worden.
Biscuit bakken, laten afkoelen en volledig inpakken in huishoudfolie (ik draai er een paar lagen rond).
Vrijdag afwerken, even tremperen met een lekker siroopje, vullen en afsmeren en afwerken. Nog nooit klachten gehad!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

@Marie-popo, ik heb nog nooit getemperd. Hoe doe ik dat? En wat kan ik het beste daarvoor gebruiken?

5

jadimi schreef:

@Marie-popo, ik heb nog nooit getemperd. Hoe doe ik dat? En wat kan ik het beste daarvoor gebruiken?

Ik laat het afhangen van de vulling van mijn taart.
Je kan een neutrale siroop gebruiken, eventueel zelf te maken: 1 deel water voor 1 deel suiker en laten inkoken tot een siroop.
Of je kan kant-en-klare siroopjes kopen, ik heb zelfs al van die siropen gebruikt waar je limonade mee kan maken in aardbeien of citroensmaak bv. Of je kan een koffiesiroop maken. Of iets van een likeur of andere alcohol gebruiken. Zo heb ik eens een mojitosiroopje gemaakt met limoen, rum en munt. Als je vertrekt van de basis van 1 deel vocht met 1 deel suiker, kan er weinig verkeerd gaan.

Ik gebruik dan een borsteltje (zo'n siliconen-variant) en veeg ermee over het biscuit wanneer die doorgesneden is.
De commentaren die ik ALTIJD krijg is dat mijn biscuit zo smeuïg is en lekker smaakt, anders dan de droge biscuit van de bakker ;)

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

6

Kan goed hoor ik temperd ze altijd met een plantenspuit   :thumb:

Het leven is een feestje maar je moet wel  zelf de slinger ophangen!!!!!!!!!!
Opbouwende kritiek is altijd welkom

7

Oke,

Ik ben helemaal geholpen. De plantenspuit tip is ook wel handig! Ik ga het ook maar eens proberen.
Dank jullie wel!!

Groetjes Diana

8

Ik zou invriezen. Anders heb je dus een cake van al drie dagen oud....Natuurlijk helpt het tremperen tegen de droogheid, dat snap ik wel, maar het blijft een drie dagen oude cake  :think:

9

fruitcake schreef:

Ik zou invriezen. Anders heb je dus een cake van al drie dagen oud....Natuurlijk helpt het tremperen tegen de droogheid, dat snap ik wel, maar het blijft een drie dagen oude cake  :think:

Maar als je invriest, blijft het ook een 3-dagen oude cake. Door in te vriezen stop je het proces van uitdrogen/verouderen, maar dat bekom je ook door het luchtdicht te verpakken. Als het gaat over weken, dan ben ik akkoord, maar enkele dagen maakt echt geen verschil.

Getver, 3 dagen bewaren en dan nog aan n klant verkopen? Misschien gaat de taart niet meteen op en bewaren ze m nog 1 a 2 dagen....
Ik zorg er zelf altijd voor dat ie minimaal 1 nacht in de diepvries zit, ik vind m dan nóg lekkerder smaken. Dus mijn advies is, gewoon een paar daagjes in de diepvries en dan vullen en bekleden!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

11

Marie-Popo schreef:
fruitcake schreef:

Maar als je invriest, blijft het ook een 3-dagen oude cake. Door in te vriezen stop je het proces van uitdrogen/verouderen, maar dat bekom je ook door het luchtdicht te verpakken. Als het gaat over weken, dan ben ik akkoord, maar enkele dagen maakt echt geen verschil.

Natuurlijk is het dan ook drie dage  "oud", maar het invriezen behoudt de staat van net gebakken (mits op de juiste manier ingevroren). Ik kan me niet voorstellen dat dit dit ook bereikt wordt door het alleen inwikkelen met folie. Bovendien vind ik persoonlijk de cake lekkerder na invriezen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

12

Esthers Feestelijke Taart schreef:

Getver, 3 dagen bewaren en dan nog aan n klant verkopen? Misschien gaat de taart niet meteen op en bewaren ze m nog 1 a 2 dagen....
Ik zorg er zelf altijd voor dat ie minimaal 1 nacht in de diepvries zit, ik vind m dan nóg lekkerder smaken. Dus mijn advies is, gewoon een paar daagjes in de diepvries en dan vullen en bekleden!

Mijn idee dus ook...

13

Dus de taart dan toch maar doormidden snijden en op die manier invriezen? Ik kan m natuurlijk dan alsnog temperen.

Ik ga maar even zoveel mogelijk ruimte maken om in z'n 2en in te vriezen. na de bekleding zie je daar toch niets meer van toch?!!

Wel bedankt dat jullie zo met mij mee denken. Ik bak nl altijd 1 dag voordat ik m verder afmaak. dan weet ik gewoon dat t makkelijk kan. Nu vond ik t toch wel even een dilemma vanwege het te grote bakblik.

binnenkort maar zelf even op zoek naar een kleiner maatje denk ik.

Thanks!!!