1

Onderwerp: Scheurtjes in fondant

Vandaag voor het eerst met (voorgekleurde) fondant gewerkt, van het merk in2bake (sweet choice). Heerlijke fondant, het smaakt lekker (smaakt een beetje naar spekjes, terwijl het geen marshmellowsmaak is) en is lekker soepel. Het bekleden ging ook goed. Ik had hem goed dik uitgerold maar toch kwamen er met het bekleden een paar scheurtjes in. Niet superveel, maar ik zou toch graag willen weten hoe ik de volgende keer helemaal scheurloos kan bekleden. Ik moet ook zeggen dat het wel een klein (12 cm) taartje was en best hoog (9 cm). Ik had de fondant trouwens niet omlaag getrokken én ik had goed gekneed.
Maar goed, wat helpt? De een zegt crisco toevoegen, de ander zegt weer dat je dat niet moet doen, de ander zegt je handen vochtig maken, maar fondant en water gaat toch niet goed? Ik hoop dat iemand een goede tip heeft?

2

Re: Scheurtjes in fondant

Ik heb dat zelf maar 1 keer gehad, scheuren op de rand en aan de zijkant, en toen had ik de lap fondant even laten liggen voordat hij op de taart ging. Meteen bekleden naar mijn idee dus.

Tieneke

3

Net als Tieneke gok ik ook op uitdrogen..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Bommeltje schreef:

Net als Tieneke gok ik ook op uitdrogen..

maar ik had 'm er direct opgelegd. ook was het soepele fondant, lang doorgekneed en het was net een nieuw pakje....

5

Hmmm.... strijk je de fondant aan de zijkanten wel naar boven in plaats van omlaag?

Tieneke

6

Tante Tien schreef:

Hmmm.... strijk je de fondant aan de zijkanten wel naar boven in plaats van omlaag?

Tieneke

Ja, dat ook  :(

mag ik mengen?? omhoog strijken?? als ik dat doe komt de bovenkant helemaal van zijn plek hoe doe ik dat dan?

8

Een klein beetje water bij fondant is niet erg. Je handen nat maken en dan kneden is voldoende. Eerst plakt het bij het kneden, maar dan gaat het prima.
In2bake droogt snel, dus je moet snel werken. De bovenkant gelijk goed vastzetten en inderdaad zachtjes omhoog wrijven.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties