1

Onderwerp: Zelf caramel maken

Ik heb op mijn blog een howto gemaakt hoe je zelf caramel kunt maken. Het is niet moeilijk, maar je moet er wel even bij blijven. Want het brandt heel snel aan. De stap voor stap foto's vind je op www.uitpaulineskeuken.nl

Hier het recept

Doe 100 gr suiker en 3 el water in een steelpannetje. Draai het pannetje even rond, zodat alle suiker bedekt is met water en zet het op een laag vuurtje.

De suiker gaat smelten en na ongeveer 2 -3 minuten ziet het er zo uit. Nu moet je niks doen, ook al denk je dat het fout gaat. Laat de pan gewoon op het vuur staan.

Na ongeveer 5 begint de massa licht bruin te worden en iets te bubbelen.Nog steeds doe je niks. Het is slim om een kwastje met water te nemen en deze langs de randen van de pan te strijken, ik heb dit niet gedaan en je ziet straks wat er dan gebeurd.

Ongeveer een minuut later wordt het iets bruiner. Nu moet je de caramel roeren met een garde. Blijf de caramel continue roeren.

Blijf roeren en wacht tot de caramel donker wordt. Haal nu de pan direct van het vuur, want nu kan het heel snel fout gaan. Als je de pan te lang laat staan, brandt hij aan. Je ziet dat de kristallen zich aan de zijkant van de pan hebben geplakt, dit kan je dus met het kwastje water voorkomen.

Nu is je caramel klaar, het heeft een mooie bruine kleur en een gebrande smaak. Pas op dat je niet met je vingers in de saus gaat want het is gloeiend heet.

Wat kan je er mee?
Roer er 200 ml slagroom door heen, dan krijg je een lekkere caramel saus.

Giet het over geroosterde hazelnoten voor een praline.

Laat het afkoelen voor lekkere harde caramelsnoepjes.

Versier je ijsje, taartje of ander toetjes er mee.


http://www.uitpaulineskeuken.nl/wp-content/uploads/2013/02/DSC_0153.jpg

Live, Love, Eat! - www.uitpaulineskeuken.nl

2

Re: Zelf caramel maken

lekker :9 , dank je wel.

3

Re: Zelf caramel maken

wel n diepe pan pakken als je er slagroom bijdoet anders heb je echt een miserabele dag ;)

4

Re: Zelf caramel maken

Ja een sticky kitchen ;)

Live, Love, Eat! - www.uitpaulineskeuken.nl