1

Onderwerp: wat is hier mis mee?

Hai allemaal,

Ik heb woensdag bc gemaakt met mix van funcakes. De mix had ik dinsdag avond al met water gemengd zodathij goed stijd kan worden ( vind dat sinds de verandering met de mix het mengsel minder opstijft nl)
Mix heeft de hele nacht buiten de koelkast in de keuken gestaan. De boter lag er naast. sOchtends de boter even in de magnetron zodat hij nog zachter is en losgeklopt. Mix erbij et volia.. smaakte prima.
Ik heb een aantal variaties gemaakt met de creme. Oa door er kaneel doorheen te roeren.. ( hier heb ik ook een close up foto van) Een medebakster gaf aan dat ze dacht ( van de foto) te zien dat de creme in de schift zat. Nu heb ik nog nooit geschifte creme gezien.. en kon t me ook niet voorstellen aangezien alles buiten de koelkast heeft gestaan. T ziet er zo korrelig uit.
Ik denk zelf eerlijk gezegd dat ik de mix en de boter niet lang genoeg gemixt heb..

Wat denken jullie?
schift.. of niet?
kaneel bc
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4S6RCFBR.jpg

bedankt voor het meedenken  ;)

2

Re: wat is hier mis mee?

vraag me niet hoe of wat of waarom, ik werk namelijk nooit met de mix.
maar ik zeg : geschift!
niet jij, maar je bc  :+

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

3

Geschift en ik denk door de te grote temperatuurverschil tussen de mix die op kamertemperatuur was en de warme boter.

4

Ik denk ook geschift :)

(nu antwoorden ze hier, niks nieuws dat wisten we al .... haha)

Ik gebruik persoonlijk ook nooit bc mix, ik maak 'm altijd zelf

5

ik werk ook nooit met een mix

maar dat kan ook in de schift

maar het mengsel buiten de koeling de nacht....magnetron ....
pff ik weet het niet hoor ..maar lijkt me niet zo fijn

een nacht buiten de koeling is al niet goed.....en met een magnetron werken ...zou ik ook nooit doen...gaat veel te snel

dit zit in iedergeval goed in de schift
dus je had het gewoon iets moeten bijwarmen en opnieuw moeten opkloppen

maarre heb je geen klachten gehad van de proevers?
want geschifte creme zal niet lekker smaken

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

6

ik ws ook hoor.. ;)

maar geschift is toch dat je boter loskomt van de rest van de mix..
( bolletjes vet etc)
Je kan t daarna tegen gaan door te verwarmen..
Nu heb ik t vanmorgen voor de zekerheid nog ff in de mag gegooid ( 10 sec) ofzo..en opnieuw gemengd..en t bleef er t zelfde uitzien.
Als ik er ook met mn slaperige (netwakker) hoofd boven ging hangen leek t alsof de kaneel niet goed opgenoemn was.

Hmzz..
geschift.. niet geschift
1           -     0

7

als je het opnieuw opwarmt moet je wel weer flink opkloppen

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

8

nope clau.. neef nicht.. vriend en ik hebben allemaal geproefd.. en deze cc kreeg zelfs een 11 :)

t mengsel moet gewoon opstijven..is water met poeder.. volgens mij maakt dat niet uit buiten de koelkast

de boter heeft buiten de koelkast gelegen zodat hij wat zachter zou worden. Nu is t in mijn keuken zo koud.. dat ik in de winter geen chocopasta op brood kan eten..want t is niet smeerbaar meer maar hapklaar... Dat is de reden dat ik hem dan even een tikje in de magnetron geef. ( lang leve een huurhuis met 1 moederhaard en klote cv)
Kan hem moeilijk in mn huiskamer leggen grin.

geschift ..niet geschift
2             -             0

9

Misschien ligt daar mn probleem wel.. Ik klop mijn bc niet als ik er iets aan toevoeg.. ik roer het er eigenlijk altijd doorheen

10

nope clau.. neef nicht.. vriend en ik hebben allemaal geproefd.. en deze cc kreeg zelfs een 11

zou ik toch nog even vragen wat ze er eerlijk van vonden
want geschifte creme is nl niet erg lekker!!! :(

11

t was een kind clau.. die is altijd eerlijk ..zeker als t om eten gaat.. :)
en zelfs mn dochter heeft hem opgegegeten en wilde er nog 1.. terwijl die 3 is..en geloof me.. das een kakeutel en gilt echt wel als ze t vies vind.

DAt geschifte creme niet lekker is zal ik niet betwisten.. maar heb net even foto's zitten zoeken van geschifte bc.. en die zien er heel anders uit dan mijn creme van gisteren.

12

heb je nog over?
zet in de vriezer...neem zondag mee en kan ik effe kijken wat er is gebeurt

13 Laatst bewerkt door Siska1974 (21-02-2013 19:58)

Misschien toch niet lang genoeg gemixed waardoor de kaneel niet goed gemengd is?!

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

14

Ik heb nog orginele over idd.. zonder kaneel.. Die heb ik vandaag nog geproefd en was prima.
Als ik t niet vergeet dan neem ik t zondag mee..

@Siska..
Ik begin zelf te denken dat de orginele creme niet goed genoeg gemixt was.
Je moet geloof ik zoveel minuten mixen nadat je de mix bij de boter hebt gedaan.. ehm.. daar heb ik meestal t geduld niet voor.

Bedenk me nu ook dat ik 2 soorten mix door elkaar heb gebruikt.. deel van sugarlicious en deel funcakes. ( Beide moeten nu zonder suiker.. dus vermoed uit dezelfde fabriek en daarom durfde ik t ook te mengen)

15

De botercrème is duidelijk geschift! Dat wil niet zeggen dat die niet lekker smaakt hoor. Alleen ziet de botercrème er dan gewoon erg vies uit!! Zoals op jouw foto dus!  :o

16

Ok wacht ff

Geschift is wel smakelijk, maar ziet er niet uit? Ah ... Ok dat maakt meer duidelijk.... Ik dacht er moeten mega klonten inzitten en erg smerig smaken.  :o

Ah .... Weer wat geleerd :)
Nu nog bedenken hoe f gekomen is .... :s

Ik kon btw op t net niks vinden over of t ongezond voor je is etc

17

Naar mijn weten is het niet ongezond. Doe geschifte botercrème even in de magnetron. Echt een paar seconden maar opwarmen. Dan weer goed lang mixen, dan wordt de botercrème weer mooi glad.  ;)

18

Schift wordt (meestal) veroorzaakt door temperatuurverschil tussen de ingrediënten. Dus waarschijnlijk is dat even extra in magnetron de oorzaak  ;)

Bij mijn weten doet schift weinig tot niets met de smaak, maar vooral met het uiterlijk: het ziet er gewoon niet lekker meer uit.
Het kan helpen om alles naar dezelfde temp te brengen (verwarmen) en dat opnieuw mixen. Een andere oplossing is vaak mayonaise toevoegen, maar dat lijkt me hier geen optie  :D

Bij bc van de mix, mix ik altijd eerst de boter los, dan - in delen - de aangemaakte mix toevoegen en daarna nog 10 min flink mixen  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

19

jufjeA schreef:

Geschift en ik denk door de te grote temperatuurverschil tussen de mix die op kamertemperatuur was en de warme boter.

Zoals JufjeA al zei: de oorzaak is een te groot temperatuurverschil tussen de mix en de boter.

20

Dan zal de mix in mijn koude keuken kouder dan de boter zijn geweest. Thanks .... Weer wat geleerd :)

21

Dan zal de mix in mijn koude keuken kouder dan de boter zijn geweest. Thanks .... Weer wat geleerd :)