1

Onderwerp: Meringue poeder

Hoi,

Ik heb net mijn eerste les wilton course 1 gehad.
We moeten nu tegen de volgende keer zelf de icing maken.
Ik ben allergisch aan noten en kan de meringue poeder van wilton niet gebruiken. Heeft iemand toevallig meringue poeder van een ander merk staan en wil je dan de kleine lettertjes eens lezen of daar iets op staat van sporen van noten of pinda's?

Heeeeeel erg bedankt!

Re: Meringue poeder

Ik weet niet of er ook sporen van noten in gewone eiwitpoeder zitten,maar dat zou zo maar eens kunnen

Volgens mij mag je de buttercream  icing voor wilton  1 ook gewoon zonder meringuepoeder/eiwitpoeder maken
Vraag het voor de zekerheid even waar je ookde wilton volgt.

Hoe allergisch ben je voor noten?
Wil je straks echt koekjes versieren, of de wilton bloemenmodule doen dan zou je ook gewoon (gepasteuriseerd) eiwit kunnen gebruiken om het uit te laten harden.

I never met a calorie I didn't like....

3

Het product is geschikt voor het maken van royal icing, meringue en boiled icing. Vervanger voor vers eiwit in vele recepten.

Met hersluitbare dop.

Ingrediënten: maïszetmeel (afkomstig van genetisch gemodificeerd maïs), eiwit, suiker, emulgator: Arabisch gom (E414), stabilisatoren: calciumsulfaat (E516), citroenzuur (E330), voedingszuur: natrium kalium tartraat (E337), antiklontermiddel.: siliciumdioxide (E551), kunstmatige aroma's.

Geproduceerd in een fabriek waar ook pinda's, noten, vis, schaaldieren, melk, soja en tarwe producten worden verwerkt.

Inhoud 113 gram. Gecertificeerd Koosjer

volgens mij is dit wat je bedoeld maar waarom niet van eiwit poeder en poedersuiker zo heb ik het ook gedaan met de pme royal icing

4

Mja dat laatste staat op de wilton meringue poeder, dat mag ik dus niet hebben, ik mag niets hebben dat eventueel sporen kan bevatten.
Ik moest er merengue poeder doorheen doen van de lesgeefster, mag h niet weglaten. Ze stelde dan maar voor dat ik de cursus verder deed met haar recept en zelf nergens van zou proeven ?! :s  ik heb niet eens zin in de volgende lessen. Ik had het op voorhand gevraagd of mijn allergie een probleem zou zijn, en ze had alles nagekeken en het was helemaal geen probleem. Tot ik daarnet de potjes die ik moest kopen begon na te kijken...

Ik zal nog eens navragen of ik het met eiwitpoeder mag doen, en of dat dan ergens te koop is... Zucht, waar ben ik aan begonnen  :(

Waar doe je de wilton? Anders laat je het gewoon weg, en niets zeggen O-)  er is niets waar je perse meringuepoeder voor nodig hebt in wilton 1, gewoon goed mixen

6

Ik volg het in Oostmalle, Belgie. De lesgeefster is wel een Nederlandse, Liesbeth Faglia. Als het niet met eiwitpoeder kan, laat ik het inderdaad gewoon weg denk ik. Bedankt voor de supersnelle antwoorden in elk geval!

7

@ Miss, meringue powder wordt in dit geval gebruikt voor buttercream icing, geen royal icing

Tine, ik kan bij funcakes eitwit poeder op de site niet vinden of daar allergenen in zitten, ik kan morgen in de winkel even voor je op de verpakking kijken.

In principe werken we idd alleen met merinque powder, maar in jouw geval zou ik met de eiwitpoeder werken in dien die wel allergeen vrij is.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/ingr … -6775.html

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=216303 zie reactie 4

Marianne geeft zelf ook wilton, dus die zal het wel weten ;)

9

Je hebt wel degelijk eiwitpoeder/meringue nodig voor de amerikaanse buttercream... Zonder dat wordt het buitenste laagje niet 'hard' een taart smootheren lukt dan niet..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

Volgens de organisator van de cursus is meringue poeder hetzelfde als eiwitpoeder, en mag ik dat ook gebruiken  :think:  :)
Ik geloof dat Aveve dat ook verkoopt. Daar maar eens gaan kijken morgen!
Piping gel kon ook niet, dat kan ik dan zelf wel maken gelukkig.

11

er zitten wel een aantal andere dingen in meringue powder dan alleen eiwit, daarom is royal Icing gemaakt van meringue powder ook sterker dan gemaakt met eiwit... het gaat er voor jou niet zozeer om waar het van gemaakt is, want het is niet van noten gemaakt, maar meer wat er in de fabriek nog meer wordt gemaakt..

En van de funcakes eiwitpoeder weet ik niet of er opstaat dat hij in een fabriek wordt gemaakt waar noten verwerkt worden. Ik hoop voor je dat die noten vrij is..

12

Ja ik hoop het ook.
Stel da hij notenvrij is, hoe lang duurt het dan voor hij in Belgie aankomt?

13

oh sorry hoor

14

TineL schreef:

Ja ik hoop het ook.
Stel da hij notenvrij is, hoe lang duurt het dan voor hij in Belgie aankomt?

Dat durf ik zo niet te zeggen,  maar heeft degene die de wilton geeft deze dan niet in de shop?

15 Laatst bewerkt door annick67 (20-02-2013 23:51)

Excuus dat ik hier 'binnenval'......  :o

Op de pot High Whip Eggwhite Powder van FunCakes staan de volgende ingrediënten vermeld (ik haal het recht van het etiket, heb de pot hier naast me liggen nu):
gedroogd kipeiwit (gepasteuriseerd). Verhouding: 10 gram eiwitpoeder + 60ml water = 2 eiwitten. Mengsel binnen 4 uur gebruiken.

Ik lees op het hele etiket niks over sporen van noten en/of pinda's.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Heel veel succes!

(Kan lastig zijn met deze allergie, weet ik..... 1 van mijn zoons heeft het ook.)

16

heb een verpakking van Magic icing poeder,
spuiticing.
ingredienten: Suiker, melkeiwit, citroenzuur
caramel.
(staat niets over sporen van noten )
De smaak is wel lekker, gekocht via
Trend decor & toys.

Die van de hanos is gemaakt van
kippeneiwit en die vond ik niet lekker.

17

Super bedankt allemaal, bij het winkeltje waar ik de cursus volg is er alleen wilton, jammer genoeg.
Maar er is ook een aveve in de buurt, daar hebben ze vaak andere dingen.

18

TineL schreef:

Mja dat laatste staat op de wilton meringue poeder, dat mag ik dus niet hebben, ik mag niets hebben dat eventueel sporen kan bevatten.
Ik moest er merengue poeder doorheen doen van de lesgeefster, mag h niet weglaten. Ze stelde dan maar voor dat ik de cursus verder deed met haar recept en zelf nergens van zou proeven ?! :s  ik heb niet eens zin in de volgende lessen. Ik had het op voorhand gevraagd of mijn allergie een probleem zou zijn, en ze had alles nagekeken en het was helemaal geen probleem. Tot ik daarnet de potjes die ik moest kopen begon na te kijken...

Ik zal nog eens navragen of ik het met eiwitpoeder mag doen, en of dat dan ergens te koop is... Zucht, waar ben ik aan begonnen  :(

nouja zeg.. succes met n alternatief!

19

Nergens anders in de buurt te koop, het zal zonder eiwit/meringuepoeder worden dan, ik smeer mijn taarten dan wel superglad af zonder hard laagje  ;)