1

Onderwerp: probleempje met de cc

Ik heb nu een aantal keren cc gemaakt en tot nu toe valt het nog wat tegen wie heeft tips voor betere cc?

Wanneer ik cc maak en ik haal ze uit de oven, is het papiertje om de  cc aan de onderkant nat, wat kan ik hieraan doen? ook de blik is nat deze blik gaan 12 cupcakes in

hoort het zo dat ze bovenop knapperig zijn?

Ik gebruik:        125 roomboter
                         125 kristalsuiker
                         125 zelfrijzende bakmeel
                             2 eieren
                             2 eetlepels melk

dit doe ik normaal 25 minuten in de oven op 180 graden maar vandaag eerder 5 minuten uitgehaald

wie heeft nog tips voor de perfecte botercreme als toef?

2

Re: probleempje met de cc

Als je ze af laat koelen op een rooster en niet in je blik, wil de onderkant weleens gewoon opdrogen zonder vlekken. Ik bak ze zelf ongeveer 18 minuten, dus heel wat korter dan jij. Maar je recept klopt wel, het is precies hetzelfde als ik gebruik. Vreemd zeg. Hoe oud en/of betrouwbaar is je oven?

Lekkere botercreme is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik ben nogal fan van de botercreme luchtig die hiernaast bij de recepten staat (linkerbalk, dan recepten, dan vullen). Je kunt er allerlei smaken door doen, bijvoorbeeld een beetje koffie, chocoladepasta enz.
Ik leende laatst het boek van Rudolph van Veen uit onze bieb en hij maakt bijna alle toppings met de botercreme extra (banketbakkersroom en roomboter erdoor geklopt, vind je ook onder de recepten).

Tieneke

3

ik ben wel vergeten erbij te zetten dat ik vloeibare roomboter gebruik ik had altijd mooie gladde beslag nu is het meer als een soort pap het is niet glad meer te krijgen?

thnx ik zal het morgen eens proberen op 18 minuten :thumb:

hoe oud mijn oven is ik heb geen idee, ik heb hem vorig jaar gekregen van mn zusje het is zeker geen nieuwe merk is EDY

4

Anja, mogelijk bak je ze te lang
ik doe meestal  16 minuten op 160 graden
en dat werkt prima met mix van funcakes,
maar eigenlijk zou dat niet uit moeten maken
want de mix is waarschijnlijk een combinatie
zoals die van jou.
Bovenop knapperig of bedoel je droog
kan zijn dat ze door te hoge temperatuur
bovenop uitdrogen en voor de rest niet
kunnen rijzen zodat ze wat natter blijven.

5

ik maak de beslag altijd zelf

morgen wil ik proberen om ze er eerder uit te halen of de temperatuur lager zetten

160 graden op 18 minuten?

6

Ik zou beginnen met 18 minuten op 180 graden (werkt in mijn oven prima). Dan even kijken met een prikker of deze er droog uitkomt en als je op de bovenkant drukt, moet het cakeje terugveren. Is dit nog niet zo, dan 1 of 2 minuutjes langer. Enzovoorts, tot het cakeje goed is.

En inderdaad zoals Tante Tien al zei, af laten koelen op een taartrooster of iets dergelijks. Als je ze in het bakblik laat afkoelen gaan de cc's "zweten", omdat ze hun vocht  niet kwijt kunnen.

Succes!

7

Ik zou beginnen met een oventhermometer (paar euro bij blokker) om eens te kijken hoe heet je oven is.

Mijn oven heeft bijvoorbeeld een enorme afwijking. Als ik 160 graden wil hebben moet ik 'm op 200 zetten. Pas na anderhalf uur draaien ofzo is de oven dan ook echt 200 graden.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

8

En als je dan toch een poging gaat doen: de boter goed op kamertemperatuur laten komen (nachtje of zo), dan met de suiker luchtig kloppen, daarna de eieren erdoor kloppen, stuk voor stuk en dan pas je bakmeel en melk erdoor. Als je de boter te koud hebt, krijg je het niet glad.

Tieneke

9

Ik gebruik sinds een tijdje een ander recept voor mijn cupcakes.
Iedereen in mijn omgeving vindt ze nu nog veel lekkerder dan ervoor en ik heb minder last van vocht en loslatende papiertjes!

Voor 12 cupcakes
225gr bloem
8gr bakpoeder (half zakje)
flinke snuif zout (doet echt veel aan de smaak!)
120gr boter
150gr suiker
2 grote eieren
1 zakje vanillesuiker
125ml melk (ik neem meestal iets minder, 110ml ongeveer)

Oven voorverwarmen op 180°. Bloem, bakpoeder en zout mengen in kommetje. Klop in andere kom boter met suiker en vanillesuiker zacht. Klop er dan één voor één de eieren door. Zet mixer laag en voeg om beurten bloemmix en melk toe. Vul cakevormpjes en bak 20-25min. (Ik begin met 20 en kijk of ze gaar zijn dan).

Ik maak mijn deeg trouwens in de keukenrobot en dan gooi ik gewoon alles samen, laat maar kloppen en op einde giet ik er beetje voor beetje de melk bij :)

Absoluut mijn favoriete cupcakerecept!

10

Ik heb de boter altijd in een voorraadkast staan nooit in de koeling

Ik heb vandaag een giant cupcake gemaakt en na 50 minuten in de oven weer gekeken toen lag er een laagje kokende boter? Op
Misschien teveel boter?

Ik heb gebruikt
450 gram in stukjes gesneden roomboter
450 gram basterdsuiker
Ongeveer 250 gram zelfrijzend bakmeel
8 eieren
2 theelepels vanille smaak
3 eetlepels melk

11

Ja, ik vrees dat je laatste recept niet klopt. Cake is vaak in gelijke delen, dus net zoveel boter als bakmeel en bij jou is het twee keer zo veel.

Tieneke

12

AnjaO schreef:

Ik heb de boter altijd in een voorraadkast staan nooit in de koeling

Ik heb vandaag een giant cupcake gemaakt en na 50 minuten in de oven weer gekeken toen lag er een laagje kokende boter? Op
Misschien teveel boter?

Ik heb gebruikt
450 gram in stukjes gesneden roomboter
450 gram basterdsuiker
Ongeveer 250 gram zelfrijzend bakmeel
8 eieren
2 theelepels vanille smaak
3 eetlepels melk

ja cake is alle delen gelijk
dus 450 boter 450 suiker 450 ei 450 bloem

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

13

Dus 450 gram boter, 450 gram basterdsuiker, 450 gram bloem en 1 ei?

That's it?

14

AnjaO schreef:

That's it?

1 ei?????  nee 450 gr ei
dus 9 medium eieren

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

15

AnjaO schreef:

That's it?

Nee dan moet je ook ongeveer 450gr ei nemen dus 7 à 8 eieren zoals je zelf ook al zei :)

16

Oké ik doe morgen een nieuwe poging

Nog 1 vraag
Wat is de makkelijkste manier om frosting te maken?

Ik heb het vanavond geprobeerd met de basisrecept maar dit is jammer genoeg mislukt:(

Na koken roeren afkoelen was het hard en alles samen mengen kwam daardoor niet goed

17 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (20-02-2013 21:07)

Ik heb je even gemeld, dit is de verkeerde rubriek

Ik bak zelf altijd op 160 hetelucht en dan wel 25 min. Of jij dus 18 min moet gaan bakken is echt een kwestie van uitproberen, en inderdaad een oventhermometer aanschaffen

Verder zou ik bij je eerste recept sowieso 3 eieren gebruiken, zodat je 150 gr ei hebt. Dat is wel iets meer dan de125 gr bloem en boete, maar denk dat dat beter werkt dan met minder ei

Als je op een lagere temperatuur bakt worden je ccs vanzelf minder knapperig (=droog) aan de bovenkant

I never met a calorie I didn't like....

18

[MOVE] -> bakken & vullen

19

AnjaO schreef:

ik ben wel vergeten erbij te zetten dat ik vloeibare roomboter gebruik ik had altijd mooie gladde beslag nu is het meer als een soort pap het is niet glad meer te krijgen?

thnx ik zal het morgen eens proberen op 18 minuten :thumb:

hoe oud mijn oven is ik heb geen idee, ik heb hem vorig jaar gekregen van mn zusje het is zeker geen nieuwe merk is EDY

Gebruik je vloeibare roomboter? Welke dan als ik vragen mag?