1

Onderwerp: 15 + 20 cm tegelijk bakken + ganache

Ik ga vandaag de kapsels bakken voor mijn eerste bruidstaart vrijdag. Nu was mijn vraag kan ik 15 en 20 cm tegelijk bakken? Het past wel naast elkaar in de oven. Moet ik dan nog iets doen met de tijd of temp?
Ik hoop dat iemand me snel kan helpen

Ook ga ik ganache maken als vulling. Dat heb ik wel vaker gedaan, maar  ik krijg het nooit helemaal stevig als ik het op klop. Kan ik er dan wat klopfix in doen of moet ik meer chocolade toevegen. Ik doe nu 300gr choc+300ml slagroom.

Hopelijk kan iemand mij snel helpen.

Re: 15 + 20 cm tegelijk bakken + ganache

15 en 20 kan prima naast elkaar, tenzij je een extra kleine oven zou hebben. Temp blijf hetzelfde en tijd is verwaarloosbaar klein verschil. Maar goed, ik bak zelf nooit op tijd, (heb wel een richttijd in mijn hoofd) maar pas als ze bij de voelproef goed aanvoelen gaan ze eruit.
Die van 15 dan vaak eerder en die van 20 kan soms nog een paar extra minuutjes hebben, maar soms voelen ze ook tegelijkertijd klaar.

Gelijke delen slagroom en chocola is op zich goed, tenzij je melkchocola gebruikt of witte chocola. Dan heb je de dubbele of driedubbel hoeveelheid chocola nodig.
Het heeft best een tijd nodig om af te koelen en zodoende stevig te worden. Veel mensen maken het daarom de dag vantevoren.

3

Dat doe ik vaak, 15cm en 20 cm tegelijk bakken en houd dezelfde tijd aan voor beide taarten eigenlijk.

Met ganache heb ik weinig ervaring dus daar kan ik je niet mee helpen. (Bij mij wordt jouw verhouding zonder opkloppen juist vaak te dik om een taart goed mee te overgieten).

4

fruitcake schreef:

Dat doe ik vaak, 15cm en 20 cm tegelijk bakken en houd dezelfde tijd aan voor beide taarten

Hier ook zelfde tijd, ik bak oplopend 20 min 140, 20 min 160 en ong. 15 min 175. Zijn gelijktijdig klaar hier.

5

Bedankt voor jullie reacties. Nu eerst even wat eten, opruimen en dan lekker bakken.

De ganache was ik zo wie zo van plan om vandaag al te maken, maar ik zal nu iets mee chocola gebruiken.

@fruitcake idd te dik om te gieten, maar ik vind net te dun (ook met opkloppen) om te vullen.

6

daan77 schreef:

Bedankt voor jullie reacties. Nu eerst even wat eten, opruimen en dan lekker bakken.

De ganache was ik zo wie zo van plan om vandaag al te maken, maar ik zal nu iets mee chocola gebruiken.

@fruitcake idd te dik om te gieten, maar ik vind net te dun (ook met opkloppen) om te vullen.

Maar hoe krijg ik het dunner om wel te gieten? Minder chocolade?

7

Ik denk het of eerder gieten. Ik heb het nog maar 2 keer gebruikt voor bekleden, maar dan laat ik het niet helemaal af koelen. Als het een beetje de dikte heeft van vla dan begin ik met gieten.

Misschien kun je het ook wel weer opwarmen, maar dat weet ik niet.

8

daan77 schreef:

Ik denk het of eerder gieten. Ik heb het nog maar 2 keer gebruikt voor bekleden, maar dan laat ik het niet helemaal af koelen. Als het een beetje de dikte heeft van vla dan begin ik met gieten.

Misschien kun je het ook wel weer opwarmen, maar dat weet ik niet.

Mm, de laatste keer heb ik het niet helemaal af laten koelen, omdat ik zag dat het al dikker werd. Warm overgieten lijkt me ook niet handig, toch?

9

Ik laat het meestal buiten afkoelen, vooral nu uiteraard wel met een deksel erop. En dan kijk ik geregeld of de ganache de juiste dikte heeft. helemaal warm is het dan niet meer hoor, hooguit wat lauw. Daarna in de koelkast (of een koele plaats) om verder af te koelen en op te stijven.
Ik weet niet of dit de juiste manier is, als iemand anders het anders doet hoor ik het graag.