1

Onderwerp: Bobbels onder mijn fondantlaag (2e taart) tips graag

Super trots ben ik op mn 2e taart. Probleem alleen is dat er allemaal bobbels onder zaten. Ik heb de smoother gebruikt, maar dit hielp niks. Ik heb netjes een kapsel gemaakt van het merk funcakes. Dag in de koelkast gezet en volgende dag 2 lagen gevuld met botercreme en bavarois. Buitenkant afgesmeerd met botercreme. Wie heeft tips? Las ergens dat je nadat je de buitenkant hebt afgesmeerd je het eerst in de koelkast moet laten opstijven/harden???

2

Re: Bobbels onder mijn fondantlaag (2e taart) tips graag

http://i50.tinypic.com/5bb42x.jpg

3

http://i45.tinypic.com/2s0xxtg.jpg

4

http://i45.tinypic.com/2s0xxtg.jpg

5

Ik doe dat zelf wel. Ongeveer een half uurtje in de koelkast laten opstijven en dan met een warm droog mes nog een keer glad strijken. Zo krijg je je onderlaag mooi strak.

Vind je strik wel super gaaf geworden :thumb:

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

6

Eerst smeer je je biscuit een beetje grof af , vervolgens maak je je paletmes heet onder de kraan , droogt hem af en gaat met het hete mes nogmaals rond je taart. Ook de bovenkant zo glad mogelijk maken. Dan in de koelkast om op te stijven.( half uurtje) Is het je nog niet strak genoeg dan kun je de handeling met het hete paletmes nog een keer herhalen.

Oja,nog een tipje v.w.b je biscuit: als je een biscuit hebt gebakken maar er vervolgens niet mee verder gaat kun je hem beter buiten de koelkast , in een pedaalemmerzak , bewaren.

Succes!

Carpe Diem !

7

Waar heb je je fondant op uitgerold?

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Met welke botercrème heb je afgesmeerd?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Bommeltje ik heb op mijn aanrecht alles uitgerold, dit is een glad oppervlakte van hout. Marianne, ik heb de botercreme van funcakes gebruikt en deze smaakte heerlijk. Kan het hieraan liggen? Groetjes

10

Ik vind de fondant er uit zien alsof er een te dikke te natte laag botercrème onder zit. Afsmeren met mix voor botercrème kàn, maar dan moet je er wel 100% zeker van zijn dat je het goed hebt klaargemaakt (goed genoeg ingetrokken, lang genoeg gemixt, juiste temperatuur bewaard etc.) Dus: volgende keer langer mixen en niet te koud/warm bewaren (of 1:1 voor het afsmeren gebruiken ipv mix).

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Heb je m wel omgedraaid? De onderkant als bovenkant gebruikt?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

12

Hi Wendy, nee dat had ik niet gedaan. Moet dat persee? Wist niet dat dat moest, maar had het inmiddels wel ergens gelezen en gezien.

13

Hi Marianna, bedankt voor je tips. Ik ga het proberen.  Wat bedoel je met 1:1?

JoyceJankok schreef:

Hi Wendy, nee dat had ik niet gedaan. Moet dat persee? Wist niet dat dat moest, maar had het inmiddels wel ergens gelezen en gezien.

Denk dat dat dan een groot gedeelte van je probleem is....

1:1 is bijvoorbeeld 250 gr boter en 250gr suikerbakkerspoeder of poedersuiker 10 min door elkaar gemixt tot het helemaal wit is

Daarmee smeer je af

I never met a calorie I didn't like....

15

Ik draai de fondant nooit om en heb dan ook nooit bobbels erdoor gehad van funcakes.

16

denk dat ze de taart bedoeld

17

etmc schreef:

denk dat ze de taart bedoeld

Ooooooo :o Staat er niet bij..... Bedankt voor het zeggen. :Y Maar daar zou je in mijn ogen niet de bobbels mee weghalen.

18

nou de onderkant is meestal gladder maar dit lijken geen ondergrondbobbels

Kunnen best ondergrondbobbels zijn bijv bij cake heb je ook altijd/soms, ligt een beetje aan het recept, van die kleine bobbeltjes bovenop zitten.

Als je dan de taart niet hebt omgedraaid en niet goed strak hebt afgesmeerd kan het er best zo uit komen te zien...

Maar hier is funcakes gebruikt

Ik vind de laag fondant overigens wel erg dun, hij schijnt een beetje door

Welk merk fondant is het? Satin ice schijnt ook vaak bobbeltjes te geven,

20

Na het uitrollen wordt de onderkant nooit de bovenkant hoor..
Daar zit toch allemaal poedersuiker op??

Ik vind het op de foto's lastig te zien wat die bobbels precies kunnen zijn.. zit er lucht onder of botercreme? (of vocht...)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

IK en Kokkie hebben het over het kapsel omdraaien, snap niet dat iedereen het over fondant omdraaien heeft, het is toch algemeen bekend dat je je kapsel omdraait? Als je aan de bovenkant, die dus niet onderkant geworden is omdat het nog niet is omgedraaid, niet goed strak afsmeert en de fondant ook nog eens erg dun is uitgerold, dan zijn de bobbeltjes toch prima te verklaren?

22

ah, op die fiets..

23 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (19-02-2013 10:00)

Ik ga altijd liever met de auto :+  ;)

Maar even serieus, ik ben wel erg benieuwd wat er nu precies gedaan is, welke fondant gebruikt is, etc.

Want ts heeft dat nog niet gezegd

Ik probeer ook maar een beetje mee te denken, op basis van weinig gegevens is dat nog niet zo makkelijk....

24

Hi, bedankt voor al jullie reacties. Ik heb fondant gebruikt van funcakes en xenos (gemixt). Ik heb mn taart ook een soort van geschilderd/gedust, waardoor hij er voor sommige van jullie wat doorschijnend/dunnig uit ziet ;-)

Keukenprinses ik had er geen weet van dat je je kapsel behoorde om te draaien, daar ben ik inmiddels nu wel achter gekomen :-)

25

Waarschijnlijk (te (veel)) water gebruikt met schilderen? :think:  Fondant van Xenos ben ik niet bekend mee, maar van Funcakes heb ik zelf nog nooit geen hobbels gehad. Maar ik lees in ieder geval mee met wat anderen zeggen. :Y