1

Onderwerp: Verschil tussen houdbare slagroom en verse slagroom om mee te werken

Boodschappend doen bij de Aldi vroeg mijn man of ik nog een taart wilden maken met ganache overgoten. Het was hem het weekend zeer goed bevallen: Prima, ik vond het ook erg leuk om te doen.

Het weekend had ik het gemaakt met pure chocola van de C1000 eigen merk en slagroom uit de koeling ook eigen merk: Werkten super prettig.

Vandaag bij de Aldi houdbare slagroom meegenomen en chocola met 85% cacao. Verhouding wederom 1 :1.
Nou wat een drama: Niet glad te krijgen, leek wel drilpudding. Tevens werken het overgieten absoluut niet. Heb het er maar overheen gesmeerd.

Hoe kan dit? Komt het door het percentage cacao? Komt het door het verschil tussen verse en houdbare slagroom?

Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan?

De smaak was niet minder :P , maar zag er niet uit :o

http://i1071.photobucket.com/albums/u509/Joenna2010/taartganache_zpsd793c87f.jpg

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

Re: Verschil tussen houdbare slagroom en verse slagroom om mee te werken

Hoi Gwenolyn,

Ik heb zelf niet heel veel ervaring met ganache, dus of ik je kan helpen weet ik niet.

Het lijkt mij niet dat het aan het cacaopercentage ligt, volgens mij moet het met iedere chocolade mogelijk zijn. Ik heb meestal 72%, maar met melk en wit kan het ook, dus ik denk niet dat dat nou heel veel zou moeten uitmaken...

Hoeveel vet zat er in de slagroom?

Heb je de pan of de magnetron methode gedaan?

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

3

Re: Verschil tussen houdbare slagroom en verse slagroom om mee te werken

Dank voor het reageren!

In de houdbare van de Aldi zit 35%. Die van de C1000 zou ik zo even niet weten. Heb flink zitten te google maar kom daar ook niks op tegen.

Ik heb het in de pan gedaan. Dat vind ik prettiger als in de magnetron.

Kan het aan het vet gehalte liggen? Hoe vetter hoe dikker?

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

Re: Verschil tussen houdbare slagroom en verse slagroom om mee te werken

ik doe het ook altijd met houdbare slagroom van de Lidl en dat is net zoals van de Aldi. De chocolade doe ik in kleine stukjes in een kom en verwarm de slagroom in een pannetje tot het redelijk heet is. Dan giet ik het over de chocolade en als het redelijk tot helemaal gesmolten is dan klop ik het met een garde en wordt het altijd glad.

5

Re: Verschil tussen houdbare slagroom en verse slagroom om mee te werken

kan aan t cacaogehalte liggen, als t erg hoog is schift t volgens mij sneller

Re: Verschil tussen houdbare slagroom en verse slagroom om mee te werken

Ik gebruik ook wel eens de slagroom van de aldi (bedoel je die blauwe pakjes?) maar ik heb daar nooit problemen mee.
Ik verwarm de slagroom in een steelpannetje totdat deze begint te borrelen. Dan doe ik er gelijke delen chocolade bij (smeltchocolade van callebaut of stukjes chocoladereep), laat dit smelten en roer het vervolgens goed door..

Werkt prima!

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

7

Re: Verschil tussen houdbare slagroom en verse slagroom om mee te werken

ik denk dat t de temperatuur is geweest als ik je taart zo zie

ik taart, jij taart, wij zijn taarten