1 Laatst bewerkt door mariekex (13-02-2013 20:24)

Onderwerp: Mijn eerste taart

Gisteren en vandaag heb ik me gewaagd aan mijn eerste taart.
Hij is vrij kaal doordat mijn vriend geen zin had om nog een paar uur te wachten. :)

Het is een angry birds taart geworden omdat mijn vriend geen taart eet en voor zijn broertje :)
Nu vroeg zijn mama of ik een verjaardagstaart wil maken, wat ik natuurlijk wel wil.
Daarom mijn taart en enkele vragen en tips.
Allereerst de foto's :)
http://i172.photobucket.com/albums/w31/Marieketjex/20130213_134342_zps9e2371ff.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w31/Marieketjex/20130213_134328_zpsb6d41842.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w31/Marieketjex/20130213_134336_zps55e124d4.jpg

Ik vond het uitsmeren van de botercreme ontzettend moeilijk en stroef gaan. Op het einde hing er meer boter aan mezelf dan aan de cake.
Ook zie je de bloem nog op de fondant zitten, hoe doen jullie deze weg? :)  Het fondant ging opzich wel makkelijk en ging ook gelijk goed strak zitten.

Nu zijn alle tips welkom. Want nu wilt hij voor zijn verjaardag een kasteel met angry birds starwars. :) Hopelijk komt dit tot een goed einde :)

2

Re: Mijn eerste taart

De botercreme goed glad mixen en op kamertemperatuur houden!
Dan moet t beter smeerbaar zijn!

Voor een eerste taart hdb je het leuk gedaan! Leuke figuuttjes!

3

Hey,
leuke taart heb je gemaakt!  Gebruik zelf geen bloem maar crisco om te zorgen dat de marsepein niet aan mijn aanrechtblad blijft plakken.
Je kan het vinden in de webshop hier.

Groetjes

4

Ik gebruik crisco of poedersuiker, maar als ik poedersuiker gebruik ben ik heel voorzichtig om geen suiker aan de bovenkant te krijgen, en de onderkant komt op mijn taart, dus dan heb je nergens last van.

Voor een eerste keer vind ik het echt een hele mooie taart, ik heb me na vijf taarten nog niet aan een stapel durven wagen.....

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

5

of poedersuiker gebruiken, is altijd beter dan bloem want blegh das niet lekker  ;)
leuke angry birds boetseersels heb je gemaakt, netjes voor de 1e x

Taart Smakelijk is de naam

6

Dankjewel :)
De boter was op kamer temperatuur en 10min gemixt.
Nu zie ik dat ze op televisie het doen met een spuitzak en daarna uitsmeren dus dat kan het ook wel zijn :)

Ah daar zal ik eens naar kijken.
Wat is tylose trouwens?
Ben echt nog een nieuweling in de bakwereld :)

Nog makkelijker is de buromat van de Ikea. Uitrollen, omdraaien en zo over je taart leggen. Helemaal geen poedersuiker meer nodig!
Oh ja, en dan nog een tip, je taart na het bakken omdraaien zodat de onderkant bovenkant word.
Maar je bent goed bezig hoor! En vooral erg leuk geboetseerd!!!!

Groetjes! Enne, bedankt voor alle inspiraties!!!
Wil je meer zien wat ik maak? www.ingrids-baksels.webnode.nl

8

dankjewel :)
De buromat van de ikea?
heb je daar een voorbeeld van want vind het niet op de site  :o

Ik zal even voor je zoeken..... Kom er zo op terug.  :Y

10 Laatst bewerkt door mariekex (13-02-2013 21:13)

dankjewel :)
Als jullie nog tips hebben laat maar komen.
Heb nu nog 2 nieuwe projectjes.
in april een buiktaart voor mn schoonzus die bevalt en dan in augustus een kasteeltaart.

Ik heb gelezen dat sommige hun geboetseerde mannetjes bewaren.
Doe je dit in de diepvriezer? en hoelang kun je zoiets bewaren?
Want tristan met zijn ideeën, dat heb ik nooit klaar op een weekendje.
als ik de geboetseerde mannetjes dan alleen maar moet ontdooien zou al erg handig zijn :)

Oh nog een vraagje, hoe kleuren jullie je suikerpasta?
Want ik heb het geprobeerd met vloeibaar kleursel en dat was een ramp..

11

ikea.com/nl/nl/catalog/products/66703500/?query=PRÖJS
Zelf even de www ervoor zetten. Volgens mij zitten er twee in de verpakking, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.

Wat betreft je poppetjes, deze gewoon aan de lucht uit laten harden. Eventueel onder een stolp. Ik zou ze zelf niet invriezen, want dan zit je met het vocht. Maar wie weet gaat et wel goed hoor. Zou alleen zelf het risico niet nemen.

En dan het kleuren. Sateh prikker in je potje vloeibare eetbare verf, deze in de fondant/marsepein en dan goed doorkneden. Herhalen tot je de kleur goed vind. Wel iedere keer een schone prikker nemen!

Hoop dat je er iets mee kan, en anders hoor ik het wel  :lol:

12

dat zal een stuk vlotter gaan dan ineens een hele klets kleurstof in het deeg te doen :)
Dankjewel als ik nog tips nodig heb dan zal ik roepen ;)
Alvast allemaal bedankt!

13

Graag gedaan hoor. Ik heb het ook niet allemaal zelf bedacht hoor. Haal ook alle tips en trucs van deze site. Ben er ook enorm blij mee.

14 Laatst bewerkt door mariekex (13-02-2013 21:39)

kan ik geloven. Ik hoop dat ik hier even veel opsteek en ooit zo'n mooie taarten als jou kan maken :)
Hoelang zou ik de suikermannetjes op voorhand kunnen maken?

15

Durf ik niet zo goed te zeggen. Hangt er ook vanaf of ze gegeten gaan worden of alleen voor de sier erop staan.
Ik heb ongeveer een maand geleden een zwaantje gemaakt als proef, en die staat nu nog super te weten.
Het is de bedoeling dat ik een topper ga maken voor op onze bruidstaart (12 1/2 jaar) dus moest even kijken of het zou lukken (zelf gemaakte mal) moet hem nog wat aanpassen dus ben blij dat ik een proef had gemaakt. Maar goed, hij staat dus nog prima en had hij goed geweest had ik hem zo op een taart kunnen plaatsen.
Wanneer je met marsepein zou boetseren, zit je weer met de vochtigheid. Dus mijn advies, dat niet doen. Lekker fondant gebruiken.
Wat een verhaal zeg! Hihihi

16

De kleurstof uit zo'n potje is een gel of crème, niet vloeibaar, die bestaan ook maar zijn niet geschikt om fondant of marsepein te kleuren omdat je veel te veel nodig hebt voor de kleur en er dan teveel vocht in komt.
Die gelkleurstoffen zijn veel geconcentreerder, je hebt er maar heel weinig van nodig.

Mijn moeder heeft de sneeuwpop van mijn kersttaart nog steeds op het randje in de keuken staan, is van marsepein en nog helemaal goed, wordt natuurlijk heel hard, maar de figuren eet je meestal toch niet op.

17

Oh ja,toch nog even over de botercreme, echt wel tien minuten mixen. Dat is lang, maar dan is hij super te smeren.
En na het afsmeren je taart n de koelkast terug zetten zodat de botercreme harder word. Dan gaat het bekleden makkelijker.

18

Siska, marsepein word toch niet hard???

19

Als het figuur niet te groot is, (niet in kan zakken door de vorm) en op een warme droge plaats staat uiteindelijk wel, het duurt alleen veel langer dan bij fondant...... Pas na vijf weken was de marsepein hard en niet meer te vervormen, fondant is dat al na een paar dagen, of als er tylose door de fondant zit na een dag of minder.

20 Laatst bewerkt door mariekex (13-02-2013 22:01)

dankjewel allemaal voor de tips.

Dus de vloeibare potjes die ik heb zijn goed?
Bij mij zijn ze wel vloeibaar :)

Ja heb ze 10 min zeker laten mixen. :)
Heb de keukenrobot van mijn oma gekregen,
een middeleeuws ding maar het werk erg goed ;)
Enkel het lawaai is niet te harden haha!

Oke, dus ik zou ze goed op voorhand kunnen maken. Maar dan zijn ze niet meer eetbaar.
Dan zou ik er voor tristan nog dat weekend zelf kunnen maken die hij wel kan opeten.

Nu druk opzoek naar een kasteel hoe je zoiets bouwt, maar geen meisjes kasteel.
Hij blijft hier vanacht slapen en we waren al eens aan het kijken,
Zegt hij op een gegeven moment 'die taart is erg mooi, enkel zijn jouw angry birds mooier' Volgens mij wilt hij op een goed blaadje staan :p

Oh siska, die tylose is dus om alles sneller droog te maken?
Doe je dit ook door de fondant die je om je taart doet?
Zoiso maak ik geen marsepein. Ik lust het namelijk niet  :P

21

Ben ik weer. Tylose niet gebruiken door de fondant die om je taart heen zit hoor. Dan krijg je het er niet makkelijk omheen.alleen eventueel voor het uitharden van dingen doen.
Oh ja, kasteel... Nooit gedaan maar ik hoorde wel eens dat ze dan fondant om pvc buizen doen, dat uit laten harden en vervolgens de buis er weer uit. Of met poedersuiker bussen. Zelfde idee verder.
Pffff wat zijn we weer vroeg..... Sjucht  :lol:

22

Erg leuk gedaan voor een eerste taart. Er zijn nu al zoveel tips gegeven dat ik niks meer kan toevoegen  :P

23

Nooit bloem gebruiken..........dat is nl niet bedoeld om rauw te eten.

Verder is je taart super gelukt en met alle tips gaat de rest zeker ook goed komen!

24

IngridV_1973 schreef:

Oh ja,toch nog even over de botercreme, echt wel tien minuten mixen. Dat is lang, maar dan is hij super te smeren.
En na het afsmeren je taart n de koelkast terug zetten zodat de botercreme harder word. Dan gaat het bekleden makkelijker.

Als de botercreme harder is geworden, haal ik er nog een keer een warm mes of iets dergelijks overheen om hem goed strak te krijgen.

@ TS: Mooie taart!!!

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

25

Bedankt allebei voor jullie reactie.
Ik ga van het weekend crisco halen om te gebruiken en een bezoekje aan de ikea voor een draaiplateau & voor het matje. :p

Alvast hartelijk bedankt voor alle tips, mijn 2de taart die dinsdag af zal zijn zal ik ook laten zien hier. ;)