1

Onderwerp: Vossentaart

Mn schoonvader is morgen jarig en vroeg om een vossentaart.
Schijnt een taart te zijn die ze hier in de buurt (Dedemsvaart) vroeger vaak haalden.
Hij had het over een soort cake gevuld met verschillende lagen banketbakkersroom. En daarop verschillende vruchten.

De laatste keren heb k steeds iets met chocola gemaakt, en nu wil hij graag dit. Ik weet dus niet precies wat het inhoudt.

Natuurlijk kan ik gewoon een biscuit bakken, en die vullen met banketbakkersroom, maar dat lijkt me nogal saai van smaak.
Ik ga er dan maar een fruitmousse indoen, om het iets "spannender" te maken.

Maar ik  hoop eigenlijk dat iemand hier deze vossentaart wel kent, en me verder kan helpen.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

2

Re: Vossentaart

met google kan ik ook niet zo snel wat vinden.. ik zou vragen wat hij echt wil, omdat jij deze taart gewoon niet kent.

3

Ik heb ook flink gegoogled maar kan het ook niet terug vinden.
Zou het toch even vragen wat hij precies bedoelt.

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

4

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Succes er mee.

5

Is Vos niet toevallig de naam van de bakker die deze taart bakt?

6

Aahh, ik ben erachter. Het was een taart die vroeger speciaal voor de broer van mn schoonvader werd gemaakt. De bakker die dat maakte heeft nu nieuwe eigenaren dus weten het ook niet precies. Ik dacht al dat het iets voor de familie was, aangezien ze Vos heten ;)

Maar wat het precies inhoudt weet ik nog niet.
In ieder geval een cake met banketbakkersroom, maar die banketbakkersroom was steviger dan ik nu had gemaakt. En dan fruit erop in zo'n gelei. Het klinkt in ieder geval wel heel zwaar.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

7

Misschien was het banketbakkersroom met boter erdoor heen geklopt? Ik heb zelf een heel oud Margriet-kookboek, echt uit de jaren 70 van de rommelmarkt, en daar staat dit recept ook al in. Weet je wat ik bedoel? Botercreme extra van de recepten hiernaast. Die is dikker en romiger dan gewone banketbakkersroom.

Zo'n laagje vruchten en gelei klinkt trouwens ook heel erg seventies...

Tieneke

8

botercreme extra is botercreme geen banketbakkersroom. als je er minder water bij doet wordt t wel steviger...

9

etmc schreef:

botercreme extra is botercreme geen banketbakkersroom. als je er minder water bij doet wordt t wel steviger...

Huh? Het is toch 1,5 deel banketbakkersroom op 1 deel boter?

Tieneke

10

Maar er zit toch geen water in banketbakkersroom?? Melk, vanille, ei, suiker en bloem ;)

11

Tante Tien schreef:
etmc schreef:

Huh? Het is toch 1,5 deel banketbakkersroom op 1 deel boter?

Tieneke

Jup maar t is creme met bbr geen dikke bbr.

Ow ja als je t gewoon maakt werkt dat trucje niet ;) je kan m evt langer door laten koken...