1

Onderwerp: Help,Help alsjeblieft

wie heeft het antwoord op mijn probleem.
ik hoop dat jullie mijn uitleg begrijpen

wanneer ik een biscuitbodem bak dan laat de bovenkant zeg maar los.  Dus de taart gaat rijzen, dan zie je de taart op een bepaald moment bol worden. En dan weet ik al weer hoe laat het is. Er zit lucht tussen. En de taart verder is niet gaar ( terwijl de bovenkant zo mooi bruin ziet.) Dit gebeurt me nu elke keer en ik weet niet hoe dit komt.
ik bak zoals vermeld op de verpakking 180 graden 30 a 35 min.

vrienden zijn net als de sterren,
je kunt ze niet altijd zien, maar ze zijn er wel.

2

Re: Help,Help alsjeblieft

ik weet niet wat je probleem zou kunnen zijn maar mijn temperatuur van de oven is lager {heteluchtoven}
wie weet zit daar het probleem
ik weet dat er dames zijn die de temperatuur ook opbouwen
eerst 10 min op 150 dan 10 min op 160 en dan 10 min op 170 of zo iets weet het niet precies
wie weet iemand anders

3 Laatst bewerkt door Haaz76 (14-02-2013 22:07)

Ik denk dat je temperatuur dan te hoog is. Ik bak in etappes van 140 - 150 en 160 graden. Ik moet de temperatuur altijd wat lager instellen dan is aangegeven, anders gaat het veel te hard. Maar dat is mijn oven en elke oven is anders.
180 vind ik wel erg hoog, dan wordt ie veel te donker aan de buitenkant voordat het van binnen gaar is.

Overigens heb ik sinds het 'nieuwe' recept van funcakes weer meer last van een bolle bovenkant, dus misschien dat het daar ook aan ligt?

Probeer de volgende keer met lagere temperaturen te werken en kijken wat er dan gebeurd. Het kan zijn dat je dan iets langer moet bakken. Gewoon uitproberen wat voor jouw oven het beste werkt.

Groetjes, Anouk

4

Ik vind zelf 180 veel te heet, ik laat mijn temperatuur nooit oplopen..
Gewoon 35 graden op 165 graden en hij is goed..

Maar ik ken jouw oven niet, en weet niet hoe warm hij eigenlijk is..

Ik zou de temperatuur iets lager zetten en kijken of dat beter gaat..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Ik bak niet in etappes (qua tijd/temperatuur) maar mijn hetelucht oven staat op 160 graden, en bij een hogere bakvorm met meer biscuit zelfs op 155.... Ik denk dat 180 gewoon veel te heet is.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

Ik bak altijd 20 minuten op 150 graden en dan 20 minuten op 175 graden heteluchtoven als het klaar is stort ik hem dus de onderkant wordt de bovenkant en dan heb je geen last van de luchtrand. Ik heb het ook gehad maar nu even niet meer. Ik spuit met dr. oetker in en daarna nog even met bloem bestuiven. Het bakblik als hij gevuld is even een paar keer kloppen zodat er geen lucht onderin meer zit. Misschien kan je er iets mee!

Groetjes P@trici@

7

ter extra info

ik heb ( helaas) geen gewone oven. is mijn grootste wens maar ja je kunt nu eenmaal niet alles hebben
bak dus in een combimagnetron.

vrienden zijn net als de sterren,
je kunt ze niet altijd zien, maar ze zijn er wel.

8

Heeft je combimagnetron dan geen ovenfunctie zonder dat de microgolven van de magnetron zich ermee bemoeien?

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

9 Laatst bewerkt door djehr (17-02-2013 11:45)

Op zich maakt het niet uit dat het een combi-magnetron is. Ook in een combi heb je een ovenfunctie zonder magnetron. je moet even checken of je de juiste instelling gebruikt. Wat wel is dat de combi-magnetrons vrijwel altijd hetelucht ovens zijn. Dus dan bak je inderdaad te heet. De 180 graden op de verpakking is voor een elektrische oven. Gebruik je hetelucht dan moet je hem op 160 graden bakken.

ikzelf bak altijd op 180 graden elektrisch en continu (dus niet oplopend0

ik heb ook een combi en bak op hetelucht 150 en daarna op 175 lukt altijd!!

Groetjes P@trici@