1

Onderwerp: Help!!! botercreme te waterig, met funcakes botercreme

Hallo, ik ben net een taart aan het maken, had ik vanochtend mijn botercreme uit de vriezer gehaald(dit doe ik altijd, gelijk 2 porties invriezen, met 100 suikerbakkers poeder en 100 botercreme mix, allebei van funcakes en 200 water)en nu wil ik hem even opkloppen, nou alleen maar dotjes en heel erg waterig.
Had ik vroeger nooit, ik merk nu zelfs als ik het samen doen dus suikerbakkers poeder en botercreme mix, dat het niet echt lobbig word met 200ml. wat vreeemd, dit heb ik al 2x gehad.de keren daarvoor, was het net een soort pudding als ik het toevoegde na een uurtje. De roomboter, gebruik altijd van melkan ongezout, voeg ik er dan toe. Wat doe ik verkeerd. Hopelijk kan iemand mij snel helpen.

2

Re: Help!!! botercreme te waterig, met funcakes botercreme

Heb je de nieuwe mix? Dat is alleen nog maar een (beetje) water toevoegen. Kan het misschien daaraan liggen?

3 Laatst bewerkt door fruitcake (23-01-2013 19:09)

Heb ik ook gehad en ontdekte toen dat het recept veranderd was....Er hoeft geen poedersuiker meer bij, maar wel meer mix. Kijk maar even op de verpakking, denk dat dat het is...

(Er stond achteraf ook een sticker op met "verbeterde receptuur" of iets dergelijks, maar ja, gewoontediertje he  :D

4

fruitcake schreef:

Heb ik ook gehad en ontdekte toen dat het recept veranderd was....Er hoeft geen poedersuiker meer bij, maar wel meer mix. Kijk maar even op de verpakking, denk dat dat het is...

(Er stond achteraf ook een sticker op met "verbeterde receptuur" of iets dergelijks, maar ja, gewoontediertje he  :D

Oh wat erg dat zal het dan zijn, ik doe die pakken altijd leeg in mijn tuppewear bakken, en daar staat nog het oude recept op. nou dat zou geweldig zijn, ik vond het al zo gek, kan iemand mij dat receptje gelijk doorsturen.Dank je wel

5 Laatst bewerkt door fruitcake (23-01-2013 19:30)

ddaan schreef:
fruitcake schreef:

Oh wat erg dat zal het dan zijn, ik doe die pakken altijd leeg in mijn tuppewear bakken, en daar staat nog het oude recept op. nou dat zou geweldig zijn, ik vond het al zo gek, kan iemand mij dat receptje gelijk doorsturen.Dank je wel

Je moet nu 200 gram mix mengen met 200 ml water en minimaal 30 minuten op laten stijven. Klop 250 gram ongezouten roomboter in ca. 1 minuut los en voeg het mengsel in vier gedeeltes toe aan de boter en mix  steeds volledig door tot het mengsel geheel is opgenomen voordat het volgende deel wordt toegevoegd. Mix het geheel nog 5-10 minuten door.
Voor een stevige crème voeg je 150 ml water toe aan de mix.

Succes!

6

Zorg ervoor dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Vermeng met een garde 200 gram mix met 200 ml water en laat dit mengsel minimaal 30 minuten staan. Klop dan 250 gram ongezouten (room)boter in ca 1 minuut los. Voeg het mengsel in vier gedeeltes toe aan de boter, mix steeds volledig door tot het mengsel geheel is opgenomen voordat het volgende deel wordt toegevoegd. Mix het geheel dan nog 5 - 10 minuten tot een gladde creme. Wil je een stevigere creme, voeg dan 150 ml water toe aan 200 gram.

Overgetypt van de zak waar GEEN suikerbakkerspoeder in moet. Die met suikerbakkerspoeder heb ik nooit gebruikt, dus weet ik niet....

Succes

7

ha ha , fruitcake was ook al aan het overtypen. Nu heb je het dubbel  :D

8

RijWM schreef:

ha ha , fruitcake was ook al aan het overtypen. Nu heb je het dubbel  :D

:thumb:

9

de nieuwe funcake mix bereidingswijze gekopieerd van de webshop:

zorg ervoor dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.

Vermeng met een garde 200 gram mix met 200 ml water en laat dit mengsel minimaal 30 minuten opstijven. Klop 250 gram ongezouten (room)boter in ca. 1 minuut los. Voeg het mengsel in vier gedeeltes toe aan de boter, mix steeds volledig door tot het mengsel geheel is opgenomen voordat het volgende deel wordt toegevoegd. Mix het geheel nog 5-10 minuten tot een gladde crème. Wil je een stevigere crème, voeg dan 150 ml water toe aan 200 gram mix.

--------------------

ik zou eerst proberen met 150 ml water dat gebruik ik altijd en vind ik prima werken. je kan altijd meer water toevoegen maar eruit halen is zo moeilijk ;)

10

:lol:  :lol:  :lol:
Dit kan niet meer mis gaan!

11

haha ik reageerde toen er niets stond nu staat t recept er 3x ach ja.. je hebt t antwoord in ieder geval :P

12

lieve mensen, hartstikke bedankt, beter te veel dan te weinig. Ik heb hem nu gemaakt en het is weer als vanouds.de taart staat nu even in de koelkast ga ik hem zo bekleden.Super bedankt allemaal. Wat heerlijk he deze forum!!!

13

Hoi, ik vind de vernieuwde receptuur lang niet meer zo prettig werken als de oude met de suikerbakkerspoeder.

14

de freule schreef:

Hoi, ik vind de vernieuwde receptuur lang niet meer zo prettig werken als de oude met de suikerbakkerspoeder.

dat ben ik helemaal met je eens  :Y
Ten eerste veel te zoet, omdat je zelf nu niet meer minder suiker kunt doen.
Ten tweede, lijkt hij slapper, althans dat vind ik, moet nu dus minder water erbij doen dan vroeger om toch dezelfde dikte te krijgen.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

15

misschien wat laat maar wat ik heel erg handig vind zijn de mixen van Cook en co
makelij in gebruik en niet ingewikkeld

16

Waarom niet zelf botercreme maken?? Minder zoet, goedkoper...en lekker. Als je lang genoeg mixt.

Bakken is mijn passie!!!

17

Manon-dennis schreef:

Waarom niet zelf botercreme maken?? Minder zoet, goedkoper...en lekker. Als je lang genoeg mixt.

Dan zou ik graag een recept van je willen, want ik heb nog geen lekkere ontdekt zonder mix.
En wat de mix betreft ook geen die lekkerder is dan die van FC, ondanks dat ik de vernieuwde versie te zoet vind.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

18

mamski schreef:
Manon-dennis schreef:

Dan zou ik graag een recept van je willen, want ik heb nog geen lekkere ontdekt zonder mix.
En wat de mix betreft ook geen die lekkerder is dan die van FC, ondanks dat ik de vernieuwde versie te zoet vind.

nou dan zal ik dat van fc ook maar eens gaan proberen, al ben ik trouw aan mijn Cook en co met als smaakje een paar druppels pina colada van de leukste taarten shop  en dat goed mixen heerlijk

19

Hallo,

Kan ik deze funcakes mix (met de vernieuwde receptuur) gebruiken voor zowel vulling en het afsmeren?
Ik ga de taart bekleden met funcakes fondant.

En gebruik ik dan het beste 200ml of 150ml water?

Alvast bedankt  *D

20

Daantje04 schreef:

Hallo,

Kan ik deze funcakes mix (met de vernieuwde receptuur) gebruiken voor zowel vulling en het afsmeren?
Ik ga de taart bekleden met funcakes fondant.

En gebruik ik dan het beste 200ml of 150ml water?

Alvast bedankt  *D

ik gebruik het alleen om af te smeren want ik vind andere vullingen lekkerder, maar het kan voor allebei en ik gebruik altijd 150 ml water.

21

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik ga morgen namelijk m'n eerste taart maken. Haha.
Vandaar .. Beginnen met botercreme als vulling!

Maar goed om te weten dat ik de taart er ook mee kan af smeren.

22

Daantje04 schreef:

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik ga morgen namelijk m'n eerste taart maken. Haha.
Vandaar .. Beginnen met botercreme als vulling!

Maar goed om te weten dat ik de taart er ook mee kan af smeren.

De meningen zijn hier een beetje over verdeeld. Er zijn mensen die ervaren hebben dat afsmeren met de botercrememix het marsepein/fondant deed smelten. Ik zelf heb er ook wel eens mee afgesmeerd en dat niet ervaren, maar vond het niet echt strak worden.
Ik smeer zelf altijd af met een deel roomboter en eenzelfde deel poedersuiker, lang gemixt. Zo krijg je een veel strakker taartje, vind ik. Vullen doe ik wel met de mix.
Succes en veel plezier!

23

Oke, dat zou wel jammer zijn als het niet echt strak wordt.

Als je afsmeert met roomboter en poedersuiker... Hoeveel heb je dan nodig voor een taart van 20cm?
En moet dat gewone poedersuiker zijn? Of suikerbakkerspoeder?

24

mamski schreef:
Manon-dennis schreef:

Iets meer boter toevoegen, en een paar druppeltjes citroensap.. dan is hij een stuk minder zoet!  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

25

Of 2 roomboter 1 suiker en 1 magerine en gesmolte witte chocolade er door mixen.....suiker doe ik als laatste er steeds iets bij. Heel lang mixen. Word dan wit en heel luchtig.

Bakken is mijn passie!!!