1

Onderwerp: Topping cupcake, wat doe ik fout?

Poging 2 van de topping voor de cupcakes is jammerlijk ook mislukt. De vorige keer had ik dit recept: 250 gram boter, 175 gram poedersuiker. Uit een boekje met recepten. Die was niet te spuiten (of ik heb hem niet lang genoeg uit de koeling gelaten?) Nu had ik botercreme gemaakt, 200 gram funcakes mix voor botercreme, 200 graam water en 250 gram boter. Maar dit is weer niet stijf genoeg. En om eerlijk te zijn ziet ie er ook niet uit. Help, wat doe ik verkeerd? Smaken deden ze allebei wel :) ALvast bedankt voor de hulp!

2

Re: Topping cupcake, wat doe ik fout?

als je boter wilt spuiten moet ie helemaal niet de koelkast in. je eerste recept lijkt me trouwens echt een hap boter met zo weinig poedersuiker.

de funcakesmix moet je eerst de mix met het water mengen en dat een half uur laten staan.
roomboter moet al op kamertemperatuur zijn. dit doe je in de mixer en mix je zo'n 5 minuten. dan het mengsel water/poeder erbij en nog minstens 5 minuten mixen. dan kun je er een smaakje eraan toevoegen. citroensap, jam zonder stukjes, chocolade...
als je dit gelijk gebruikt is het prima te spuiten hoor!

3

Niet alleen de boter moet op kamer temp zijn.. maar de mix met water ook! Anders gaat het schiften..

De funcakes bc is prima geschikt om toeven mee te spuiten,

Het eerste recept, daarbij moet de boter ook goed op kamer temp zijn.. en wat meer suiker gebruiken (1:1) Maar ik vind dit niet zo geschikt om toeven te spuiten.. maar dat is persoonlijk.. naar verhouding een te grote hap boter..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Dan heb ik de bc gewoon verkeerd gemaakt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem niet heb laten opstijven (stom he, ik dacht wat zou t, is makkelijker als ik hem in een keer door kan maken  :rolleyes:  ) en dat de boter (en het water ook) te koud waren  :o Maakt dat zoveel verschil?  :/

5

Yes, dat maakt een hele hoop uit! :-) Ik heb ook wel eens gehad dat ik klaargemaakte BC in de koelkast had bewaard en vervolgens ging kleuren en dus mixen. De hele boel begon te schiften, maar met lang doorkloppen kwam het helemaal in orde. Alles dus helemaal op kamertemperatuur laten zijn voordat je met BC in de weer gaat. :-)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

6

Ik leer met de dag. Les van vandaag: geduld is een schone zaak  :D
Bedankt voor de feedback!