1

Onderwerp: Tompoucetaart

Hallo allemaal,

Als amateur al veel van de site gehaald en gelezen op het forum, maar nooit eerder aangemeld. Vanaf vandaag nieuw met een kwestie waar ik echt niet uit kom. Het idee dat ik heb bestaat niet en de uitwerking gaat niet helemaal van zelf, vandaar dat ik op zoek ben naar mensen met meer ervaring!:)

Ik wil een tompoucetaart maken.. Het korstdeeg, banketbakkersroom en glazuur wil ik zelf maken en in een hartjes springvorm maken. De springvorm is ongeveer 26 cm (uitgaande van een ronde springvorm). Nu heb ik zelf enkele recepten samengevoegd en ben ik uitgegaan van de hoeveelheid voor ongeveer 10 tompoucen. Ik kom dan qua beslag uit op 1720 gram in totaal. Zo'n 380 gram korstdeeg voor de 2 lagen en 1340 gram voor de banketbakkersroom.

Iemand enig idee of dit te weinig, voldoende of teveel is voor een springvorm van 26 cm?

En kan ik op het glazuur nog decoratie toevoegen behalve slagroom? Of is het niet mogelijk om op glazuur nog fondant/marsepein te gebruiken?

Groetjes,
Jordana

2

Re: Tompoucetaart

Hoi Jordana,
Als het glazuur goed is opgedroogd, dan kan het wellicht. Maar als het te vochtig is, dan zal de marsepein gaan smelten.de andere vragen, kan ik je helaas geen antwoord geven. wellicht iemand anders. We hebben wel een paar bakkers in ons midden  ;)

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3

Ja hoor er is een bakker in de zaal :cool:

Wat bedoel je met beslag? zit in een tompouce toch niet in??

De hoeveelheden hoe kom je daaraan? heb je een tompouce gewogen? Gebakken is korstdeeg lichter dan ongebakken nl

Je kun t beste bladerdeeg op rol kopen hebben ze tegenwoordig bij diverse supermarkten of als je t aanduft maak je zelf een korstdeeg

Daaruit steek je een hartvorm , maar met bakken zal deze een cm of 2-3 krimpen, dus houd daar rekening mee
Leg dat op bakpapier en steek er met een vork mega veel gaatjes in laat dit een uurtje rusten
Bak dit af je af in je oven
Je maakt de vulling [ banketbakkers room met slagroom erdoor] spuit die op de onderste en leg de bovenste er omgekeerd bovenop hierover doe je rose fondantglazuur

slagroom kan er goed op marsepein zou misschien ook nog kunnen als t er niet te lang op ligt maar geen fondant

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

4

Sluit me bij coconuts aan. Gewoon uitsteken en bakken met gaatjes erin geprikt...
Snapte het beslag ook niet dus dacht wacht maar ff.

De vulling kan ook gewoon alleen bbr zijn, das n keuze.
En zou zelf geen bladerdeeg maken, dit omdat toeren met de hand vervelend is en supermarktboter te zacht waardoor t versmeerd en je geen laagjes krijgt.

5

Bedankt voor jullie reacties en de handige tips:) Daar kan ik wel wat mee! Eerlijk gezegd nooit geweten dat bladerdeeg op rol bestaat :o

Ben al 2 dagen rekensommen en tekeningen aan het maken om te ontdekken hoeveel ik precies nodig heb aan banketbakkersroom.

Het gaat om een springvorm van 26cm, die is normaal gesproken voor 16-20 personen, de inhoud is 3,7L. Qua inhoud passen er zo'n 17 tompoucen in van standaard formaat (10x5 aangezien het bladerdeeg krimpt) die doorgaans zo'n 150-200 gram wegen.

Is het dan verstandig om qua hoeveelheden uit te gaan van 20 personen? Zo'n 2,5 tot 3 kilo banketbakkersroom klinkt voor mijn gevoel wel erg veel!

6

ik denk dat je 1 1/2 liter ongeveer nodig hebt
wil je gele room er tussen doen of die lichtere luchtige dat scheelt ook natuurlijk
ik zou 1 liter gele room maken en daar een halve liter opgeklopte slagroom voorzichtig door spatelen ,weet niet zeker of t genoeg is maar vermoed van wel

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

7

wat is t formaat tompoezen waar jij vanuit gaat? ms is 26cm vierkant makkelijker rekenen, dan hou je wel wat over maar heb je iig genoeg.

8

Normaliter wordt een tompouce gemaakt uit bladerdeeg van 12x12 cm dat nog enkele centimeters krimpt. Per tompouce gebruik je dan 1 plakje bladerdeeg waar je 2 delen van 6x12 van maakt, dit wordt dan uiteindelijk ongeveer 5x10 centimeter als het korstdeeg uit de oven komt.
Dan kom je met 26x26 uit op 5,2x2,6 tompoucen, dat is afgerond zo'n 14 tompoucen. Omdat het natuurlijk een schatting is, lijkt het me in ieder geval handig om uit te gaan van iets meer tompoucen, dan heb ik sowieso genoeg, aangezien de vorm iets kleiner is dan 26x26!

Mijn verwachting is dat het goed gaat komen als ik banketbakkersroom maak voor zo'n 15 tompoucen. Als het gelukt is zal ik een foto plaatsen van het resultaat met het recept:)

Bedankt:)