1

Onderwerp: Grrr ik wordt hier zo moe van..

Nou probeer ik een hogere taart te bakken, dat is al niet echt gelukt, terwijl ik meer dan dubbel de hoeveelheid beslag gebruikt heb dan wat nodig is voor deze vorm. Dan zit ik toch iedere keer met dit irritante probleem:
http://i102.photobucket.com/albums/m100/Iris0404/IMG_1399.jpg
Ik draai de taart om zodat de bovenkant mooi straks is, maar kijk de onderkant: daar ontstaat zoveel ruimte dat ik dat niet netjes weggewerkt krijg. Hoe doen jullie dat? Als ik moet gaan snijden ben ik weer hoogte kwijt...

2

Re: Grrr ik wordt hier zo moe van..

als je gaat vullen dan zakt ie wel een beetje en dan is je bolling ook minder

en dan gewoon strak afsmeren en je ziet er niets van

op you tube staan wel een paar films over strak afsmeren

oa inspired by michelle
en wilton ook!

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Meestal wordt te bolling vanzelf al (een stuk) platter als ik 'm op zijn kop zet  :think:
Keer je 'm meteen om vanuit de oven? Of heb je 'm eerst laten afkoelen?

Je kunt 'm inderdaad bijsnijden om een strakke onderrand te krijgen, maar dat vind ik altijd nog al zonde van al dat biscuit wat je weggooit  :shh:

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Idd met afsmeren spuit ik er botercreme in en dan strak maken!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

5

Draai je de taart om als hij al koud is, of stort je 'm gelijk zo?

Ik moet je eerlijk zeggen, ik ben gestopt met proberen in 1 keer een hoge taart te bakken. Het is veel beslag en de cake wordt te dicht en te zwaar omdat het gewicht de boel in elkaar gaat drukken.

Ik doe het nu in 2 keer, ik bak dus ongeveer 4 cm, en met 2 stuks is de taart niet alleen veel lichter verteerbaar, luchtiger maar ook een stuk rechter.

En anders idd gewoon de bult eraf snijden ... of minder warm bakken.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

6

Probeer eens op een iets lagere temperatuur te bakken, hierdoor rijst je biscuit minder snel en wordt de bolling ook minder. Let wel op dat je hem dan wel iets langer moet bakken.

Ook met het afsmeren is inderdaad wel een deel weg te werken. Snij anders een deel van de bolling weg, en de rest vul je op met afsmeren.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

7

hoi
ik trek soor een kruis in de midden dat jhe het beslag een beetje naar de zijkant doet ik heb bijna nooit meer een bolling.ook bak ik de taart minder heet en dan wel iets langer .succes en geef de moed niet op.
gr

8

Bedankt voor jullie advies!
Ik keer hem gelijk om. Ik heb er nu een eentje vanaf gesneden en de rest doe ik dan met de botercreme, hopen dat ik t straks krijg. Zal de filmpjes ook nog eens bekijken. Dus toch twee keer bakken? Had ik in eerste instantie ook bedacht.. Wordt de volgende poging! Dat van dat kruis begrijp ik niet helemaal?
Ik twijfel trouwens ook of ik hem lang genoeg gebakken heb  :/ Hoort hij iets sponzig te zijn en een beetje te 'skwetschen' als je er op drukt?

9

miep75 bedoelt als je je beslag in de bakvorm/bakpan hebt gegoten dat je dan met een lepel oid een kruis door je beslag trekt, zodat er aan de zijkanten van de vorm meer beslag zit als in het midden. Snap je het nu?

10

Ik snijd hem altijd af!

et hem met de mooie kant naar beneden en dan snijd ik drie/vier lagen.

Gooi altijd veel weg, of de kids eten dat op ;)

11

Ik zie t probleem niet, als je je bekleding recht afsnijdt zie je er niks van

12

etmc schreef:

Ik zie t probleem niet, als je je bekleding recht afsnijdt zie je er niks van

Nou ja, als je bult te groot is, dan is de taart niet bepaald stabiel zeg maar. Simpelst is gewoon afsnijden denk ik.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

13

Ik zet 'm meteen op zijn kop, een bakpapier erop en een houten plank. Dan zakt hij wat en je ziet er aan de binnenkant niets van.
Een beetje het idee als bij de cupcakes.

Ik bak taart, ik eet taart, ik ben taart.
groetjes Ingrid

14

Baking strips gebruiken als je pme vormen gebruikt om te bakken.
Werkt voor mij prima, snij nooit af. Wel bak ik oplopend, ook om bolling tegen te gaan.

15

Volgens mij heb ik hier op het forum wel eens gelezen dat je de bovenkant voor het bakken heel licht moet insproeien met water. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar misschien valt het te proberen. Ik moet nu naar m'n werk, dus ik heb geen tijd het topic voor je op te zoeken. Misschien dat ik vanavond kan kijken of ik het juiste topic terug kan vinden.

16 Laatst bewerkt door Nel (07-02-2013 08:08)

Wensz schreef:

Ik twijfel trouwens ook of ik hem lang genoeg gebakken heb  :/ Hoort hij iets sponzig te zijn en een beetje te 'skwetschen' als je er op drukt?

Gebruik je toevallig de biscuitmix van Funcakes? Die heeft dat na de laatste "verbetering" nl. ook en wordt niet goed hoog is mijn ervaring. Gelukkig hebben ze dat inmiddels weer veranderd, maar ik gebruik nu een andere biscuitmix (Bouwhuis). Heb nu weer lekkere hoge bodems die niet 'skwetschen'.

Je kunt ook in stappen bakken om je biscuit rechter te krijgen:
1/3 van de tijd op 125 graden
1/3 van de tijd op 150 graden
1/3 van de tijd op 175 graden.
Ligt ook een beetje aan je oven, temp. moet bij jou misschien iets hoger of lager.
De totale baktijd wordt uiteraard iets langer.

Succes!

P.S.: met kruis in't midden wordt denk ik bedoeld dat je het beslag naar de rand moet smeren, zodat er in het midden een deuk ontstaat. De randen zijn dan hoger.

17

k had dat ook met de laatste funcakes  :(  en ben nu ook overgestapt naar bouwhuis .

18

Heel erg bedankt voor alle tips. Ik heb indd de funcakes mix. Hij is af, de taart, ik ga hem posten in het daarvoor bestemde topic!

19 Laatst bewerkt door anja66 (07-02-2013 19:47)

anja66 schreef:

Volgens mij heb ik hier op het forum wel eens gelezen dat je de bovenkant voor het bakken heel licht moet insproeien met water. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar misschien valt het te proberen. Ik moet nu naar m'n werk, dus ik heb geen tijd het topic voor je op te zoeken. Misschien dat ik vanavond kan kijken of ik het juiste topic terug kan vinden.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=147014

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=21883

20

Ik gebruik baking strips. Ik ben nu van het euvel af.

21

idd de bake even strips en het bakt mooi gelijkmatig

Je kunt bij ons nu ook terecht voor de Wilton Courses 1,2,3 en 4 en natuurlijk de basis en vervolgcursussen,basisworkshops en themaworkshops!www.deleukstetaartenshop.nl/veenendaal

22

Yep, baking stripes  :Y
Verder zoals hier al is geschreven lagere temperatuur en wat langer.
Een klein randje vul ik op met een rolletje marsepein en daarna afsmeren. Zie je er niets meer van  ;)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

23

Ik gebruik altijd onder en boven warmte in mijn oven en bak af op 165C. Met hete lucht heb ik dit ook altijd. En als ik een taartje bak van bijv. 20 cm gebruik ik altijd de hoeveelheden van een taartje voor 25 cm. Dan heb ik altijd minimaal 4 lagen.

24

Oh dat kan ik ook doen Miostar! Ga ik proberen.
Bedankt voor al jullie tips!

25

Bedankt mod!