1

Onderwerp: geel wel maar paars niet???

Waarom waarom? Dat blijf ik mezelf afvragen. Heb me net weer eens gewaagd aan cakepops. Woezel en Pip cakepops naar het leuke voorbeeld van Suuske. Hartstikke leuk de pipjes. Candy melts deden precies wat ze moesten doen en was mooi dun om mee te werken.Droogden keurig op. Tevreden.
Toen kwam Woezel. De vorm boetseren was goed gelukt. Maar.... wat ik ook probeerde de coating werd niet mooi. Het leek wel alsof het scheurde. Volgens mijn boek zouden de cakeballetjes dan te koud zijn. Maar deze waren net zo verwerkt als bij de Pipjes. En ook volgens alle welbekende regels. (even in de vriezer daarna koelkast en net voor het verkwerken eruit halen). Toen de candy melts gesmolten waren was de coating dus dik. Ik een klein beetje crisco bij gedaan (net als bij de Pipjes) maar het beelf dus dik en ging scheuren. Het leek wel alsof de paarse candy melts anders van structuur waren dan de witte.
Wat doe ik fout?
Heb er geen water in gemorst, is niet te warm geworden (mijn inziens)
Wie o wie helpt mij dit probleem op te lossen?
Werken jullie overigens liever met candy melts of gewoon met choco?
Wat is het verschil met callebauts?
Ik hoop heeeeeeeeeeeeel erg op jullie antwoorden!?

Bedankt!

2

Re: geel wel maar paars niet???

Hoi!
Heb je de Wilton melts gebruikt of andere?

Persoonlijk vind ik Wilton melts, hoewel erg lekker, een drama om mee te werken. Te dik en ik moet er teveel Crisco/zonnebloemolie bij doen om het werkbaar te maken, en dan droogt het niet meer goed.

Ik gebruik de Babycakes. Veeeeeel dunner, veel makkelijker. Ze hebben een gele, dus voor de Pipjes was dat geen probleem.
De Woezels moesten gekleurd worden, en die heb ik met Americolor Violet op oliebasis gedaan en Wilton Royal Blue met een beetje Flo-coat (omdat de Wilton op waterbasis is).
Gewone chocola kan ook, maar die worden wat langzamer hard.

Overigens ben ik erachter gekomen dat het meestal beter werkt als ik niet de melts direct na opwarming gebruik, maar ik laat ze meestal een minuutje of 5 staan, licht afkoelen, en dan wordt het meestal ook wel weer wat dunner. Dat betekent meestal toch dat het te warm is geweest.

Er kunnen veel redenen zijn. Waarmee heb je de melts voor de woezels gekleurd? toch te koude cake misschien? Het kan ook heel goed zijn dat toevoeging van kleurstof de structuur van chocola veranderd. En bij mij breken er ook pops, ook met de W&P's ... ik calculeer altijd een aantal brekers in, dus ik maak er meer dan ik moet hebben ;)  Maar als de melts van dunne consistentie zijn, dan kan ik ze 2 keer dippen, of ik ga met een cocktailprikker proberen de breuk te lijmen.

Het is toch een trial en error verhaal vrees ik.

Ik weet zeker dat de traktatie in de smaak gaat vallen  :thumb:

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

Re: geel wel maar paars niet???

Suuske,
ontzettend bedankt dat je de tijd hebt genomen om te antwoorden. Super. Ik kom er niet achter van welk merk de candy melts zijn. Ik heb ze gekocht in Sliedrecht, en ze zaten verpakt in een effen verpakking. Ik zie ook niet waar ze gefrabriceerd zijn. Best vreemd als ik er over nadenk.
Die van Wilton heb ik eerder gebruikt en inderdaad hetzelfde probleem.
Vandaag zag ik inderdaad ook nog twee gebroken pops. Maar dat gescheurde was alleen de bovenste laag van de coating die scheurde. Het leek alsof het kwam door de crisco. Omdat ook de hele samenstelling anders overkwam. Maar dat is slechts een gevoel.
De volgende keer dus aan de slag met Babycakes en jouw tips naast mijn werk uitgeprint ;-)
Bedankt!
Groetjes Karlijne