Bakelover schreef:superleuk!!! en de sponge, heb je daar een mix voor of maak je die zelf met een eigen recept?

Ik gebruik daar het recept van mamaKaat (denk ik toch) voor, dat ze ooit hier heeft gepost. Ik vind het topic niet meer terug, ik zal het recept hier terug kopiëren:
Milk and Butter Sponge cake
Het is net wat steviger dan biscuit, maar licht genoeg om het nog te vullen. Het recept komt uit een Amerikaans Patisserie boek en heet daar een Milk and Butter Sponge cake
Suiker: 312g
Eiwit 113g
Eigeel: 135g
Zout: 4g
Boter 60g
Halfvolle melk: 125g
Bloem 212g
Maïzena 30g
Bakpoeder 8g
Vanillestokje 1
Verwarm de melk + merg van vanillestokje in een pannetje en laat de boter erin smelten. Het hoeft niet te koken. Is de boter gesmolten, zet het vuur uit en laat staan.
Doe alle eieren en het eigeel in een vuurvaste kom samen met het zout. Terwijl je de suiker er in delen bijdoet verwarm je het geheel tot 43 graden (of als je geen thermometer hebt tot het voelt als een net te heet bad).
Blijven roeren tot het suiker/eimengsel de goede temperatuur heeft. Doe daarna in je keukenmachine en mix op hoge snelheid voor minstens 10 to 15 minuten.
Meng de rest van de droge ingredienten door elkaar.
En zeef dat in 3 delen door het ei/suikermengsel. Gebruik een spatel zodat je mengsel niet inzakt.
Daarna spatel je in 3 delen de warme melk met de boter erdoor.
Meteen in je vorm doen en bakken, dit mengsel zakt heel snel in en dan ben je je volume kwijt
Ik zet mijn oven op 160 graden hetelucht en dan ongeveer 35 minuten afhankelijk van hoe hoog je je taart wil,
Deze hoeveelheid in een 20 cm vorm, komt heel hoog, zeker 9 cm....dus dan duurt het ongeveer 45 min...
Maar in een 24 cm vorm kan 35 al genoeg zijn. Even in de gaten houden dus
Het werkt nog beter als je het beslag verdeeld over twee bakblikken van 20 cm en die tegelijk bakt. Je hebt dan twee cakes van 5 cm hoog, samen 10!
Hij is gaar als de cake terug veert na induwen of de welbekende prikker