Dank jullie wel voor de reacties.
Tuurlijk mag dat.
De krakelingen:
4 plakjes bladerdeeg laten ontdooien.
Leg ze op elkaar en rol ze uit tot een plak van ongeveer 20 bij 20.
Niet te dun rollen want dan zijn ze niet meer zo mooi luchtig als ze uit de over komen.
Snij dan repen van ongeveer 1 tot 1,5 cm breed.
En vouw er de krakelingen van.
Laat dit 10 minuten rusten op een bakplaat met bakpapiertje.
Strijk de krakelingen in met een ei/room mengsel. (1 eidooier met een scheutje room) en bestrenkel ze met kaneelsuiker.
Dit bak je 20 tot 25 min in de een voorwerwarmde oven van 180 graden.
De bonbonballen:
Maak eerst een ganache door 200 gram chocolade op te lossen in 100 ml gekookte room. Laat dit afkoelen tot lauw warm, maar nog wel vloeibaar. Vul dan, een nog dichte, spuitzak en leg dit weg in de koelkast voor zeker een uurtje of 2. Het moet goed hard zijn.
Bedek een snijplank of een andere plank met wat huishoud folie.
Spuit wat kleine dotjes ganache op die plank. (Ze hoeven echt niet groot te zijn, dan kun je ze namelijk in een hap opeten. Is wat makkelijker.) Leg de plank terug in de koelkast voor ongeveer een half uurtje.
Als het half uurtje voorbij is (komt niet zo nauw) Rol de dotje voorzichtig in mooie balletjes. Niet te lang want je lichaamswarmte zorgt ervoor dat ze smelten. (als het erg warm is kun je ze nog even terug doen in de koeling.
Als het half uurtje voorbij is begin je vast met wat chocolade te smelten au bain marie. ik zelf doe op deze hoeveelheid ganache ongeveer totaal 200 gram chocolade. Als dit gesmolten is voeg dan nog eens 100 gram chocolade toe tot deze helemaal gesmoten is. Nu is de chocolade ook op de juiste temperatuur dat de ganache niet gelijk smelt.
Doe voorzichtig de balletjes met een vorkje in de chocolade en dompel ze helemaal onder. Laat het even uitdruppen en leg ze op een bakpapiertje.
Als je ze wilt versieren kun je ze nu ook eerst in bijvoorbeeld kokosrasp of fijn gemalen noten rollen en dan op het bakpapiertje leggen.
Laat ze goed uitharden. Deze balletjes zijn een dag of 3 goed te houden in de koeklast. Ik haal ze er zelf altijd een kwartiertje van te voren uit zodat de ganache lekker smeuig is van binnen.
Ik hoop dat het voor jullie een beetje duidelijk is zo. Anders hoor ik het graag.